آقازاده: آب سنگین اراک از افتخارات دانشمندان جوان ایرانی است

رییس سازمان انرژی اتمی تاسیسات آب سنگین اراک را از افتخارات دانشمندان ایرانی نام برد و گفت این پروژه عظیم با توانمندی نیروهای داخلی ساخته شده و بیش از درصد نیروهای آن بومی هستند.
کد خبر: ۱۰۷۶۵۶

به گزارش ایرنا ، "غلامرضا آقازاده" روز شنبه در آیین بهره برداری رسمی از کارخانه تولید آب سنگین اراک با حضور ریاست محترم جمهوری با ارائه توضیحات فنی و اجرایی از راه اندازی این پروژه گزارشی ارایه کرد.
آقازاده گفت فاز اول این پروژه که تن آب سنگین تولید میکند ، به همراه فاز دوم که برای بهرهبرداری تن آب سنگین میباشد ، از تاریخ مرداد کار خود را به طور آزمایشی آغاز کرد و امروز با حضور رییس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد.
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به طور مرتب از این پروژه بازدید داشتهاند، گفت هفته آینده یک گروه دیگر از بازرسان برای بازدید از این پروژه به تهران میآیند.
آقازاده با بیان اینکه نخستین محصول این پروژه که آب سنگین با خلوص 99.8 درصد بوده بدست آمده است ، گفت: پروژه آب سنگین اراک یکی از شاخص های دانش هستهای کشور بشمار میرود .
رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه بابیان اینکه انرژی حاصل از سوختهای فسیلی رو به اتمام است و بشر برای جایگزینی این انرژی نیازمند منابع دیگری است، گفت: برای برای تامین انرژی مورد نیاز از منابع دیگری که میتوان آنها را از مسیرهای فنی مثل شکافت هستهای و گداخت هستهای به دست آورد، اقدام کنیم.
آقازاده در توضیحی درباره تولید انرژی از طریق راکتورهای آب سنگین، اظهار داشت: تکنولوژی تهیه و تولید آب سنگین توانایی شگرفی را در دستیابی به انرژی هستهای فراهم میکند.
وی در خصوص جزییات پروژهی صنعتی تولید آب سنگین اراک،اظهار داشت: این پروژه در زمینی به مساحت هکتار ساخته شد و در حدود هزارمتر زیرساخت در آن احداث شد و یازده شرکت مشاور داخلی، شرکت ساختمانی و نصب ایرانی در این پروژه مشارکت داشتهاند.
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این پروژه از چهار فرآیند اصلی و واحد سرویسهای جانبی تشکیل شده و راهاندازی و بهرهبرداری کامل از آن با تولید محصول نهایی در سه ماهه دوم سال به ثمر رسید.
آقازاده ظرفیت ابتدایی تولید این مجتمع صنعتی را هشت تن اعلام کرد و گفت: بلافاصله واحد هشت تنی دیگری را راهاندازی کردیم وامروز ظرفیت تولیدی این مجتمع تن آب دئوتریوم با غنای 99.8 درصد است.
وی تصریح کرد: ظرفیت کامل تولید این مجتمع در سال، تن آب دئوتریوم با غنای 99.8 درصد است.
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: محصول آب سنگین با خلوص بالا برای استفاده در راکتورها و سایر نیازها، از جمله کنترل سرطان و ایدز میباشد.
آقازاده با بیان اینکه دوازده کشور اروپایی و آمریکایی فروش آب تهیه شده از دئوتریوم را در اختیار دارند، گفت این محصول انواع سرطان های مغزی و سرطان -های دیگر را کنترل میکند و دردهای ناشی از تهاجم سلولهای سرطانی و کوچک کردن تومورها را نیز کنترل میکند.
وی در ادامه گفت: در مجتمع آب سنگین اراک کارشناس در سه شیفت کاری انجام وظیفه میکنند که دارای مدارک بالای تخصصی و تحصیلی هستند. بخش دیگرنیروهای این مجتمع نیز تکنسینهای فوق دیپلمی هستند که برای فعالیتهای خاص این مجتمع آموزش دیدهاند.
رییس سازمان انرژی اتمی آب سنگین اراک را یکی از پیشرفتهترین مجتمع های تولید آب سنگین در جهان دانست که تمامی استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی و سیستم مدیریت زیست محیطی در آن پیاده شده است.
آقازاده ادامه داد: واحد فناوری اطلاعات این پروژه مسوولیت ارایه نسخه های الکترونیکی را دراختیار دارند تاآنها را به واحدهای مهندسی، بازرگانی ، پیمانکاران و... ارایه کنند.
وی تولید آب سنگین با خلوص 99.8 درصد را ورود به عرصه جدیدی از دانش هستهای دانست و اظهار امیدواری کرد که این دانش در تمامی نقاط کشور تکرار شود.
رییس سازمان انرژی اتمی همچنین از شرکت مصباح انرژی و سایر همکاران در وزارتخانههای مختلف کشور که در این پروژه همکاری داشتهاند ، قدردانی کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها