سرطان بیضه، از سرطان‌های نسبتا شایع در مردان است و از هر 250 مرد،‌ یک نفر در طول زندگی مبتلا به این سرطان می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۵۲۱۳
چه کسانی سرطان بیضه می‌گیرند ؟

به گزارش جام جم آنلاین، سرطان بیضه معمولا مردان جوان را گرفتار می‌کند، طوری که حداکثر شیوع سنی آن بین 20 تا 40 سالگی است. این در حالی است که سرطان بیضه بندرت قبل از 15 سالگی ایجاد می‌شود، ولی انواعی از سرطان بیضه وجود دارد که حتی در شیرخواران دیده می‌شود. خوشبختانه این سرطان، ازجمله سرطان‌هایی است که درمان‌های مؤثر برای آن وجود دارد.

شناسایی شایع‌ترین نشانه

شایع‌ترین علامت سرطان بیضه، وجود یک توده بدون درد داخل نسج بیضه است؛ مثلا بیمار توده سفتی به اندازه فندق داخل بیضه لمس می‌کند. تقریبا 99 درصد توده‌های سفت در داخل نسج بیضه سرطان است. بنابراین هر توده داخل نسج بیضه سرطان است، مگر این که خلاف آن ثابت شود. بیمار نباید به علت خجالت کشیدن از مراجعه به پزشک پرهیز کند. به همه آقایان توصیه می‌شود، هر چند وقت یکبار بیضه‌های خود را بدقت لمس و در صورت مشاهده هر گونه توده داخل نسج بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. این موضوع بخصوص در افرادی صدق می‌کند که دارای عوامل خطرساز برای سرطان بیضه هستند.

این افراد، خطر را جدی بگیرند

به طور کلی، سه عامل خطرآفرین برای ابتلا به سرطان بیضه وجود دارد. مهم‌‌ترین عاملی که خطر ابتلا به سرطان بیضه در مردان را زیاد می‌کند، بیضه‌های نزول نکرده است. هفته‌های آینده در مورد بیضه‌های نزول نکرده به تفصیل توضیح داده می‌شود، اما به طور خلاصه در عده‌ای از نوزادان پسر، موقع تولد یک یا هر دو بیضه در محل طبیعی خود که همان کیسه بیضه است، قرار ندارد.

اگر این بیضه‌ها تا پایان سال اول زندگی در محل طبیعی خود قرار نگیرند،‌ باید با عمل جراحی،‌ آن را در محل طبیعی خود قرار داد. قرار دادن بیضه در محل طبیعی قبل از یک سالگی هم سبب کمک به بهبود پتانسیل باروری در سن بعد از بلوغ می‌شود و هم این که بیضه از داخل شکم پایین آورده می‌شود و در محلی قرار می‌گیرد که براحتی قابل معاینه باشد.

توجه داشته باشید، پایین آوردن بیضه نزول نکرده، از خطر ایجاد سرطان بیضه در آینده نمی‌کاهد، طوری که خطر ایجاد سرطان بیضه در فردی که دارای یک بیضه نزول نکرده باشد، 15 تا 30 برابر افراد عادی است. این گونه افراد باید بدقت تحت نظر باشند. این خطر آن‌قدر زیاد است که اگر مردی بعد از سن بلوغ برای عمل جراحی بیضه نزول نکرده مراجعه کند، ترجیح می‌دهیم بیضه به طور کامل در آورده شود. دومین عاملی که احتمال ابتلا به سرطان بیضه را زیاد می‌کند، تحلیل رفتن بیضه به هر دلیل است. یکی از علل شایع، عفونت شدید به دنبال ابتلا به اوریون است.

عامل بعدی که خطر ابتلا به سرطان بیضه را زیاد می‌کند، وارد شدن ضربات شدید به بیضه‌هاست. هفته آینده به پیشگیری و درمان این نوع سرطان می‌پردازیم.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها