وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره پیامدهای منفی سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هشدار داد.
کد خبر: ۱۰۶۵۷۷۷

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف در نامه به یوکیا آمانو و فدریکا موگرینی، تاکید کرده است: نحوه برنامه‌ریزی و تبلیغات درباره این سفر باعث می‌شود حتی قبل از انجام آن، اجرای موفقیت‌آمیز برجام با تبعات زیان‌باری مواجه شود.

ظریف با بیان این‌که فشار هیلی به آژانس، ناقض متن و روح برجام است، از آژانس خواست حرفه‌ای و بیطرفانه عمل کند. وی همچنین خواستار بررسی این موضوع در کمیسیون مشترک برجام شد.

در همین حال به گزارش واشنگتن پست، نیکی هیلی در واکنش به نامه ظریف گفت: برای من خیلی جالب است که ایران نگران سفر من به وین است. اگر حساب آنها پاک است، نباید نگران سوالاتی باشند که از آژانس می‌پرسم. مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته در این سفر قرار است مقام‌های آژانس به سوالات آمریکا درباره اثربخشی و گستردگی بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران پاسخ دهند. هیلی گفت این موضوع به معنی آن نیست که ایالات متحده درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به مفاد توافق، پیش‌قضاوتی انجام داده است. وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هنوز درباره گام بعدی درخصوص توافق هسته‌ای با ایران تصمیمی نگرفته است.

دیدار نماینده آمریکا با آمانو

در همین حال خبرگزاری فرانسه دیروز گزارش داد، نیکی هیلی که با هدف طرح سوالاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام به وین سفر کرده با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس دیدار کرده است.

منابع خبری می‌گویند یکی از طرح‌های هیلی، پیش از انجام سفر، مطرح کردن درخواست بازرسی از مراکز نظامی ایران است. اما مقامات کشورمان تاکید کرده‌اند که اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی ایران را به نهاد یا کشوری نمی‌دهند.

آژانس اجازه بازدید از سایت‌های نظامی ایران را ندارد

در همین حال عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این‌که پرونده PMD ایران در برجام مختومه اعلام شده است، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از سایت‌های نظامی ایران را ندارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به ادعای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند از سایت‌های نظامی ایران یا هر مکان مشکوک دیگری بازدید کند، عنوان کرد: چنین ادعایی درست نیست و ما هرگز بازدید از مراکز نظامی خود را نمی‌پذیریم و نپذیرفته‌ایم.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ادامه داد: بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های نظامی ایران قانونی نیست و طبق سند توافق هسته‌ای، این نهاد بین‌المللی تنها مجاز به بازرسی از سایت‌های هسته‌ای است نه مکانی دیگر.

این نماینده مجلس با بیان این‌که آمریکا تلاش دارد به نوعی از برجام سوء‌استفاده کند، افزود: رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس بار‌ها اعلام کرده‌اند که درباره امنیت کشور با هیچ کسی معامله یا شوخی ندارند و در این زمینه تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهند آمد.

جمالی‌نوبندگانی با تاکید براین که تحت هیچ شرایطی اجازه طرح مجدد ادعاهای فعالیت نظامی هسته‌ای را نمی‌دهیم، گفت: طرح این موضوع جزئی از پازل فشار آمریکا بر ایران است، آنها تلاش دارند با طرح چنین مسائلی به نوعی از برجام سوءاستفاده کنند.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشور و نهاد بین‌المللی اجازه بازدید از مراکز نظامی را نخواهد داد؛ چراکه این کار نقض حاکمیت محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها