حقمان را بگیریم

فروشندگان ملک بخوانند

همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۰۳۷۴۵۱
حق و حقوقمان را بشناسیم

هر چند قانوندانی کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

پذیرش بیمار در بیمارستان‌ها

براساس قانون، خودداری بیمارستان‌ها از پذیرش و ارائه خدمات اولیه لازم به بیماران اورژانس جرم محسوب می‌شود. مطابق قانون، متخلف بسته به دفعات تکرار، به مجازاتی از جریمه نقدی تا لغو پروانه تاسیس محکوم می‌گردد.

سهام بی‌نام و بانام

مزایا و معایب سهام بانام و بی‌نام در شرکت‌های سهامی خاص و عام:

1 ـ مزیت سهم بی‌نام در سرعت انتقال و وجود راه‌گریز از هزینه‌های قانونی نقل و انتقال قرار‌دادهای قهری مثل ارث و امکان وثیقه‌گذاری آسان است.

2ـ مزیت سهم با‌نام در هنگام به سرقت رفتن یا مفقود شدن یا جعل، امکان آن ادعا آسان‌تر است. همچنین امکان کنترل سهامداران این نوع سهام راحت‌تر می‌باشد.

تخریب ملک شما توسط همسایه

در صورتی که قسمتی از حصه اختصاصی ملک شما در اثر قصور همسایه تخریب شده باشد و شما نیاز به انجام تعمیر فوری آن داشته باشید؛ می‌توانید ابتدا از طریق شورای حل اختلاف با دادن دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس وضعیت موجود را ثبت و سپس اقدام به انجام تعمیرات نمایید و متعاقبا جهت مطالبه خسارت یا انجام تعمیرات اساسی در حصه همسایه خود از طریق مرجع قضابی اقدام کنید.

راه شناسایی اموال بدهکار

برای وصول مطالبات خود از بدهکار و امکان دسترسی به اموال وی، می‌توانید؛ استعلامات ذیل را از دادگاه یا مرجع رسیدگی‌کننده درخواست کنید:

1 ـ اداره ثبت کل املاک

2 ـ پلیس راهور

3 ـ بانک مرکزی

روش وصول مهریه

نحوه وصول مهریه به شرح ذیل می‌باشد:

بعد از صدور رای دادگاه در خصوص پرداخت مهریه، اگر شوهر دادخواست اعسار (عدم توانایی مالی) ارائه ندهد یا ارائه دهد و اعسارش پذیرفته نشود، موظف است مهریه را یکجا پرداخت کند اما اگر دادخواست اعسار پذیرفته شود دو حالت زیر ایجاد می‌شود:

الف) مهریه تا سقف 110 سکه

در این صورت باید تمامی مهریه پرداخت شود، این پرداخت یکجا نیست و در واقع براساس درخواست اعسار، قسطی می‌شود. اما اگر شوهر برای پرداخت تمام یا پرداخت اقساط اقدامی نکند، راهی زندان خواهد شد.

ب) مهریه بیش از 110 سکه

در ابتدا باید 110 سکه مطابق قانون پرداخت شود. حال اگر شوهر 110 عدد سکه از مهریه را بپردازد، اما مابقی را ندهد، دیگر برای دریافت بیش از 110 سکه نمی‌توان وی را زندانی کرد. بلکه فقط می‌توان از وی اموالی را به دادگاه معرفی و توقیف کرد و اگر اموال قابل توقیفی نداشت باید منتظر بود تا اموالی به دست آورد.

مفهوم ناشزه

به زنی که از همسرش در مفهوم خاص و عام تمکین نکند «ناشزه» می‌‌گویند و این زن مستحق نفقه نمی‌‌باشد.

نفقه کودک

بر‌اساس قانون، نفقه اولاد به عهده پدر است و در صورت فوت پدر یا عدم توانایی او در پرداخت مخارج زندگی فرزندش، این تکلیف به عهده پدر‌بزرگ و جد یا دیگر اجداد پدری است.

شکستن پلمب

هرگاه محلی یا چیزی بر حسب امر مقامات صالح قضایی مهر یا پلمب شده باشد؛ اگر کسی عالما و عامدا آنها را بشکند یا محو کند یا اعمالی از این قبیل انجام دهد مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

نکته‌ای درباره قرارداد اجاره

قرارداد اجاره بدون تاریخ باطل است و نیز در صورت نداشتن دو شاهد در زمان تنظیم دیگر از طریق شورای حل اختلاف امکان صدور دستور تخلیه فوری امکانپذیر نیست.

سمانه کارآمد - حقوقدان

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها