سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پیشنهاد طرح «توزیع مواد مخدر دولتی» گفت: توزیع آزادانه موادمخدر در سطح جامعه در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و باعث افزایش میزان اعتیاد می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۵۰۱۴

پرویز افشار درخصوص مصوبه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مبنی بر طرح «توزیع مواد مخدر دولتی» در گفت‌وگو با مهر افزود: طی چند روز گذشته خبری به نقل از سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درخصوص این طرح در فضای مجازی منتشر شد که ظاهرا شبیه توزیع و تعیین سهمیه تریاک و مواد مخدری است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای تعدادی از معتادان بویژه معتادان سنین بالا در کشور انجام می‌شده است.

طرح «توزیع موادمخدر دولتی» نیازمند بررسی علمی

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت بهداشت‌ درباره نقش وزارت بهداشت در طرح توزیع موادمخدر دولتی توضیحاتی را ارائه کرد.

ایرج حریرچی در نشستی خبری درباره نقش وزارت بهداشت در طرح توزیع موادمخدر دولتی توضیح داد و گفت‌: دو موضوع توزیع مخدر و مسکن با هم تفاوت دارند. مقابله با موادمخدر دو راهکار اصلی دارد؛ یکی از آنها مبتنی بر کاهش حذف عرضه موادمخدر و دیگری مبارزه با قاچاق آن است که هر دوی این موارد خارج از حوزه کاری وزارت بهداشت است. همچنین اگر کسی مبتلا به مصرف موادمخدر باشد دو رویکرد پرهیز و ترک برای درمان او استفاده می‌شود. تقریبا در هیچ کشوری این دو رویکرد به صورت 100درصد موفقیت نداشته است.

وی ادامه‌ داد: در سیاست‌های کلی حوزه سلامت به سه رویکرد پرهیز، ترک و کاهش آسیب توجه زیادی شده است. در کاهش آسیب، فرد معتاد به موادمخدر از کسی که ماده مخدر خطرناک تزریقی مصرف می‌کند به کسی تبدیل می‌شود که مخدر را به میزان و آسیب‌زایی کمتر و همچنین به روش غیرتزریقی استفاده می‌کند. در سیاست‌های کلی حوزه سلامت به این موضوع تاکید شده است در کشور ما نیز این اقدام سابقه‌ای چند دهه‌ای دارد.

حریرچی، کاهش آسیب موادمخدر را باعث کاهش خشونت، کاهش رفتارهای پر خطر جنسی و افزایش بازگشت به کار در معتادان دانست و گفت‌: در مراکز کاهش آسیب که مبتنی بر درمان با متادون است، در حال‌ حاضر بیش از 700 هزار نفر تحت پوشش قرار دارند. علاوه بر کاهش رفتارهای پر خطر، شیوع بیماری‌های عفونی مانند ایدز، هپاتیت و بیماری‌های منتقله جنسی نیز کاهش می‌یابد. ممکن است طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبتنی بر کاهش آسیب باشد که باید مطابق با مستندات علمی تدوین شود. وقتی این طرح به مراحل تصویب می‌رسد نظرات کارشناسی از وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی گرفته و طرح اصلاح و تکمیل می‌شود.

براساس گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درخصوص توزیع برخی مسکن‌های خاص به بیماران نیز توضیح داد و بیان کرد: گاهی بیماران در مراحلی از بیماری به صورت موقت یا دائمی باید از داروهای مسکن استفاده کنند. میزان مصرف این مسکن‌ها به صورت قانونی یکی از شاخص‌های بررسی وضعیت نظام بهداشتی و درمانی کشورهاست. متاسفانه بیشتر مسکن‌های قوی ممکن است نقش تخدیری هم داشته باشند. اگر داروی مسکن در دسترس بیمار نباشد او یا باید درد بکشد یا به بازار غیرقانونی مراجعه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها