آمار گمرک نشان می‌دهد تراز تجاری ایران در پنج ماه ابتدای امسال به‌دلیل رشد جهشی واردات کالاهای مصرفی، دوباره منفی شده است.
کد خبر: ۱۰۷۲۹۲۸
واردات کالاهای مصرفی رونق گرفت

به گزارش جام جم، همین سال گذشته بود که به گفته مسئولان پس از 37 سال، تراز تجاری کشور مثبت شد، اما امسال بار دیگر عقبگرد داشتیم و تراز تجاری کشور منفی شده است.

در تجارت خارجی پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به‌ازای افزایش 16 درصدی واردات، 5 درصد کاهش صادرات غیرنفتی داشتیم، در این مدت 19 میلیارد و 442 میلیون دلار کالا وارد کردیم و 17 میلیارد و 193 میلیون دلار صادر؛ یعنی دو میلیارد و 249 میلیون دلار بیشتر از دخلمان، خرج کردیم.

اقلام عمده صادراتی کشور در این مدت میعانات گازی، پلی‌اتیلن، پروپان، انواع روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین بود و اصلی‌ترین مشتریان محصولات ایرانی هم چین، عراق، امارات متحده عربی، کره جنوبی و هند هستند؛ صادراتی که بیشتر نفت پایه است و محصولات پتروشیمیایی تا محصولات صنعتی و تولیدی.

10 قلم عمده کالای اساسی و خوراکی وارداتی در پنج‌ماه نخست سال‌جاری به ترتیب شامل 1ـ برنج 2ـ ذرت دامی 3ـ وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر 1500 تا 2000 سی‌سی 4ـ قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری 5ـ لوبیای سویا 6ـ شکر 7ـ وسایل نقلیه با حجم سیلندر 2000 تا 2500 سی‌سی 8ـ روغن دانه آفتابگردان 9ـ قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل و 10ـ کنجاله سویا بوده است. همچنین در ردیف‌های بعدی، موز، ماژول نمایشگر، گوشت منجمد گاو، مکمل‌های دارویی و روغن پالم مشاهده می‌شود.

دلایل رشد واردات

ارزش 15 قلم عمده وارداتی به کشور بالغ بر پنج میلیارد و 201 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 49 درصد رشد دارد.

دکتر حجت‌الله عبدالملکی، کارشناس اقتصادی علت رشد واردات کالاهای مصرفی را نتیجه دو اقدام می‌داند؛ نخست رویکرد اقتصادی دولت با تمرکز بر مراودات تجاری با کشورهایی که بیشتر صادرکننده محصولاتشان به ایران هستند تا واردکننده کالا از ایران.

وی عامل دوم را از نتایج برجام ارزیابی می‌کند و می‌گوید: طبق آمار و ارقام رسانه‌های اروپایی بعد از توافق هسته‌ای، صادرات اروپا به ایران به شکل قابل توجهی افزایش یافت که عمده آن کالاهای مصرفی بوده است.

در این باره عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است: بیش از 70 درصد محصولاتی که وارد می‌شود توان تولید باکیفیت صادراتی آنها در داخل وجود دارد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، صاحب‌نظر اقتصادی هم می‌گوید اگرچه امکان تولید وجود دارد، اما از آنجا که هزینه تمام‌شده برای تولیدکننده گران است، صادرکننده خارجی براحتی امکان ورود آن محصولات را به داخل دارد.

بخشی از این چربیدن واردات به صادرات از ورود کالاهای غیرضروری ناشی می‌شود که به نظر می‌رسد برای پر کردن جیب برخی واردکنندگان هزینه می‌شود.

برای مثبت شدن تراز تجاری، هم اعمال مدیریت بر واردات لازم است و هم نظارت مستمر بر تولید در داخل، یعنی کالایی که تولیدکننده وطنی می‌سازد هم آنقدر باید باشد که نیاز کشور را پاسخ دهد و هم به اندازه‌ای کیفی باشد که اقبال مصرف‌کننده ایرانی را در پی داشته باشد.

واردات روغن پالم صعودی شد

براساس آمارهای تجارت خارجی کشور، در پنج ماهه نخست سال، واردات روغن پالم با رشد 47 درصدی مواجه بوده است.

بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد، در پنج ماهه نخست سال‌جاری بیش از 170 هزار تن روغن پالم در ظروف 200 لیتری و بیشتر به کشور وارد شده که ارزش ارزی آن حدود 135 میلیون دلار بوده است.

در مدت مشابه سال قبل فقط 135 هزار تن از این کالا که در سال‌های اخیر هشدارهایی درخصوص افزایش مصرف آن داده شده است، وارد کشور شده بود.

گفتنی است، ارزش ارزی واردات پالم در پنج ماهه نخست سال قبل 92 میلیون دلار بوده است. براین اساس، رشد واردات پالم به لحاظ وزنی 26درصد و به لحاظ ارزی 47 درصد بوده است.

واردات 37 هزار و 600 خودرو

گمرک ایران از واردات 37 هزار و 623 دستگاه انواع خودروی سواری در پنج‌ماهه اول سال‌جاری خبر داد که نسبت به سال قبل 43 درصد رشد دارد. همچنین ارزش واردات انواع خودروی سواری در مدت یادشده به میزان یک میلیارد و 33 میلیون دلار بود.

واردات انواع خودروی سواری در پنج ماهه اول سال گذشته 26 هزار و 376 دستگاه و به ارزش
690 میلیون و 703 هزار دلار بود.

واردات انواع خودروی سواری به ایران در پنج‌ ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش نیز 49.5 درصد افزایش داشته است.

رشد 102 درصدی واردات برنج

براساس آمارهای تجارت خارجی، در پنج ماهه نخست سال 96 واردات برنج رشد 102 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

براساس جزئیات آمارهای تجارت خارجی کشورمان در پنج ماهه نخست سال جاری، واردات برنج در حالی از یک میلیون تن عبور کرده که ارزش وارداتی این محصول در حدود 962 میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش در پنج ماهه نخست سال گذشته فقط 563 هزار تن برنج به ارزش 475میلیون دلار وارد شده بود. بر این مبنا واردات برنج به لحاظ وزنی 76 درصد و به لحاظ ارزی 102درصد رشد داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها