این روزها شاهدیم که گروهی از افراد سودجو در فضای مجازی و غیرمجازی به تبلیغ خدمات و کالاهای سلامت‌محور مشغول هستند، آن هم درحالی که هیچ تخصصی در حوزه سلامت ندارند.
کد خبر: ۱۰۷۰۲۹۹

این افراد با سوءاستفاده از اعتماد مردم، درمان‌های غیرمعمول و غیرعلمی را ترویج می‌دهند که همین اعمال غیرقانونی، سلامت مردم را تهدید می‌کند. درمان‌های تجویز شده از سوی آنها نه‌تنها کمکی به بیماران نمی‌کند، بلکه اوضاع بیمار را هم حادتر خواهد کرد. جدای از این‌که باید نظارت‌های قانونی جدی‌تری اعمال شود تا فرصت جولان این متخلفان گرفته شود، نیاز است که به مردم نیز آموزش دهیم تا با چشم باز و با آگاهی به این افراد سودجو مراجعه نکنند.

راهکار پایه‌ای و علمی برای حل این مشکل این است که اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده جدی گرفته شود. خیلی از مردم هنگام بیماری دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند به کدام پزشک باید مراجعه کنند، طوری که گاهی برای برخی بیماری‌های ساده هم به پزشکان فوق‌تخصص مراجعه می‌کنند، اما اجرای پزشک خانواده، بیمار را از سردرگمی خارج می‌کند و درمان اصولی به بیمار ارائه می‌شود.

با اجرای پزشک خانواده، بیمار آموزش می‌بیند به پزشکان قلابی و درمان‌های غیرعلمی اعتماد نکند و صرفا با کمک پزشک خانواده، بیماری‌اش را درمان کند و البته در صورت ضرورت، پزشک خانواده می‌تواند بیمار را به پزشک متخصص ارجاع دهد. اجرای پزشک خانواده، نه‌تنها تخلفات حوزه سلامت را کاهش می‌دهد، بلکه هزینه بیمار و بیمه‌های درمانی را نیز کاهش می‌دهد و موجب ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

دکتر اصغر سلیمی

عضو فراکسیون سلامت مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها