فرماندار بیله‌سوار گفت: نیاز کشور به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی و کاهش وابستگی غذایی به بیگانگان نیازمند این است که کشاورزان بیله‌سوار از کشت دانه روغنی کلزا در منطقه استقبال کنند.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۷۱

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل ،آرام حلیم در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان بیله‌سوار که در سالن اجتماعات فرمانداری بیله سوار برگزار شد، اظهار کرد: نیاز کشور به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی و کاهش وابستگی غذایی به بیگانگان نیازمند این است که کشاورزان بیله‌سوار از کشت دانه روغنی کلزا در منطقه استقبال کنند.

وی گفت: در سال گذشته برای اولین بار در شهرستان بیله‌سوار بیش از 2300هکتار از اراضی منطقه به کشت محصول کلزا اختصاص یافته بود و در این راستا تسهیلات و حمایت‌هایی از کشاورزان کلزا کار در منطقه صورت گرفت.

فرماندار بیله‌سوار افزود: تامین بذر، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، بیمه محصول کشاورزان و پرداخت وام 25میلیون ریالی برای هر هکتار از بسته‌های حمایتی دولت برای رونق تولید دانه‌های روغنی در کشور است.

حلیم از دستگاه‌های اجرایی خواست تا در راستای مدیریت بهینه منابع آبی تغییر الگوی کشت را در اولویت کاری خود قرار داده و عنوان کرد: کشاورزانی که اقدام به کشت محصولات کم توقع از جمله کلزا می‌نمایند باید مورد حمایت قرار گیرند و محصولات با ارزش افزوده و روغنی را جایگزین محصولات آب بر نمایند.

وی خواستار تأمین بموقع و ساماندهی آب کشت پاییزه کشاورزان شهرستان شد و گفت: مدیریت و حفاظت آب نه تنها در کشورهای درحال توسعه، بلکه در کشورهای توسعه یافته هم دارای اهمیت بالایی است و با توجه به اینکه ایران در منطقه کمربند خشک و بیابانی جهان قرار گرفته است و بخش اعظم کشور را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می‌دهد، لزوم استفاده بهینه از منابع آبی را در راستای صیانت و حفاظت از منابع محدود آب و حفظ و نگهداری سرمایه‌گذاری‌های عظیم در بخش آب تأکید می‌شود.

فرماندار بیله سوار خاطر نشان کرد: در صورت کشت محصول کلزا در اراضی بالادست و دیم هماهنگی‌های لازم در صورت نیاز جهت تأمین آبیاری تکمیلی به صورت تحت فشار با امور آب بعمل خواهد آمد.

وی افزود: با توجه به شروع فصل کشت در منطقه و احتمال سوء استفاده و تخریب مراتع از سوی اشخاص به منظور جلوگیری از تخریب اراضی ملی، اداره منابع طبیعی شهرستان با تمام امکانات از منابع ملی و مراتع حفاظت نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها