در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
فرانسه نخستین کشوری نیست که برای توقف فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در سالهای آینده برنامهریزی کرده است؛ هلند، نروژ، آلمان و هند در اتخاذ این تصمیم پیشتاز بودهاند. ناگفته نماند، مزایا و معایب طرح توقف فروش خودروهای بنزینی و دیزلی هنوز روشن نیست. بسیاری از ساکنان کشورهایی که قرار است در دهههای آینده از خرید این خودروها محروم شوند، این پرسش را مطرح میکنند که تکلیف دارندگان خودروهای آلاینده محیطزیست چه خواهد شد؟ گفته شده، دارندگان این خودروها با آغاز ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از کمکهزینه جایگزینی خودرو برخوردار میشوند.
ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی فقط یکی از چند طرح دولت فرانسه در جهت بهبود اوضاع اقلیمی جهان است. این کشور سعی دارد، میزان انتشار آلاینده کربن را حداکثر تا سال 1429/ 2050 به مرز خنثی برساند.
فرانسه همچنین در حال اجرای طرح دیگری است که به موجب تحقق این طرح، تولید برق زغالسنگسوز در این کشور تا سال 1401/ 2022 متوقف خواهد شد. در اقدامی تعجببرانگیز، فرانسه حتی تصمیم دارد، از میزان وابستگی کشور به سوخت هستهای بکاهد و میزان مصرف خود را تا سال 1404/ 2025 از 75 درصد به 50 درصد کاهش دهد.
اقدامات اینچنینی از افزایش آگاهی دولتها از وضع بحرانی اقلیم جهان خبر میدهد. بهدنبال افزایش شمار کشورهای حامی محیطزیست، حتی شرکت خودروسازی ولوو بر آن شده تا تمام تولیدات خود را تا سال 1398/ 2019 به سوخت پاک مجهز کند. پیشبینی میشود، سایر تولیدکنندگان خودرو نیز دیر یا زود به علت افزایش استقبال عمومی از خودروهای پاکسوز به اقدامات مشابهی دست بزنند. چنانچه این اقدامات با جدیت ادامه پیدا کند و از سوی سایر کشورها نیز الگوبرداری شود، دنیایی متفاوتتر در انتظار مردم جهان خواهد بود؛ مردمی که هنوز به پمپ بنزین عادت دارند، اما در چند دهه آینده باید به باجههای شارژ برق خودرو عادت کنند!
مترجم: صدف دژآلود
جامجم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: