عجیب، اما واقعی

چاپگرهای سه‌بعدی همنوعشان را در ماه خواهند ساخت

به لطف فناوری‌های نوینی نظیر چاپگر سه‌بعدی که می‌تواند خود را با استفاده از مواد موجود در ماه بازتولید کند، بشر بیش از هر زمان دیگری به بازگشت سریع‌تر به قمر زمین امیدوار شده است. داستان از این قرار است که محققان دانشگاه کارلتون کانادا نسخه فوق‌مدرنی از سیستم‌های چاپگر سه‌بعدی تولید می‌کنند که می‌تواند با استفاده از ترکیبات موجود در ماه، خود را بازتولید کند. بدون شک این نوآوری را می‌توان جهشی بلند در فناوری نوپایی همچون چاپگرهای سه‌بعدی به شمار آورد.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۶۴

این فناوری روزی می‌تواند ابزار اصلی ساکنان ماه برای توسعه ساخت و ساز در آن باشد. ماه، محیط سرد و خشنی دارد، اما با توجه به فاصله کمی که با زمین دارد از مدت‌ها پیش به عنوان سکوی پرتاب فضاپیماهای سرنشین‌دار آینده برای رسیدن به اعماق فضا ازجمله مریخ در نظر گرفته شده است. به همین دلیل از هم‌اکنون باید منظره‌ای را تصور کرد که در آن شمار زیادی از دانشمندان و مهندسان زبده عرصه فضا در این جرم فضایی مشغول مهیا کردن برنامه‌های مربوط به پرتاب‌ها به سوی مریخ باشند. این افراد قطعا به اقامتگاه‌های ایمن و بزرگی نیاز دارند و تا این لحظه هیچ فناوری کاربردی به اندازه چاپ سه بعدی، دانشمندان را امیدوار نکرده است.

آنها به ایده محققان دانشگاه کارلتون امید زیادی بسته‌اند. تولید ماهواره‌های مختلف و سپرهای خورشیدی آن هم در ماه که بتوان از آنها از زمین در برابر گرمایش جهانی حفاظت کرد ازجمله نتایج چشمگیر توسعه این فناوری جدید به شمار می‌آید. کاهش هزینه‌های مربوط به پرتاب‌های فضایی ازجمله مواردی است که ما را در توسعه این فناوری ترغیب می‌کند. این اظهارنظر الکس الرلی، محقق اصلی این پروژه است که به نتیجه‌بخش بودن آن امید زیادی دارد.

اگر همه چیز براساس برنامه پیش برود، در آینده‌ای نزدیک یک دستگاه چاپگر سه‌بعدی راهی ماه می‌شود و پس از استقرار و راه‌اندازی، به جای آن که شروع به ساخت سازه‌های مسکونی و فنی کند، دستگاه‌های چاپگر سه‌بعدی دیگری تولید می‌کند. ویژگی مهم این نگرش، استفاده از ترکیبات موجود در ماه به جای انتقال مواد اولیه از زمین است و دقیقا به همین علت هزینه ساخت و سازهای بزرگ در این جرم فضایی چندان نجومی نخواهد شد.

پس از این مرحله، یعنی تولید دستگاه‌های چاپگر به اندازه کافی، فاز بعدی ساخت و ساز در ماه آغاز می‌شود و طی آن تجهیزات و بلوک‌های مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌ها فراهم می‌شود تا در نهایت شرایط لازم برای اقامت طولانی مدت فضانوردان آماده شود.

در حال حاضر این پروژه در مراحل حساس خود قرار دارد و محققان می‌گویند به ساخت موتوری برقی که فرآیند چاپ سه بعدی را با ضریب دقت بالایی انجام دهد، نزدیک شده‌اند. این دستگاه از موادی برای ساخت همنوعش در زمین استفاده می‌کند که شباهت زیادی به ترکیبات موجود در ماه دارد. این نوآوری از هم‌اکنون امیدهای زیادی برای بازگشت سریع‌تر انسان به ماه ایجاد کرده است.

منبع: Space

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها