نفوذ به زیر پوسته جمجمه در 150 ثانیه میسر شد

زیر تیغ ربات جراح

جراحی مغز و اعصاب، شوخی‌بردار نیست. دست‌چیره، قلبی پر از عاطفه و حواسی جمع می‌خواهد. یک خطای ساده می‌تواند به قیمت جان بیمار تمام شود. جراحی مغز و اعصاب، حرفه‌ای است که مشغولان به آن، از دقیق‌ترین و ماهرترین افراد روی زمین هستند. با این حال، باز هم از خطای انسانی اجتنابی نیست و گاهی نتیجه آن نیست که امید می‌رود.
کد خبر: ۱۰۳۴۷۱۰
زیر تیغ ربات جراح

محققان دانشگاه یوتا، وقت خود را به کاستن هر چه ممکن از احتمال این خطاها و زمینه‌های پدید‌آورنده آنها اختصاص داده‌اند. آنها در حال ساخت و پرداخت رباتی هستند که قادر است زمان لازم برای انجام جراحی‌های پیچیده را تا 50 برابر کاهش دهد. این ربات می‌تواند عمل سوراخ‌کردن جمجمه را که در حالت عادی دو ساعت به طول می‌انجامد، در عرض5/2دقیقه انجام دهد. گزارش این تحقیق در نشریه علمی نوروسورجیکال فوکوس (Neurosurgical Focus) منتشر شده است و تیم محقق آن را سندی مسجل از توان این ربات برای انجام جراحی‌های پیچیده توصیف می‌کنند.

برای هدایت این ربات در بخش‌های مورد آسیب مغز، داده‌های دریافتی از سی‌تی‌اسکن را به بخش برنامه‌ریزی آن ارسال می‌کنند. آن دسته از رگ‌ها یا عصب‌هایی که دستگاه باید از برخورد با آنها اجتناب کند، با همین سی‌تی‌اسکن‌‌ها به آن شناسانده می‌شوند.

ویلیام کودْوِل، جراح مغز و اعصابی که بر این پروژه نظارت دارد، می‌گوید: ما فقط با اتکا به اطلاعات سی‌تی‌اسکن بیمار می‌توانیم دستگاه را برنامه‌ریزی کنیم تا بی‌هیچ گونه خطری به سوراخ کردن استخوان جمجمه بپردازد.

خاصیت این دستگاه برای حفظ جان بیماران، تنها یک جنبه از برتری‌های آن است. دیگر مزیت آن، کاهش هزینه‌های جراحی و عملیات مربوطه در درازمدت است. کاهش زمان جراحی‌ها به کاهش هزینه آنها منجر می‌شود. به موازات آن، با کاهش مدت‌زمانی که بیمار باید تحت بیهوشی باشد ـ که تبعات خاص خود را دارد ـ سلامت بیمار پس از جراحی تضمین بیشتری می‌یابد.

علم رباتیک و دستگاه‌های خودکار، در حال رقم زدن تحولی عظیم در حوزه جراحی است؛ در حالی که شاید خیلی از بیماران از تصور این که یک دستگاه بخواهد بدن آنها را دستکاری کند و به قولی شکاف بدهد، مو بر تنشان راست شود، اما این را باید در نظر داشت که این دستگاه‌ها قادرند با چنان دقتی به جراحی بپردازند که عملا دستیابی به آن سطح از دقت برای آدمی غیرممکن است.

منبع: sciencealert.com

مترجم: سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها