اقتدار نظام با مشارکت حداکثر در انتخابات

موضوع مشارکت به ویژه مشارکت سیاسی یکی از ویژ گی‌های نظام مردم‌سالار است طبعا مشارکت سیاسی بویژه در انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران که به عنوان نظام مردم‌سالاری دینی است تاثیر بسزا و تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت نظام دارد.
کد خبر: ۱۰۳۱۲۳۹
اقتدار نظام با مشارکت حداکثر در انتخابات

با توجه به شرایطی که پس از انقلاب به‌وجود آمده است تقریبا در جمهوری اسلامی ایران هر سال از ابتدا تاکنون یک انتخابات برگزار شده که نشان‌دهنده ویژگی مردم‌سالاری نظام است، همچنین نشان می‌دهد مردم در تعیین سرنوشت خود سهیم هستند، بنابراین هر چه میزان مشارکت بالاتر باشد نشان‌دهنده آگاهی مردم نسبت به سرنوشت سیاسی و مطالباتشان از نظام است.

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اقتدار نظام جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان خواهد کشید. حضور مردم در انتخابات و در حقیقت پشتیبانی از نظام، کشور ایران را به عنوان یک الگوی موفق جمهوریت و اسلامیت در میان کشورهای اسلامی نمایان می‌سازد. با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، دشمنان قدرت و شهامت تجاوز به این کشور را نخواهند داشت. مشارکت بالای مردم در انتخابات نشان از اقتدار نظام دارد و به دنیا نشان می‌دهد که مردم برای همیشه پای آرمان‌های امام و رهبری ایستاده‌اند و این حضور امنیت داخلی را به ارمغان می‌آورد.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که در منطقه مهم غرب آسیا و به‌عنوان بازیگر منطقه‌ای حضور دارد در سطح جهانی نیز به عنوان کشوری است که پایه‌های تمدنی قوی داشته و جزو چند کشور معدود است که سابقه تمدنی دارد، بنابراین به میزانی که مشارکت بالا و حداکثری در انتخابات داشته باشیم نظام ما چهره‌ای مناسبت تر و با پرستیژ بیشتر در مجامع بین‌المللی و در مجموع نظام بین‌الملل خواهد داشت.

امروز میزان مشارکت انتخاباتی در کشورهای صنعتی و دارای حکومت دموکراسی چندان بالا نیست و در چنین شرایطی حضور حداکثری مردم کشورمان در انتخابات یک امتیاز برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، امروزه در شرایطی که حتی فاقد احزاب رسمی در سطح کشور هستیم مردم بشدت به تعیین سرنوشت خودشان اهمیت می‌دهند و در انتخابات حضور حداکثری دارند، این حضور حداکثری تضمین‌کننده مسائل داخلی و به نوعی به حفظ پرستیژ ایران در سطح منطقه‌ای وبین‌المللی کمک می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران در منطقه اولین کشور دارای پایه‌های دموکراسی است و حضور حداکثری مردم می‌تواند تضمین کننده بسیاری از ویژگی‌های موثر ایران در نظام بین‌الملل شود.

همان‌گونه که حضور حداکثری مردم را در جهت تضمین سلامت و عظمت نظام گره می‌زنیم قطعا این حضور حداکثری به نوعی بیانگر این است که آحاد مردم علاوه بر اهمیت به سرنوشت خود نسبت به سرنوشت بخشی از مسائل امنیتی خود نیز اهمیت قائل هستند.

از مهم‌ترین مسائل هر کشوری در روابط بین‌الملل امنیت کشور است و حضور حداکثری می‌تواند تضمین‌کننده امنیت ملی کشور باشد، مشارکت حداکثری در انتخابات نشان می‌دهد موضوع امنیت برای مردم در راس مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. مشاهده می‌کنیم در ایران علیرغم وضعیت بحرانی که در غرب آسیا به لحاظ تروریسم وجود دارد، امنیت برقرار است و امنیت موجود بزرگترین دستاورد برای جامعه است.

در پایان با تاکید مجدد بر حضور تمام آحاد جامعه در انتخابات صرفنظر از جناح‌بندی‌ها و تفکرات مختلف سیاسی باید گفت در صورتی که همگان بر نقش خود در آینده کشور واقف و حس مسئولیتی نسبت به خود و اطرافیانشان داشته باشند ضروری است در انتخابات مشارکت گسترده‌ای داشته باشند، و به توصیه‌های برخی افراد که غالبا به نوعی با کل نظام ضدیت دارند و دیگران را تشویق به تحریم انتخابات می‌کنند توجهی نکنند و مشارکت را به نوعی جزو وظایف خودشان قلمداد کنند.

دکتر محمدجعفرجوادی ارجمند / استاد دانشگاه

ضمیمه جام سیاست جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها