حادثه تیراندازی لاس‌وگاس دویست و هفتاد و سومین کشتار جمعی در سال جاری و هزار و پانصدمین کشتار جمعی از دسامبر سال 2012 تاکنون است.
کد خبر: ۱۰۸۰۸۸۶

به نوشته این وب‌سایت، در 273 مورد حوادث تیراندازی 9 ماه گذشته سال جاری، 11 هزار و 572 نفر در آمریکا جان خود را از دست داده‌اند و 23 هزار و 365 نفر نیز با سلاح گرم مجروح شده‌اند. دکتر مرتضی صفاری نطنزی که سابقه سفارت ایران در اسپانیا را در کارنامه خود داشته و به ویژگی‌های جوامع غربی اشراف دارد، عقیده دارد که سیاست‌های غلط دولتمردان آمریکایی چنین اتفاقاتی رارقم زده است. مشروح گفت‌وگو با ا‌و را بخوانید.

خشونت‌های اخیر آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مدتی است که جامعه آمریکا دچار یک نوع تشتت و عدم تعادل شده که نتیجه رفتارها و سیاست‌های نامعقولی است که دولت‌های آمریکا چه در ابعاد داخلی و چه در ابعاد خارجی دنبال می‌کنند. شاهد هستیم که در بعد داخلی در بحث بهداشت رئیس‌جمهور سابق آمریکا قانون «اوباماکر» را که امکانات و تسهیلاتی برای مردم درست می‌کرد پایه‌گذاری کرد، اما رئیس‌جمهوری فعلی، ترامپ، در پی برهم زدن آن است. بر این اساس رفتارهایی که در جهت سودآوری جریان سرمایه‌دار در آمریکاست فشار زیادی به مردم تحمیل می‌کند و بخشی نتیجه سیاست‌های غلط آمریکا در خارج از مرزها نیز هست که انعکاس این سیاست‌ها چیزی است که امروزه در آمریکا می‌بینیم. البته ممکن است بخشی ‌از سیاست‌ها توسط عوامل داخلی انجام شود و بخشی مرتبط با جریان‌های افراطی خارج از کشور آمریکا باشد، لذا در هر صورت منشأ اولیه اینها سیاست‌های غلط دولت آمریکاست.

آیا قانون منع فروش اسلحه کمکی به روند کاهش خشونت در این کشور نمی‌کند؟

این هم وسیله‌ای است برای تشدید خشونت و به نظرم برخی از جریان‌های سرمایه‌داری به آن دامن می‌زنند و عامل اصلی مخالفت با این قانون سرمایه‌دارانی بودند که با فروش این تسلیحات در داخل آمریکا دنبال منافع اقتصادی خودشان بودند. لذا کارتل‌های سازنده تسلیحات مانع و مخالفت اصلی اجرایی شدن این قانون هستند.

جمهوریخواهان یا دموکرات‌ها تاکنون چه سیاستی را برای مهار خشونت در آمریکا انجام دادند؟

راهبرد قابل توجهی ندیدم و بعضا در دوران ریاست جمهوری دموکرات‌ها حداقل حرفش را زدند و درصدد ایجاد ممنوعیت برآمدند، البته جمهوریخواهان و برخی دموکرات‌ها در قالب کارتل‌های اقتصادی فعال هستند و منافعشان در فروش اسلحه است و این سیاست مانع عملی است، لذا کار عملی و مفیدی از هیچ طرف در این رابطه دیده نشده است.

ریشه این خشونت‌ها به چه بحران‌های اجتماعی یا اقتصادی داخل آمریکا برمی‌گردد؟

اختلاف طبقاتی در آمریکا زیاد است و حاشیه‌نشینی و کارتن‌خوابی هنوز در این کشور پیشرفته دیده می‌شود. جریانات تجزیه‌طلبی یا جدایی‌طلبی در داخل آمریکا دیده می‌شود. کاری که ایالت کالیفرنیا در جهت اعلام استقلال می‌کند، می‌تواند در آینده به ایالات دیگر سرایت کند. اینها همه نتیجه سیاست‌های تبعیض‌آمیز و غلط دولت‌های آمریکاست که در دولت ترامپ بیشتر می‌شود و سیاست‌های ناجور ایشان به این اتفاقات دامن زده است. بنابراین اگر سیاستمداران آمریکایی اگر درصدد رفع این مشکلات برنیایند حتما در آینده شاهد موارد مشابه این خشونت‌ها خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها