منتخبان شورای شهر پنجم تهران، ترکیب هیات رئیسه شورا را مشخص کردند

مزیت شورا در‌گروی کارکرد اجتماعی

سرانجام دیروز رئیس جدید شورای شهر تهران انتخاب شد ؛ رأیی که دیروز با انصراف احمد مسجد جامعی و البته مرتضی الویری، دیگر نامزدهای ریاست شورای شهر شکل و شمایل حمایتی‌تری به خود گرفت. این در حالی است که تنها سه روز تا آغاز رسمی شورای پنجم شهر تهران باقی مانده است. شورایی که ترکیب هیات رئیسه آن مشخص شده است. از طرف دیگر تنها گزینه شهردار هم در حال رفتن به ساختمان بهشت است. هر چند به نظر می‌رسد برخی از چالش‌های شورای قبلی در شورای پنجم وجود نداشته باشد، اما بسیاری از معضلات شهر تهران همچنان حل نشده باقی مانده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۱۳۴

سیاسی کاری ممنوع!

یکی از خطراتی که شورای آینده باید از آن مصون بماند سیاست زدگی است. این نکته ای است که بسیاری از کارشناسان و افراد با تجربه در حوزه مدیریت شهری به آن اعتقاد دارند.

اقبال شاکری، عضو کنونی شورای شهر در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: «اعضای شورای پنجم اگرچه سیاسی وارد شورا شده‌اند و زیر لوای یک فهرست واحد آمده‌اند، اما باید ردای حزب را کنار بگذارند و وارد شورای شهر بشوند. بنابراین پدرخواندگی برای فهرست دیگر معنا پیدا نکرده و سایه حزب خارج از شورا دیگر روی شورا سنگینی نمی‌کند.»

سردار مرتضی طلایی هم خاطرات تلخی از سیاسی‌کاری در شورای شهر دارد؛ هر چند دوره چهارم شورای شهر هم از همان زمان رای‌گیری برای انتخاب شهردار دچار حرف و حدیث‌های فراوانی بود.

او به جام‌جم می‌گوید:‌ متاسفانه شورای چهارم از آغازش چنین چالشی را داشت و با این مساله دست به گریبان بود، به نوعی که ترکیب آن یادآور برخی از صحنه‌ها و وقایع تلخ تاریخ شورایی گذشته است و از همان اول چنین نگرانی وجود داشت که سرنوشت شورای اول در انتظار این دوره هم باشد، آن هم به دست همان دوستان و همان نوع نگاه و تفکر.

این عضو باسابقه شورای شهر تهران معتقد است او و هم‌قطارانش ابزار لازم رسانه‌ای را برای این حجم از سیاسی کاری نداشتند و اگر هم داشتند، نتوانستند بخوبی از آن استفاده کنند.

او می‌گوید:‌ کافی بود در بعضی از بازه‌ها و حوادث، ناشیانه رفتار کنیم که می‌توانست پیامد آن به ایجاد تقابل شدیدی بینجامد که در نتیجه شورا را با بحران مواجه کند. اما به آن معنا نبود که از سال اول،شورای شهر تهران از همان ابتدا درگیر حاشیه‌های سیاسی نباشد.

رضا تقی‌پور؛ سخنگوی فعلی شورای شهر تهران هم با بیان این‌که در شورای شهر نباید کار سیاسی شود،توضیح می‌دهد: بزرگ‌ترین آفت شورای شهر رویکرد سیاسی است. در دوره اول شورا برخی جریانات سیاسی را دیدیم و در شورای چهارم هم برخی تلاش کردند رفتارهای سیاسی مانند دوره اول داشته باشند. شورای شهر باید به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی باشد. خوشبختانه افرادی که یک بخشی از اکثریت آرا را در دست داشتند با رفتارهای عقلایی خود این رفتارها را کنترل کردند.

حضور رئیس شورای شهر در هیات دولت

اقبال شاکری، عضو کنونی شورای شهر تهران یکی از اولویت‌های مهم ریاست شورای شهر تهران را شخصیت و وجهه عمومی او می‌داند. او مصداق جالب توجهی در این رابطه دارد.

وی به جام‌جم می‌گوید: ریاست شورای شهر حکم راننده خودرویی را دارد که جهتگیری‌ها را تعیین می‌کند. او باید به این جایگاه وجهه و تشخص بدهد، چراکه در بسیاری از مجامع رسمی و دولتی حضور دارد.

شاکری اما به چالش‌های مهم پیش‌روی شورای شهر تهران هم اشاره دارد. او می‌افزاید، نقش ریاست شورای شهر در این چالش‌ها بسیار مهم و راهبردی است. مثال اول او تعیین تکلیف رابطه شهرداری‌ها و دولت است.

وی به جام‌جم می‌گوید:‌ بالاخره باید تکلیف رابطه دولت و شهرداری‌ها مشخص شود تا شهر از این بلاتکلیفی خارج شود. این موضوع محدود به تهران نیست و بسیاری از کلانشهرها هم با چنین چالشی روبه‌رو هستند.

اولویت مهم بعدی ریاست شورای شهر از منظر این عضو کنونی، حضور فعال و موثر ریاست شورای شهر در جلسات هیات دولت است. شاکری پیشنهادش را این‌گونه توضیح می‌دهد:‌ «‌ریاست شورای شهر باید راهکاری برای حضور در جلسات هیات دولت بیابد. به نظر بنده
هرازچندگاهی باید رئیس شورای شهر تهران در جلسات هیات دولت حضور فعال و موثری پیدا کند.»

به باور او مهم‌ترین اولویت ریاست شورای شهر تهران در وضع کنونی به سرانجام رساندن مدیریت یکپارچه شهری است. او ادامه می‌دهد:‌ تهران می‌تواند نقطه آغازی برای این مدیریت یکپارچه باشد تا موازی‌کاری‌های بیهوده و البته ناهماهنگی‌های زیرساختی در پایتخت به حداقل برسد.

مدیریت واحد مدت‌هاست که به‌عنوان یکی از منشاهای اختلافات مطرح است. نکته‌ای که سردار مرتضی طلایی به شکلی دیگر از آن یاد می‌کند.

رویایی به نام مدیریت واحد شهری

مرتضی طلایی که سابقه حضور در دو دوره شورای شهر تهران را در کارنامه مدیریت شهری خود دارد، معتقد است هم قوه مقننه و هم قوه مجریه تشکیلات شورای شهر را به یک نوعی «رقیب» خودشان می‌دانند.

او به جام‌جم خاطرنشان می‌کند: قوه مقننه تصور می‌کند افراد می‌آیند در شورا و شناخته می‌شوند و بعد از آن هوس می‌کنند که بروند مجلس و خب رقیب برای نمایندگان می‌شوند. از طرف دیگر هم قوه مجریه به همین شکل می‌گوید شوراها می‌آیند می‌گویند بقیه کارها را واگذار کنید، مدیریت شهر را یکپارچه کنید و به دنبال این هستند که اختیارات سیستم‌های دولتی را از ما بگیرند. طلایی به مدیریت واحد شهری اشاره دارد، اما به باور او نقدهایی هم در این میان وارد است. هر چند به باور او عمدی در کار نیست. نایب رئیس شورای شهر تهران می‌گوید:‌ در قوه مقننه هر چه طرح و لایحه رفته است، برای شورا‌ها نتیجه بازگشتی‌اش کاهش اختیارات شوراهاست از سوی دیگر قوه مجریه از قانون برنامه سوم و الان که قانون برنامه پنجم تمام شده است، قرار بوده که بخشی از اختیاراتش را به مدیریت شهری واگذار کند که این امر صورت نگرفته است.

هیات رئیسه شورای پنجم تشکیل شد

در جلسه دیروز منتخبان شورای شهر پنجم تهران، ترکیب هیات رئیسه شورا مشخص شد. در این جلسه محسن هاشمی با 21 رای به عنوان رئیس شورای پنجم تهران انتخاب شد.

همچنین سیدابراهیم امینی به عنوان نایب رئیس و علی اعطا به عنوان سخنگوی شورای پنجم پایتخت انتخاب شدند. منتخبان شورای پنجم همچنین به بهاره آروین و زهرا نژاد بهرام به عنوان منشی‌های جلسه رای مثبت دادند. در این جلسه مرتضی الویری و احمد مسجدجامعی به منظور حفظ اتحاد و انسجام شورا، از نامزدی ریاست شورا انصراف دادند.

گفتنی است پیش از این نیز محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران انتخاب شده بود. شورای پنجم تهران از روز چهارشنبه، اول شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها