به گزارش جام جم آنلاین، دکتر عبدالعلی علی عسکری روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا درباره وضعیت تبلیغات در صدا وسیما گفت: دولت دارای کمبود منابع مالی و اقتصادی است و از اینجهت باید همه ما در موضوع بودجه با یکدیگر همکاری ویژه داشته باشیم و از منابع به درستی و به جا استفاده کنیم.
وی افزود: در بودجه امسال، سازمان صدا و سیما موظف شده تا هزار و 600 میلیارد تومان را از محل درآمد تبلیغات در رسانه ملی تامین کند و با توجه به وضعیت اقتصادی تامین چنین درآمدی بسیار سخت است.
رئیس صدا وسیما گفت: در شرایطی که منابع مالی محدود است و به ما هم تکلیف میشود رقم سنگینی را از تبلیغات درآمدزایی کنیم مجبور می شویم برای جبران کسری بودجه در حوزه تولید به سمت و سویی حرکت کنیم که به هیچ وجه مطلوب نظر خودمان هم نیست.
وی با اشاره به تبلیغات شرکتهای بزرگ در تلویزیون گفت: معمولا شرکتهای کوچک و متوسط به دلیل بالا بودن قیمت تبلیغات توانایی تبلیغ محصولات خود را ندارند و به همین دلیل شاهد تبلیغات کالاهای شرکتهای بزرگ در تلویزیون هستیم.
تبلیغ کالای خارجی از رسانه ملی ممنوع است
علی عسکری وظیفه رسانه ملی را تبلیغ کالاهای ایرانی دانست و گفت: تبلیغ کالاهای خارجی ممنوع است و البته تبلیغ آن دسته از کالاهایی که دارای برند (نماد) خارجی است ولی در داخل تولید می شود جزو تولید داخلی محسوب میشوند.
وی تبلیغ کالاهای داخلی از صدا و سیما را باعث رونق اقتصاد کشور دانست و گفت: کشورهای خارجی از طریق ماهواره و سایر ابزار تبلیغی تلاش می کنند تا کالاهای خود را تبلیغ کنند و در چنین وضعیتی اگر ما نتوانیم کالاهای داخلی را به خوبی تبلیغ کنیم، طبیعی است که مردم تصور می کنند کیفیت این کالاها پایین است و لذا به کالاهای خارجی رو میآورند.
رئیس سازمان صدا و سیما اضافه کرد: بر همین اساس ما باید بتوانیم به زیبایی و با کیفیت به تبلیغ کالاهای داخلی بپردازیم که البته ممکن است برخی تصور کنند که شکل چنین تبلیغاتی باعث فاصله گرفتن از اقشار و گروه های کم درآمد جامعه است، اما اینگونه نیست چون صدا و سیما کالاهای عمومی را تبلیغ می کند که این کالاها برای همه مردم مفید است.
وی اظهار امیدواری کرد تا تبلیغات تلویزیونی خدمتی برای تولیدکنندگان داخلی باشد و به فروش بیشتر محصولات ایرانی منجر شود که چنین خدمتی علاوه بر این که یک منفعت ملی است، در راستای تولید و اشتغال خواهد بود که منجر به سرعت گرفتن چرخ اقتصاد کشور خواهد شد و چنین تبلیغاتی برای صدا و سیما یک افتخار است.
شبکه ای در اختیار تولیدکنندگان داخلی
رئیس رسانه ملی با بیان مشکلات مالی بنگاه های کوچک و متوسط در کشور گفت: رسانه ملی برای موسسات کوچک و متوسط که پولی برای تبلیغات ندارند، شبکهای ویژه به نام ایران کالا راه اندازی کرده که به تبلیغ رایگان کالاهایی می پردازد که در این بنگاه ها تولید میشود.
وی با بیان این که 80 درصد از تولید و اشتغال کشور در بنگاه های کوچک صورت میگیرد، اظهار داشت: شبکه ایران کالا وظیفه تبلیغ کالاهای این تولیدکنندگان را که توانایی تبلیغ در تلویزیون را ندارند، به عهده دارد و بر همین اساس ما این شبکه را در اختیار این تولیدکنندگان قرار داده ایم که این شبکه هماکنون به صورت آزمایشی پخش می شود و در آینده نزدیک به صورت رسمی راه اندازی می شود.
پاداشی برای تولیدکنندگان داخلی
رئیس رسانه ملی افزود: صدا و سیما برای کسانی که اشتغال ایجاد کرده اند، تبلیغات رایگان درنظر گرفته است که این تبلیغات بر اساس میزان اشتغال ایجاد شده است و به هر میزان که ایجاد اشتغال بیشتر باشد، زمان بیشتری برای تبلیغات آنان درنظر گرفته می شود که تاکنون چندین هزار تولید کننده ثبت نام کرده اند.
علی عسکری این تبلیغات را پاداش تولید کنندگانی دانست که برای مردم شغل ایجاد کرده و تولید ملی را تبلیغ میکنند و صدا و سیما با تمام ظرفیت های موجود برای ارتقای تولید ملی و اشتغال جوانان فعالیت میکند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد