این روزها یک بار دیگر عوارض جانبی مر‌گبار استفاده از هپارین به سرتیتر اخبار تبدیل می‌شود. هپارین دوباره قربانی گرفته و این‌ بار این فرد کسی نبوده جز عباس کیارستمی. هپارین دارویی است که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و در جمع داروهایی با هشدار بالا قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۳۶۹۴۲
دارویی که بلای جان کیارستمی شد!

به گزارش جام جم آنلاین، خبرآنلاین نوشت: «تجویز بالای هپارین و مرگ مغزی در فرانسه»، این تیتر شاید پایانی بر پرونده پزشکی عباس کیارستمی کارگردان نام‌آشنای ایرانی باشد. زمانی که علت مرگ او قصور پزشکی عنوان شد، برای بررسی‌های بیشتر و رسیدن به دلایل قطعی و شناسایی عوامل این قصور پرونده‌ای تشکیل شد تا همه چیز به طور جدی‌تری مورد ارزیابی قرار بگیرد.

به هر حال روزهای زیادی از درگذشت تلخ این کارگردان محبوب گذشته است با این حال پرونده وی همچنان در جریان بود تا این که دیروز علیرضا زالی، رییس سازمان نظام پزشکی با اعلام این که علت اصلی مرگ مرحوم کیارستمی خونریزی حاد تحت پرده مغزی به دلیل تزریق دوز بالای داروی هپارین بوده است، درباره حکم پرونده پزشکی ایشان گفت: «حکم پرونده ایشان در ایران قطعی نیست ولی صادر شده و همین روزها اعلام می‌شود.»

بنابراین طبق اعلام رییس سازمان نظام پزشکی تزریق داروی هپارین با دوز بالا باعث مرگ عباس کیارستمی شده است.

«هپارین»، دارویی که کیارستمی را از سینمای ایران و جهان گرفت، چیست؟ آیا این دارو در عین حال که خاصیت درمانی دارد می‌تواند کشنده باشد؟

هپارین چیست؟

هپارین دارویی تزریقی است که می‌تواند از لخته شدن خون در رگ‌ها، شریان‌ها و ریه جلوگیری کند. هپارین در بین داروهای ضد انعقاد (anticoagulants) - رقیق‌کننده‌های خون - دسته‌بندی می‌شود. با این ویژگی هپارین توانایی خون برای لخته شدن را کاهش می‌دهد.

هپارین غالبا به افرادی با این مشکلات تزریق می‌شود: فیبریلاسوین دهلیزی، ترومبوز وریدهای عمقی (DVT)، آمبولی ریوی و برخی اختلالات انعقادی و لخته‌های خونی. همچنین این دارو برای بیمارانی که در تخت بستری هستند یا روی صندلی چرخدار می‌نشینند، کاربرد دارد. این دارو در دوره‌های دیالیز، انتقال خون و نمونه خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پیش از عمل جراحی از هپارین برای جوگیری از احتمال لخته شدن خون در طول جراحی استفاده می‌کنند.

هپارین، قاتلی با هشدار بالا!

این روزها یک بار دیگر عوارض جانبی مر‌گبار استفاده از هپارین به سرتیتر اخبار تبدیل می‌شود. هپارین دوباره قربانی گرفته و این‌ بار این فرد کسی نبوده جز عباس کیارستمی. وقتی بحث از دوباره‌ها می‌شود بدین معناست که در گذشته‌های نه چندان دور هم افرادی بوده‌اند که با مصرف بیش از اندازه هپارین حین درمان در سایر نقاط دنیا جان خود را از دست داده‌اند. اخبار مختلف در این باره در سراسر دنیا گواهی بر این ادعاست.

از همین روست که هپارین در جمع داروهایی با هشدار بالا قرار می‌گیرد.

موسسه‌های دارویی - پزشکی در دنیا بارها و بارها هپارین را در جمع داروهایی با هشدار بالا قرار داده‌اند و در یکی از این دفعات هپارین در جمع ۶ دارویی که اغلب بیشترین خطرات و حوادث مرگبار را در پی دارند، قرار گرفت. اگر چه هپارین بیش از بیست سال است که بین داروهایی با هشدار بالا جای گرفته اما از قرار معلوم همچنان قربانی می‌گیرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها