تحقیقات نشان داده است کسانی که قبل از وقوع زمین لرزه در خانه، محل کار یا فضای باز مکان‌های ایمن را شناسایی نکرده باشند و به درستی پناهگیری نکنند بیشتر در خطر صدمات و آسیب‌های ناشی از ریزش آوار قرار می‌گیرند؛ اما در چه قسمت‌هایی نباید پناه گرفت؟
کد خبر: ۱۰۲۶۳۰۹

به دلیل ریزش مستقیم مصالح ساختمانی از سقف در قسمت مرکزی اتاق‌ها، سالن یا راهروهای عریض پناه نگیرید.

هنگام وقوع زلزله هرگز از آسانسور برای خروج از ساختمان استفاده نکنید و حتی اگر در داخل آسانسور بودید از آن خارج شوید و در مکانی امن پناه بگیرید.

چون بیشتر پله‌های ساختمانی هنگام لرزش زمین از دیوارهای مجاور جدا شده و احتمال پرتاب یا گیر افتادن افراد را لابه لای آوار زیاد می‌کند، محل ایمنی برای پناهگیری نیستند.

هرگز در داخل کمد یا اتاق‌های کوچکی که در مرکز ساختمان قرار دارند پنهان نشوید، زیرا در صورت شدت لرزش‌ها و ریزش آوار، احتمال محبوس شدن شما در این مکان‌های بسته و عدم دسترسی امدادگران به شما و بروز مشکلات تنفسی زیاد است.

افرادی که محل خواب آنها در کنار پنجره، دیوارهای خارجی یا مجاور کمدهای مملو از اشیای شکستنی و سنگین قرار دارد یا تخت و رختخواب شان در وسط اتاق باشد در خطر حتمی آسیب‌های ناشی از ریزش آوار هستند.

در گذشته توصیه بر این بود چهارچوب درها بهترین مکان برای پناهگیری هنگام وقوع زلزله است، اما باید بدانید اغلب چارچوب‌ها ظاهری نمایشی و از جنس آلومینیم‌های انعطاف‌پذیر و غیرمستحکم هستند که هنگام لرزش زمین احتمال خم یا تاشدن آنها و ریزش مصالح ساختمانی از بالای آن روی افراد زیاد است. از طرفی زمان لرزش زمین احتمال حرکت و بسته شدن در و برخورد آن به فردی که در چارچوب پناه گرفته وجود دارد.

خارج شدن از ساختمان تا قبل از اتمام لرزش‌ها از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده جان افراد محسوب می‌شود.

هنگام وقوع زمین لرزه حضور افراد در کنار دریا بسیار خطرآفرین خواهد بود، زیرا بر اثر لرزش بستر دریا، احتمال گسترش آب به سمت ساحل یا بندر بسیار زیاد و خطر غرق شدگی وجود دارد.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها