یک عکس، یک متن

ملاله به آکسفورد رسید

ملاله یوسف‌زی، فعال پاکستانی که به دلیل دفاع از حقوق دختران برای رفتن به مدرسه مورد هدف گروه‌های مسلح پاکستانی قرار گرفته بود، در دانشگاه آکسفورد پذیرش گرفت./ ایسنا
کد خبر: ۱۰۶۴۶۴۰

خانه ـ موزه چاپلین

«دنیای چارلی چاپلین» نام آخرین خانه چارلی چاپلین در یکی از شهرهای سوئیس است؛ خانه‌ای که بجز تمام خاطرات 25 سال آخر عمر او، رنگ و بوی بسیاری از فیلم‌هایش را نیز زنده کرده است.

هر گوشه‌ای از شهر «وو وه»(vevey) (در نزدیکی شهر لوزان در سوئیس) نشان از مردی کوتاه‌قامت با سبیل و کلاه و عصا دارد. روی در بسیاری از تابلوهای شهر در برخی میادین اصلی و پارک‌ها، تابلو یا مجسمه‌ای از مرد کمدی سینمای جهان دیده می‌شود؛ انگار اهالی این شهر می‌خواهند همه بدانند چارلی چاپلین 25 سال آخر عمرش را در اینجا به همراه همسر و هشت فرزند خود در آرامش سپری کرده است.

چاپلین در دهه 60 میلادی و هنگامی که با اتهاماتی مبنی بر حمایت از کمونیست‌ها روبه‌رو شد، از آمریکا به سوئیس نقل مکان و تا پایان عمر در این خانه بزرگ زندگی کرد؛ خانه‌ای که این‌گونه توصیفش کرده بود: «این خانه در کمال ناباوری ما، 37 هکتار زمین با باغ‌های میوه دارد که محصول زیادی مثل آلبالو، گوجه‌سبز، سیب و گلابی می‌دهد. همچنین باغ سبزیجاتی پر از توت‌فرنگی و ذرت دارد. درست روبه‌روی تراس، پنج هکتار سبزه‌زار با درختان خارق‌العاده بلندی هست که با کوه‌ها و دریاچه در یک قاب قرار می‌گیرند.»

پس از درگذشت چاپلین در سال 1977، این خانه به همسر و فرزندان او به ارث رسید. «اونا»، همسر آخر چاپلین نیز که در 18 سالگی با چاپلین 54 ساله ازدواج کرده بود، در همین خانه چشم از جهان فروبست، اما مخارج این خانه بزرگ، سنگین‌تر از آن بود که فرزندان‌شان از عهده آن بربیایند. به همین دلیل هم پیشنهاد موزه شدن این خانه با حمایت مایکل، یوجین و ویکتوریا، سه فرزند چاپلین تحقق پیدا کرد. / ایسنا

تصویر اشپیگل از ترامپ

مجله آلمانی اشپیگل در جدیدترین شماره خود تصویری از دونالد ترامپ منتشر کرده است که او کلاهی بر سر دارد. در غرب این کلاه نشانه گروه‌های نژادپرستی است./ ایلنا

100 سال زندگی عاشقانه

خرانق یکی از پهناورترین بخش‌های شهرستان اردکان است که با قرار گرفتن در منطقه حفاظت‌شده دره انجیر که زیستگاه یوز آسیایی است و ارگ کهن و تاریخی که در آن واقع‌شده و همچنین خط گذر طریق الرضا از این مسیر، دارای اهمیت بالایی است.

به گزارش فارس، در کنار راه گذر ورودی کاروانسرای خرانق که زیبایی آن زبانزد خاص و عام است و بوی خشت خام آن تمام خاطرات کوچه‌های خاکی دوران کودکی را زنده می‌کند، خانه‌ای وجود دارد که پیرمردی شاعرپیشه با همسر خود در آن زندگی می‌کنند.

حاج محمد آخوندی و همسرش ربابه آخوندی پسرعمو و دخترعمویی بودند که در سن کم باهم ازدواج کردند و نزدیک به یک قرن است در کنار هم زندگی می‌کنند.

ربابه آخوندی درخصوص نحوه ازدواجش گفت: ده یا 12 سال داشتم که به عقد پسرعمویم در آمدم. آن زمان همه اعتقاد داشتند که عقد پسرعمو و دخترعمو را در آسمان‌ها نوشته‌اند، پدرم نیز خوشحال بود که داماد باسوادی دارد. اوایل زندگی خیلی سخت بود، اما خوشحالم که تا این سن در کنار همسر خود هستم و کودکی، نوجوانی، جوانی و پیری را در خانه او و شریک
او بوده‌ام./
فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها