ایران در یک‌قدمی جام جهانی روسیه

شب صعود

سال 2013، فرار رضا قوچان‌نژاد و گل (ایران یک – کره‌جنوبی صفر)، سال 2005، ضربه سر محمد نصرتی و گل (ایران یک – بحرین صفر)، سال 1997، تک به تک خداداد عزیزی با مارک بوسنیچ و گل (ایران 2- استرالیا 2) و بالاخره سال 1977، بغل پای غفور جهانی و گل (ایران یک – استرالیا صفر). این مختصری بود از 4 سناریوی صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی فوتبال. و حالا نوبت به ثبت یک سناریوی تازه است. سناریوی پنجم صعود.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۶۵

این بار می‌توانیم تاریخ‌ساز شویم و دوگانه صعود را جشن بگیریم. تیم ملی در تاریخ رقابت‌های جام‌جهانی هرگز در دو دوره متوالی صعود به جام‌جهانی را تجربه نکرده است، اما حالا وقت آن است که برای نخستین بار، در دو دوره متوالی یکی از تیم‌های مرحله نهایی باشیم. از سوی دیگر در صورت پیروزی تیم ملی مقابل ازبکستان، صعود تیم ملی درحالی به جام‌جهانی مسجل خواهد شد که هنوز دو بازی تا پایان بازی‌ها باقی مانده است، رکوردی که برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران اتفاق می‌افتد. برای دستیابی به این افتخارات، کسب یک 3 امتیاز کافی است؛ 3 امتیازی که همین امشب می‌تواند در جیب ما باشد. پیروزی ایران مقابل ازبکستان، به منزله صعود به جام جهانی 2018 روسیه است. اگر در جام‌جهانی 1998، تیم ملی ایران به عنوان آخرین تیم، جواز حضور در جام‌جهانی را به دست آورد، این بار می‌توانیم بعد از برزیل، دومین تیمی باشیم که بلیت سفر به روسیه را دریافت می‌کند. فقط کافیست ازبکستان را در تهران و در حضور پرشور بیش از 80 هزار تماشاگر ایرانی شکست داد. امشب برای فوتبال ایران می‌تواند شب صعود باشد. یکی از همان شب‌های تاریخی فوتبال.

حریف سخت‌گیر

ازبک‌ها همیشه تیم باکیفیتی بودند و قطعا امشب دیداری سخت در انتظار یوزها خواهد بود. هدایت این تیم را ساموئل بابایان ازبک برعهده دارد. ترکیب این تیم هم تقریبا آشناست. بازیکنانی مثل الکساندر لوبانوف، فوزیل موسایف و سرور جپاروف که در ایران بازی کرده‌اند. چند بازیکن شاخص این تیم هم در لیگ چین و روسیه بازی می‌کنند. ویتالی دینیسوف، عادل احمدوف، سردار رشیدوف، ایلدور شاهمرادوف، ایگور سرگیف، الکساندر گینریخ و مراد باکمیئف دیگر بازیکنان مطرح ازبکستان‌اند. آنها برای این‌که شانس صعود مستقیم به جام‌جهانی را از دست ندهند باید امشب در تهران برنده باشند. حتی مساوی در بازی امشب هم می‌تواند کار ازبکستان را برای صعود مستقیم به جام‌جهانی دشوار کند، اگر کره‌جنوبی بتواند فرداشب قطر را در دوحه شکست بدهد. در این صورت فاصله کره و ازبکستان به 3 امتیاز افزایش می‌یابد و این اتفاقی نیست که ازبک‌ها دنبال آن باشند.

مصاف هشتم

این بازی هشتمین ملاقات ایران و ازبکستان و چهارمین رویارویی دو تیم در انتخابی‌های جام‌جهانی است. در هفت بازی قبلی، پنج برد برای ایران، یک برد برای ازبکستان و یک تساوی در بازی دوستانه رقم خورد تا در آستانه حساس‌ترین بازی مقدماتی جام‌جهانی 2018 آمار حکایت از برتری کی‌روش و شاگردانش برابر حریف سرشناس از آسیای میانه خبر بدهد. در زیر نگاهی انداختیم به تمام بازی‌های گذشته دو تیم در دو دهه گذشته.

1998 (مرحله یک چهارم نهایی بازی‌های آسیایی): ازبکستان 0 – ایران 4

2007 (مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا): ایران 2 – ازبکستان یک

2009 (بازی دوستانه و تدارکاتی): ازبکستان صفر – ایران صفر

2012 (مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل): ازبکستان صفر – ایران یک

2012 (مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل): ایران صفر – ازبکستان یک

2015 (بازی دوستانه و تدارکاتی): ازبکستان صفر – ایران یک

2016 (مقدماتی جام‌جهانی 2018 روسیه): ازبکستان صفر – ایران یک

در این بین علی دایی با زدن 3 گل بهترین گلزن ایران مقابل ازبکستان به شمار می‌رود. از جمع ملی‌پوشان فعلی هم سیدجلال حسینی و مهدی ترابی سابقه گل زدن به ازبک‌ها را دارند. حسینی دو بار به ازبکستان گل زده است و اگر در بازی امشب بتواند دروازه این حریف را باز کند، نامش در کنار علی دایی به عنوان مردان سه گله فوتبال ایران در مصاف با ازبکستان قرار خواهد گرفت.

بازی امشب پنجمین رویارویی کی‌روش با ازبکستان هم محسوب می‌شود. او در چهار بازی قبلی صاحب 3 برد و یک باخت شده است. جالب آنکه کی‌روش تا به حال در تهران ازبکستان را نبرده است. نکته جالب دیگر این‌که ایران در 18 بازی قبلی خود در انتخابی جام جهانی نباخته است و آخرین باختش مقابل همین ازبکستان بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها