رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت گفت: افراد در عید قربان دقت داشته باشند، بعد از کشتار دام، باید لاشه دام و آلایش های دامی در یک سالن پیش سرد به مدت حداقل 24 ساعت قرار بگیرد در برخی آلایش ها این مدت حتی ممکن است 48 ساعت نیاز باشد.
کد خبر: ۱۰۶۷۵۶۲
امسال قبل از عید قربان گوسفند قربانی کنید / نشانه تب کنگو "نشانه نداشتن" است!

دکتر حسین عرفانی در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با فرا رسیدن ایام عید قربان و نگرانی ها درباره تب کنگو بیان کرد: یکی از بیماری هایی که از دام به انسان منتقل می شود و بیماری وخیمی با میزان گیرندگی بالا تب کریمه کنگو است.

وی با بیان اینکه تب کریمه با آغاز فصل گرما احتمال بروزش بیشتر می شود گفت: این بخاطر این است که در فصل گرما کنه های عامل انتقال ویروس شروع به فعالیت و زاد و ولد می کنند.

دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: امسال مردم و رسانه ها در جریان موضوع بیماری تب کنگو بودند، ما مواردی از ابتلا به این بیماری را در کشور داشتیم، و این بیماری متاسفانه بیشترین علامتش بی علامت بودنش است یا تب خیلی خفیفی در دام ایجاد می کند که عملا قابل تشخیص نیست و یا بدون علامت است.

وی با بیان اینکه هیچ دامی را فی نفسه نمی توانیم بگوییم بیماری تب کنگو دارد یا ندارد تاکید کرد: باید کاری کنیم اگر دام آلوده است فرصت انتقال بیماری به انسان ایجاد نشود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان با تاکید بر اینکه انسان از دو طریق ممکن است به تب کنگو مبتلا شود گفت: یا از طریق گزش کنه یا از طریق تماس با امحا و احشا و فراورده های گوشتی مثل دل و جگر و ... این امکان ایجاد می شود.

وی در بیان توصیه هایی برای کاهش احتمال ابتلا به تب کنگو یادآور شد: یکی از موارد مهم این است که حتما دام در کشتارگاه ذبح شود و بعد از ذبح در شرایط بهداشتی احتیاطات افرادی که در فرایند کشتار و سلاخی دام دخالت دارند حفظ شود.

عرفانی ادامه داد: بعد از کشتار دام هم باید لاشه دام و آلایش های دامی در یک سالن پیش سرد به مدت حداقل 24 ساعت قرار بگیرد در برخی آلایش ها این مدت حتی ممکن است 48 ساعت نیاز باشد.

به گفته او بعد از این فرایند و جمود نعشی که اتفاق می افتد اگر بافت های دامی آلوده به ویروس تب کریمه کنگو باشند عملا از بین می روند.

وی توصیه کرد هموطنان اگر نذر و نیتی دارند در ایام عید قربان قربانی داشته باشند این قربانی را حتما با توجه به هماهنگی هایی که از طریق دامپزشکی صورت گرفته سفارش دهند قربانی شان در کشتارگاه ها کشتار شود تا با خیال راحت گوسفند ذبح شده شان را مصرف کنند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان خاطر نشان کرد: علائم این بیماری تب حاد است که می تواند با هر نوع خون ریزی از نقاط مختلف بدن همراه باشد.

وی در رابطه با اقدامات مورد نیاز برای افرادی که احتمال ابتلای آنان به تب کنگو می رود گفت: این افراد اگر علائم گفته شده را داشتند باید به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کنند و اگر در مراحل اولیه مراجعه بیماری آن ها تشخیص داده شود در تمامی سطح کشور آمادگی برای پذیرش موارد مشکوک و مبتلا وجود دارد تا منجر به فوت و مرگ و میر در هموطنان نشود.

دکتر عرفانی با اشاره به تبلیغات صورت گرفته برای فروش دام زنده در فضای مجازی و سطح شهر افزود: با دامپزشکی هماهنگ شده تا حتما مردم از مراکزی دام های خود را تهیه کنند که مورد تائید سازمان دامپزشکی و مجاز باشد.

وی با اشاره به فرایند ذبح بهداشتی دام و لزوم نگهداری 24 ساعته لاشه دام در سالن های پیش سرد تاکید کرد: اگر هموطنان قصد ذبح دام و توزیع گوشت در روز عید قربان را دارند باید قبل از عید قربان اقدام به خریداری و ذبح دام کنند تا لاشه فرایند لازم را طی کرده باشد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان در رابطه با نظارت ها بر مراکز ذبح دام اظهار کرد: مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت در این زمینه نظارت دارد اما نظارت اصلی با همکاران در شبکه دامپزشکی است.

وی در رابطه با اخرین آمارها از ابتلا به تب کنگو درکشور گفت: اتفاقی که امسال افتاد اگر سیر چند سال گذشته این بیماری را در نظر بگیرید عملا با یک انحراف معیار قابل قبول آماری ما افزایش موارد ابتلا به آن شکل نداشته ایم، چیزی که امسال باعث افزایش آمار شد، یک طغیان محلی در استان سیستان و بلوچستان بود که خوشبختانه با تشخیص به موقع باکمترین میزان کشندگی در ده سال گذشته همراه بود.

دکتر عرفانی اضافه کرد: امسال با حساسیت هایی که مردم داشتند و مراکز بهداشتی در نظر گرفته بودند، با کمترین علائم مردم به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و به خوبی تشخیص لازم داده شد و یکی از عللی که امسال باعث شد تعداد ثبت موارد مشکوک به تب کنگو بیشتر بود افزایش حساسیت های مردمی و سیستم بهداشتی بود.

وی در پایان با تاکید مجدد بر اینکه نذر قربانی در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما وجود دارد گفت: در آموزه های دینی ما تاکید زیادی بر اصول بهداشتی و سلامتی شده و خوشبختانه در کشور این زمینه ها فراهم است و هموطنان اگر می خواهند به نذوراتشان عمل کنند در چارچوب توصیه های بهداشتی عمل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها