یافته های جدید درباره تاثیر رژیم غذایی و ویتامین ها بر سرطان
جامجم آنلاین: مروری بر تحقیقات انجام گرفته در زمینه سرطان نشان میدهد ویتامینها تاثیر چندانی بر بیماران سرطانی ندارند.
کد خبر: ۱۰۲۹۸۵
مکملهای غذایی و دیگر تغییرات صورت گرفته در رژیم غذایی چندان در اصلاح روند بیماری و در واقع بهبود بیماران مبتلا به سرطان موثر نیستند.
به هر حال به دلیل تعداد و کیفیت محدود آزمایشات انجام شده محققان انگلیسی میگویند نمیتوان به نتیجه قطعی درباره اثر چنین اقداماتی بر سرطان رسید.
به گفته دکتر توماس از دانشگاه بریستول یافتههای امیدوارکنندهای به ویژه در زمینه سرطان پستان به دست آوردهاند که نشان میدهد اصلاح رژیم غذایی از میزان مرگ و میر ناشی از سرطان میکاهد.
البته تغذیه مناسب همواره نقش مهمی در سلامت ایفا میکند و ترغیب افراد به برخورداری از چنین رژیمی حائز اهمیت است چرا که بسیاری از مبتلایان به سرطان به مدت طولانی زنده میمانند و تحت درمان قرار میگیرند.
گرچه اکثر مطالعات نشان دادهاند مکملها و قرصهای ویتامین تاثیری در بهبود وضعیت بیماران سرطانی ندارند. برخی شواهد حاکی از این است که تجویز کلسیم ظاهرا روش امیدوارکنندهای برای جلوگیری از بازگشت پولیپهای کولورکتال است.
به هر حال محققان میگویند علیرغم این که مصرف ویتامینها و اصلاح رژیم غذایی تاثیر چندانی بر سرطان ندارد ، برنامه غذایی 10 تا 15 درصد از خطر سرطان میکاهد. به طور کلی بهرهمندی از یک رژیم حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزی ، غذاهای گیاهی و کاهش مصرف گوشت به همه افراد توصیه میشود.