نعمت بزرگ تولید‌کنندگان کوچک

بیشتر محصولاتی که هر روزه از آنها استفاده می‌کنیم، مانند لوازم شخصی، مواد خوراکی و ماشین‌آلات تا صد سال پیش در نزدیکی محل زندگی تولید می‌شد. به دلیل تولید و یافتن منابع بیشتر، مشاغل و نقدینگی از جوامع محلی دور شد. از طرفی تحت فشار قرار گرفتن تولیدکنندگان کوچک باعث نابودی جوامعی شد که وابسته به این کارخانه‌ها بودند. به‌منظور رشد و رونق اقتصادهای محلی، این کسب و کارها باید احیا و تقویت شوند.
کد خبر: ۱۰۳۲۸۰۸
نعمت بزرگ تولید‌کنندگان کوچک

اقتصادهای محلی در عصر جهانی‌سازی

اقتصادهای محلی، سنگ بنای توسعه پایدار محیطی، اقتصادی و شخصی است. اگر ما کالاهایی را که نزدیک محل زندگی‌مان تولید می‌شود، خریداری کنیم، استفاده از انرژی برای حمل و نقل و تولید انبوه کاهش پیدا می‌کند و در قیمت تمام شده محصولات اثر گذار خواهد بود. نزدیک بودن به محل تولید مواد غذایی از طرفی باعث می‌شود، نظارت بر آنچه می‌خوریم، راحت‌تر باشد و به منابع غذایی سالم‌تری دسترسی داشته باشیم تا این که از دور‌ترین نقاط دنیا یا کشور تهیه شوند. کسب و کارهای محلی که در اشتغال و زیرساخت سرمایه‌گذاری می‌کنند باعث ایجاد چرخه اقتصادی پایدار در جوامع محلی می‌شوند. جهانی‌سازی باعث شده است، کالا‌ها و خدمات از جوامع محلی دور شوند و مشکلاتی که بسیاری از جوامع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به همین دلیل است.

مساله کجاست؟

ماهیت بسیاری از کسب و کارهای خدماتی، محلی بودن آن است؛ مثلا برای دریافت خدماتی مانند آرایشگری حتما باید حضور فیزیکی داشته باشید اما بومی‌سازی کالاهای قابل ارسال مانند مواد غذایی، پوشاک، وسایل منزل، مبلمان و لوازم بهداشتی دشوارتر است. برای این‌که تولیدکنندگان کوچک موفق باشند، دانش، تولید مواد اولیه، ابزارها و دیگر زیرساخت‌ها باید دوباره به جوامع معرفی شود. فناوری باید به کمک این کار بیاید و کمک کند تا بنگاه‌های کوچک اقتصادی محصولاتی رقابتی و مناسب برای جوامع محلی تولید کنند تا وابستگی اقتصادی به مناطق دور‌دست کاهش پیدا کند. مساله اصلی، ایجاد امکان تولید کالاهایی است که در جوامع محلی بنا به دلایل فنی امکان تولید ندارند.

راه‌حل کجاست؟

برنامه‌های مربوط به رشد و پیشرفت، ابزارهای مورد نیاز برای شروع و رشد کسب و کار را به تولیدکنندگان کوچک ارائه می‌کند. برای مثال در سانفرانسیسکو، برنامه‌ای وجود دارد که به زنان با درآمد پایین با ایجاد دسترسی به آشپزخانه‌های صنعتی، مشاوره‌های کسب و کار و برنامه‌ریزی کمک می‌کند تا کسب و کار خود را داشته باشند. این افراد پس از دریافت آموزش‌های لازم می‌توانند به صورت محلی تولید‌کننده باشند و این موضوع اهمیت بسیار زیادی در ایجاد اشتغال در جوامع محلی دارد. کار آفرینان در بنگاه‌های کوچک اقتصادی قادر خواهند بود، به صورت محدود خدمات خود را به شهرها و روستاهای نزدیک به خود ارائه کنند. بنابراین آموزش و دسترسی به اصول اساسی برای تبدیل شدن افراد عادی به کارآفرینان، موضوع بسیار مهمی است که صرف پرداخت وام نمی‌تواند باعث آن شود.

مدل‌های مالی جدید نیاز است

مدل‌های مالی جدید نیز می‌تواند از این کسب و کارها حمایت مالی کند. بیشتر کسب و کارهایی که با استفاده از برنامه ارائه شده به کمتر از 2000 دلار برای شروع کار نیاز دارند می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. این‌گونه برنامه‌ها به تولیدکنندگان محلی و کوچک، راهش را نشان می‌دهند تا با سرمایه‌گذاران خرد ارتباط برقرار کنند که ممکن است حتی میزان سرمایه‌گذاری آنها حدود 25 دلار باشد. جوامع محلی در صورت ایجاد بسترهای لازم پتانسیل بسیار زیادی در ایجاد شغل و ارائه خدمات در اختیار خواهند داشت، اما رسیدن به این جایگاه، نیازمند مدل‌ها و حمایت‌های درست و سنجیده مالی به افرادی است که قصد روشن و شفاف برای داشتن شغل دارند.

مشوق‌های دولتی

مشوق‌های دولتی نیز می‌توانند به کمک تولیدکنندگان کوچک بیایند تا از مواد تولید شده در منطقه استفاده کنند و محصولات خود را نیز در همان منطقه به فروش برسانند. از میان انگیزه‌ها می‌توان به کاهش مالیات فروش و حتی وام‌های با سود کم از طرف دولت اشاره کرد. پیش از این، بنگاه‌های کوچک اقتصادی باید با اصول کارآفرینی و حفظ کسب و کار‌های کوچک آشنا شوند تا وام‌های کم بهره بتوانند مفید واقع شوند. افراد کارآفرین به‌صورت تجربی با این اصول آشنا می‌شوند و ممکن است با آزمون و خطا به این تجربیات دست پیدا کنند و این در حالی است که برخی نمی‌توانند از این آزمون‌ها موفق بیرون بیایند و هم سرمایه خود را از دست می‌دهند و هم دچار خسارت می‌شوند.

منبع: triplepundit.com

سمیه دخیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها