ظهر امروز؛ اطمینان از درستی جهت قبله

امروز هفتم خرداد، ساعت 13 و 48 دقیقه به وقت رسمی ایران، یکی از دو روز مهم سال است که می‌توان با دقت بسیار بالایی، جهت قبله را محاسبه کرد. در این زمان فقط کافی است آفتاب را ببینید.
کد خبر: ۱۰۳۵۶۴۳
ظهر امروز؛ اطمینان از درستی جهت قبله

زیرا در این ساعت و تاریخ خاص، خورشید درست عمود بر شهر مکه و خانه کعبه می‌تابد و در واقع در این لحظه خانه کعبه هیچ سایه‌ای ندارد البته این ویژگی مختص خانه کعبه نیست و از نظر جغرافیایی، تمام نقاط زمین که بین مدار راس‌السرطان و راس‌الجَدی قرار دارند، در یک یا دو روز از سال، خورشید به صورت عمودی بر آنها می‌تابد.

به این ترتیب اگر امروز در ساعت 13‌و48 دقیقه رو به خلاف جهت سایه اجسام بایستیم، در حقیقت رو به قبله قرار گرفته‌ایم. برای راحت‌تر محاسبه کردن جهت قبله پیشنهاد می‌کنم یک شاقول برپا کنید یا یک خط‌کش 30سانتی‌متری را به عنوان شاخص در خاک به صورت عمودی مستقر کنید. در این حالت جهت مخالف سایه خط‌کش، جهت قبله را با دقتی بسیار بالاتر از قطب‌نماهای مغناطیسی پیدا خواهید کرد.

در سال‌های اخیر، وجود اشکالات جزئی در قبله بسیاری از خانه‌ها و اماکن مختلف را بارها دیده‌ام. علت هم این است که معمولا ساکنان این خانه‌ها جهت قبله را از ساکنان قبلی آن خانه می‌پرسند و مشخص نیست نفرات قبلی هم با چه روش و دقتی جهت قبله خانه را مشخص کرده بودند. در ماه مهمانی خدا، فرصت خوبی است تا یک بار برای همیشه از جهت صحیح قبله مطمئن شویم. اگر به هر دلیلی امروز نتوانستید این کار را کنید، فردا هشتم خرداد نیز با دقت قابل قبولی این کار قابل تکرار خواهد بود. مرتبه بعدی که با دقت بالا می‌توان به همین روش قبله‌یابی را انجام داد، 25 تیر است.

کاظم کوکرم - دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها