موزه عروسک هرچند در ایران اقدامی تازه و خلاقانه است، اما نمونه‌های خارجی آن در کشورهای دیگر هم وجود دارد. در اینجا نگاهی کرده‌ایم به برخی از این موزه‌ها.
کد خبر: ۱۰۴۰۳۸۲
دنیای عروسک‌ها

موزه بین‌المللی عروسک شانکار

موزه بین‌المللی عروسک شانکار، ‌مجموعه‌ای عظیم از عروسک‌های سراسر دنیاست که در دهلی هند قرار دارد. این موزه، یکی از مشهورترین موزه‌های عروسک دنیاست که بیش از 6500 عروسک را در خود جای داده است. موزه شانکار، سال 1965 توسط ک. شانکار پیلای، کاریکاتوریست مشهور هندی تاسیس شد. شانکار ایده تاسیس موزه عروسک را پس از دریافت عروسکی به عنوان هدیه از دیپلمات مجارستان به تحقق رساند. در این موزه، عروسک‌های اهدایی فراوانی از افراد مشهوری چون ملکه‌های یونان و تایلند، همسران روسای جمهور مکزیک و اندونزی و همچنین دولت ایران موجود است.

موزه عروسک فیلادلفیا

موزه عروسک فیلادلفیا تنها موزه شناخته شده در آمریکاست که عروسک‌های سیاهپوستان را در طول تاریخ حضورشان در آمریکا جمع‌آوری کرده و با نمایش آنها تاریخ و فرهنگ سیاهپوستان آمریکا را نمایش می‌دهد. این موزه توسط کلکسیونر معروف، باربارا وایتمن در سال 1988 تاسیس شده است.

خانم وایتمن معتقد است، عروسک‌های سیاهپوستان تنها وسیله بازی نبوده‌اند بلکه بسیاری از آنها نماد مبارزه برای آزادی و کرامت انسانی هستند و به توسعه روان‌شناختی و جامعه‌شناختی مردم سیاه کمک می‌کنند. موزه عروسک فیلادلفیا در مجموع 1000 عروسک دارد که 300 تای آنها در نمایش دائمی هستند.

موزه عروسک یوکوهاما

موزه عروسک یوکوهامای ژاپن، کارش را با نمایش 3149 عروسک از 92 کشور جهان آغاز کرد و اکنون توانسته مجموعه عظیمش را به 12 هزار و 926 عروسک از 140 کشور ارتقا دهد که از این تعداد 1300 عروسک به عنوان عروسک کمیاب و نادر دسته‌بندی شده‌اند. حدود 850 عروسک این موزه به شیوه‌های سنتی ساخته شده‌اند که شناخت فرهنگی، تاریخی و جامعه شناختی کاملی از کشورها ارائه می‌دهند. عروسک‌های این مجموعه به صورت مجزا در گروه‌های عروسک‌های چوبی، مومی، پاپیه ماشه، چینی، بیسک، پارچه‌ای، ترکیبی، پلاستیکی، عروسک‌های حیوانات، خانه‌های عروسک و عروسک‌های بومی به نمایش درآمده‌اند.

موزه عروسک پاریس

موزه عروسک پاریس، مجموعه‌ای خصوصی است که سال 1994 تاسیس شد. این موزه، مجموعه کاملی از 500 عروسک فرانسوی است که به ترتیب زمانی، از حدود 1800 تا حال حاضر مرتب شده و به نمایش درآمده‌اند. این عروسک‌ها بیشتر از انواع بیسک، ترکیبی، پارچه‌ای، لاستیکی، سلولوئیدی و پلاستیکی هستند. در کنار عروسک‌های فرانسوی،‌ لوازم جانبی عروسک‌ها مانند لباس‌ها و لوازم منزل در ابعاد مینیاتوری به نمایش درآمده‌اند. یکی از اتاق‌های این موزه به عروسک‌سازی و مواد مورد استفاده در عروسک اختصاص دارد. در این موزه همچنین نمایشگاه‌های موقت و سخنرانی‌های مرتبط برگزار می‌شود.

موزه عروسک بانکوک

موزه عروسک بانکوک، سال 1957 توسط عروسک‌ساز مشهور تایلندی، خونیینگ تونگکورن چنتاویمول راه‌اندازی شد. در این موزه، مجموعه بی‌نظیری شامل400 عروسک دست‌ساز تایلندی به نمایش درآمده و به عنوان یکی از نخستین موزه‌های عروسک بومی و محلی شناخته می‌شود. اگر چه در موزه عروسک بانکوک جنبه‌های موضوعی از زندگی روستایی در تایلند، قبایل تپه‌های شمال تایلند و لباس‌های سنتی این کشور به نمایش درآمده‌اند؛ اما یک بخش آن به پوشش لباس‌های سنتی سایر نقاط جهان اختصاص یافته است. بازدید از این موزه به شناخت کامل فرهنگ، هنر و اجتماع تایلند کمک می‌کند.

منبع: Tripadvior.com

مترجم: آیسا اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها