رئیس کارگروه پایش پیمایش گفت: در مدت اجرای طرح پایش پیمایش و تخصیص سوخت به ناوگان باری و مسافری عمومی دیزلی درون و برون شهری، نزدیک به 3000میلیارد تومان در مصرف سوخت (گازوئیل) صرفه‌جویی شد.
کد خبر: ۱۰۹۰۹۰۴

به گزارش فارس، امیر جعفرپور گفت: از اوایل سال 94 سهمیه سوخت ناوگان که برای یک اتوبوس برون‌شهری 9000 لیتر و برای یک کامیون برون‌شهری 40 تا 50 تنی، 7200 لیتر بود بتدریج کاهش پیدا کرد و به ارقامی معادل نصف و به مرور تا یک سوم این اعداد رسید.

وی تصریح کرد: سوخت بر اساس عملکرد ناوگان تخصیص داده می‌شود و میزان عملکرد نیز از داده‌هایی که از جی‌پی‌اس‌های نصب شده روی دستگاه‌ها برآورد می‌شود، تعیین خواهد شد که بر این اساس تصمیم‌گیری می‌شود چه میزان سوخت به هر وسیله حمل و نقل باری یا مسافری دیزلی درون شهری داده شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از اجرای طرح پایش پیمایش و تخصیص سوخت ناوگان دیزلی بر اساس عملکرد، وزارت راه و شهرسازی تعداد ناوگان برون شهری دیزلی را بیش از 500 هزار دستگاه در نظر می‌گرفت و همواره اعلام می‌کرد این تعداد ناوگان در برابر حجم بار جابه‌جا شده در کشور، راندمانی معادل یک‌سوم کشورهای پیشرفته دارد اما وقتی به جزئیات دقت کردیم متوجه شدیم وزارت راه و شهرسازی هر دستگاه حمل و نقل دیزلی باری یا مسافری را که در سال تنها یک بارنامه یا صورت وضعیت برای آن صادر شده باشد جزو ناوگان باری یا مسافری برون‌شهری محاسبه می‌کند این در حالی است که اساسا به صرفه نیست که یک دستگاه خودروی باری یا مسافری دیزلی سالی یک بار تردد داشته باشد.

جعفرپور تصریح کرد: الان توانسته‌ایم در ستاد اجرایی طرح پایش پیمایش سوخت، این شاخص را به صدور یک بارنامه یا صورت وضعیت مسافری در ماه کاهش دهیم که بر این اساس همه ناوگانی که در کشور در بخش حمل و نقل باری یا مسافری عمومی دیزلی فعال است، کمتر از 200 هزار دستگاه خواهد بود.

رئیس کارگروه پایش پیمایش تأکید کرد: بنابراین از مجموع 750 هزار دستگاه ناوگان عمومی باری و مسافری دیزلی کشور، تنها 200 تا 250 هزار دستگاه برون‌شهری و بیش از 500هزار دستگاه درون‌شهری است.

وی ادامه داد: تا به حال 450هزار دستگاه باری و مسافری دیزلی در سامانه www.utcms.ir ثبت‌نام کرده‌اند که از میان آنها 350 هزار دستگاه شناسایی و تائید شد و برای 220 هزار دستگاه ظرف هشت ماه اخیر پس از تائید اسناد و مدارک، پروانه حمل صادر کردیم.

جعفرپور گفت: در طول سه سال اجرای طرح پایش پیمایش و تخصیص سوخت به ناوگان باری و مسافری عمومی دیزلی درون و برون شهری، نزدیک به 3000میلیارد تومان در مصرف سوخت (گازوئیل) صرفه‌جویی شد که یک سوم آن متعلق به ناوگان درون شهری است .اگر این روند ادامه یابد و جی‌پی‌اس‌ها به طور کامل نصب شود بخش زیادی از مصرف غیرواقعی سوخت خودروهای دیزلی حذف خواهد شد.

وی هزینه اجرای این طرح را برای هر دستگاه مبلغی بین نیم تا یک میلیون تومان عنوان و اظهار کرد: قرار است بر اساس مصوبه هیات دولت، سه چهارم این هزینه را وزارت نفت متقبل شود که نهایتا آنچه مالکان خودروهای دیزلی باری و مسافری درون شهری پرداخت خواهند کرد، رقمی کمتر از 200 هزار تومان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها