حقمان را بگیریم

فروشندگان ملک بخوانند

همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۰۲۶۷۲۳
حق و حقوقمان را بشناسیم

هر چند قانوندانی کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

پرداخت خسارت بیمه‌ای

شرکت‌های بیمه حتی در صورت نداشتن گواهینامه، مستی و هرگونه تقصیر راننده مقصر حادثه، ملزم به پرداخت خسارت به مالک خودرو آسیب دیده است و پس از پرداخت آن مخیر است به مسبب حادثه جهت وصول مبالغ پرداختی مراجعه نماید.

همچنین شرکت‌های بیمه طبق قانون جدید، مکلفند در خسارت‌های مالی، نهایتا تا 15 روز و در خسارت‌های جانی و بدنی نهایتا تا 20 روز از تاریخ قطعیت خسارت آن را پرداخت کنند. در غیر این صورت، به ازای هر روز، نیم در هزار مبلغ خسارت را، باید علاوه بر اصل خسارت، به عنوان جریمه پرداخت کنند.

بیمه عمر

بیمه عمر به نفع ورثه به نسبت سهم الارث، یا به اشخاصی که توسط بیمه گذار مشخص می‌شود، پرداخت می‌گردد. بنابراین، بیمه عمر، جزو ترکه متوفی محسوب نشده و به علت بدهی‌های شخص فوت شده، قابل توقیف نیست.

مالیات و پروانه ساختمان

براساس قوانین جدید مالیاتی،شهرداری‌ها مکلف شده‌اند همزمان با صدور پروانه ساخت و همچنین صدور پایان‌کار، مراتب را به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط، گزارش کنند. بنابراین، چه در هنگامی که پروانه ساخت دریافت می‌کنید و چه در هنگامی که در پی صدور گواهی پایان کار هستید مورد پایش مالیاتی قرار می‌گیرید.

نکته‌ای مهم درباره چک

تا زمانی که چک در ید دارنده آن است؛ اصل بر بدهکاری صادر‌کننده است، فلذا باید در زمان پرداخت حتی قسمتی از وجه چک از دارنده آن رسید کتبی دریافت وجه بابت چک با شماره
درج شده روی برگه چک دریافت نمایید.

تخلف در انحصار وراثت

هر گاه معلوم شود که درخواست‌کننده گواهی حصر وراثت با علم به عدم وراثت خود تحصیل گواهی وراثت نموده یا با علم به وجود وارثی غیر از خود ‌تحصیل گواهی برخلاف حقیقت کرده است؛ کلاهبردار محسوب و علاوه بر ادای خسارت به مجازات جرم کلاهبرداری محکوم خواهد شد.

معافیت مالیات بر حقوق درسال 96

سقف معافیت مالیات برحقوق درسال جدید مبلغ دویست و چهل میلیون ریال در سال تعیین گردیده است و نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ مذکور و تا 5 برابر آن مشمول مالیات سالانه (10درصد) و به نسبت مازاد آن (20درصد) است.

مجازات خیانت در امانت

مجازات مرتکب جرم خیانت در امانت، حبس از شش ماه تا سه سال می‌باشد و نیز برای سوءاستفاده از سفید مهر یا سفید امضاء یک تا سه سال حبس تعیین گردیده است.

دعاوی در شورای حل اختلاف

به دعاوی تا سقف مالی بیست میلیون تومان در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود و مرجع رسیدگی به آرای صادره از شورای حل اختلاف، دادگاه عمومی حقوقی است.

اسکرین شات چت

براساس قانون،انتشار اسکرین‌شات از چت شخصی افراد جرم محسوب می‌شود و مجازات آن 74 ضربه شلاق و دو سال حبس می‌باشد.

سوءپیشینه موثر وغیرموثر

محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی شامل قطع عضو، قصاص عضو، مجازات‌های سالب حیات، حبس ابد، شلاق حدی (نه تعزیری) نفی بلد و حبس بیش از دو سال، سوءپیشینه موثر محسوب می‌شود. ارتکاب جرایمی غیر از جرایم فوق در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن سوءپیشینه موثر نبوده و در گواهی‌های صادره از مراجع ذی‌ربط منعکس نمی‌گردد، مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات.

پرداخت نفقه در زندگی مشترک

در صورتی که زن با شوهرش زندگی مشترک داشته باشد و شوهر هم توانایی پرداخت نفقه را داشته باشد، شوهر مکلف است نفقه زن خویش را پرداخت کند. ترک این انفاق از نظر قانونی جرم تلقی می‌گردد و در صورت ترک انفاق و شکایت زن، شوهر به شش ماه تا دو سال زندان محکوم می‌شود و هر زمان که زن اعلام رضایت کند یا مرد اقدام به پرداخت نفقه معوقه نماید؛ مجازات شوهر موقوف می‌شود.

سمانه کارآمد - حقوقدان

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها