شمخانی: رهبران عربستان رفتار معقولی ندارند

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که اختلافات ایران با عربستان قابل حل است، گفت: اما برخی رهبران عربستان جوان هستند و رفتار معقولی ندارند.
کد خبر: ۱۰۳۹۶۲۶

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی علی شمخانی در گفت‌وگو با فیگارو درباره تلاش‌های عربستان برای ایجاد ناآرامی در جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ولیعهد عربستان محمد بن سلمان اعلام کرد که جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند و درست چند روز پس از این حرف، گروهی از سربازان ایران در مرز پاکستان ربوده و چند نفر نیز کشته شدند، اتفاقاتی نیز در اهواز رخ داد. ما چند نفر را که در اهواز عملیات انجام داده بودند پیش از خروج از کشور دستگیر کردیم، آنها اعتراف کردند که عربستان سعودی به آنان پول داده بود. ما با سرویس اطلاعاتی پاکستانی‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم و از آنان خواسته‌ایم تا مانع مداخلات سعودی‌ها شوند. پاکستان آماده‌ کمک به ماست.

وی افزود: اختلافات ما با عربستان البته قابل حل است اما برخی رهبران عربستان جوان هستند و رفتار معقولی ندارند. آنان ثروت زیادی دارند و مغرورند. محمد بن سلمان شبیه بادکنکی پر از باد است، یک ضربه سوزن کافی است تا باد او خالی شود.

شمخانی با تاکید بر این‌که ایران در پی ایجاد تنش با هیچ کشوری نیست اظهار کرد: همکاری آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها در عراق، هیچ آینده‌ای ندارد. گروه الحشد الشعبی پس از بوجود آمدن داعش در عراق تشکیل شد آنان به فرمان مرجعیت دینی سازمان‌دهی شدند و تحت فرماندهی فرمانده کل ارتش عراق یعنی نخست‌وزیر این کشور فعالیت می‌کنند.

دبیر شورایعالی امنیت ملی درباره آینده داعش نیز گفت: داعش به ابزاری در دست برخی کشورهای منطقه برای تهدید دیگر کشورهای منطقه تبدیل شده است. کارخانه‌ تولید اندیشه تکفیری که داعش را تغذیه می‌‌کند در کشور عربستان سعودی واقع شده است. اندیشه وهابیت، پول نفت و افراد سرخورده از سیاست‌های حکام سعودی، ترکیب این سه خط تولید تروریست در عربستان سعودی است. منظور من از پول، هم مبالغ هنگفتی است که نهادهای خصوصی به تروریست‌ها می‌دهند و هم پولی که دولت این کشور در اختیار آنان می‌گذارد. ایران در طی این سال‌ها هزینه زیادی مادی و انسانی بابت امنیت مرزهایش در برابر تهدیدات داعش پرداخته است و همچنان نیز نبرد امنیتی و اطلاعاتی با نیروهای نفوذی در جریان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها