سرنوشت سیاسی «موتی» امروز تعیین می‌شود

رویارویی مرکل و رقبای حزبی‌اش در انتخابات پارلمانی آلمان

آلمان‌ها در حالی امروز در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت می‌کنند که این انتخابات سرنوشت آنگلا مرکل ـ که او را موتی (‌مادر) ‌لقب داده‌اند ـ و رسیدن او به صدراعظمی برای چهار سال دیگر را تعیین خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۷۶۱۵۵

براساس نظرسنجی‌های انجام شده از جانب موسسه‌های «اینسا» و «انمید» ائتلاف CDU/CSU متعلق به مرکل بین 34 تا 36 درصد و حزب SPD بین 21 تا 22 درصد رای کسب خواهد کرد و به گفته کارشناسان، وی به طور قطع مجددا و برای بار چهارم به عنوان صدراعظم انتخاب خواهد شد. حزب چپ میانه‌روی سوسیال دموکرات (SPD) تحت رهبری مارتین شولتز، رئیس سابق پارلمان اروپا اصلی‌ترین حزب چپ میانه‌روی آلمان و رقیب اصلی مرکل به‌شمار می‌رود اما براساس نظرسنجی‌ها این حزب برای پیروزی راهی دشوارتر دارد.

شاید زمانی که مرکل در منطقه تمپلین آلمان شرقی با پدر کشیش خود زندگی می‌کرد و برای ادامه فعالیت‌های اجتماعی خود به عضویت حزب کمونیست آلمان شرقی درآمد، تصور آن را هم نمی‌کرد که روزی این دختر صدر اعظم آلمان و برای مدت یک دهه قدرتمند‌ترین سیاستمدار بلامنازع آلمان بشود.آنگلا از زمانی که تحت تربیت پدرش بود ـ که از کشیشان لوتری بود ـ تا زمانی که صدراعظم یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان شود راه پر پیچ و خم بسیاری را پیمود. پس از اتحاد دو آلمان زمانی که در سال 1994 یکی از دوستانش به مرکل گفت که منتظر تماس هلموت کهل صدر اعظم وقت باشد و او می‌خواهد در کابینه‌اش سمتی را به مرکل بدهد، یکی از روزهای تاریخی در زندگی او بود. سرانجام مرکل به‌عنوان وزیر محیط‌زیست و انرژی هسته‌ای وارد کابینه هلموت کهل شد. شاید هیچ‌کس باور آن را نداشت که این وزیر جوان روزی پس از اتهامات مالی که علیه هلموت کهل به‌وجود آمد با نوشتن یک مقاله در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار این‌گونه به کسی که به او اعتماد کرده،
حمله کند.

همگان در آلمان مناظره او و گردهارد شرودر دیگر صدر اعظم آلمان را به یاد دارند.

حالا خانم صدراعظم برای بار چهارم خیز بلند خود را برای حفظ این سمت برداشته‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها