مراسم افتتاحیه سی‌و‌چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی در حالی عصر امروز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد که بنا به گفته مسئولان برگزاری مسابقات، رئیس‌جمهور در این مراسم سخنرانی می‌کند.
کد خبر: ۱۰۲۱۰۷۷
امروز؛ افتتاح مسابقات بین‌المللی قرآن‌

به گزارش جام‌جم، البته سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که از امروز به مدت یک هفته با حضور 276 برگزیده قرآنی از 83 کشور اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، ویژگی‌هایی دارد که آن را از مسابقات دوره‌های گذشته متمایز می‌کند. در این دوره، برای نخستین بار شاهد افزوده شدن بخش‌هایی جدید به مسابقات بین‌المللی قرآن خواهیم بود ؛ بخش بانوان و طلاب علوم دینی که در کنار بخش‌های دانش‌آموزان و روشندلان و همچنین بخش آقایان، مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران را به مسابقاتی بی‌سابقه و کم‌نظیر در سطح جهان اسلام تبدیل کرده است.

مهمانان و شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات بتدریج از شامگاه یکشنبه 28 فروردین وارد کشور شدند تا افزون بر حضور در بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های قرآنی کشورمان بازدید کنند.

مراسم قرعه‌کشی نوبت اجرای شرکت‌کنندگان در بخش بزرگسالان این دوره از مسابقات نیز شب گذشته پس از نماز مغرب و عشا برگزار شد و رقابت‌های سی‌و‌ چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از فردا آغاز می‌شود.

در این دوره، برای نخستین بار بخش بانوان به مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم اضافه شده است که سوم اردیبهشت با حضور 20 نفر از حافظان برگزیده جهان اسلام در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و 14 داور بین‌المللی مسئولیت قضاوت این دوره را به عهده خواهند داشت. «زینب محمد‌نژاد» از آذربایجان غربی به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این دوره حضور یافته است تا با دیگر نمایندگان قرآنی کشورهای اسلامی رقابت کند.

از سوی دیگر، همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام نیز با حضور 54 شرکت‌کننده از 42 کشور جهان از 3 تا 6 اردیبهشت به میزبانی شهر مقدس قم در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار می‌شود.

همچنین دومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن‌کریم نابینایان جهان اسلام نیز با حضور نمایندگان 22 کشور اسلامی همزمان با سی‌و‌چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم برگزار خواهد شد. این مسابقات از امروز آغاز می‌شود و تا 7 اردیبهشت‌ ادامه خواهد داشت.

59 نفر در این دوره از مسابقات به تفکیک 19 نفر در رشته حفظ کل، 11 نفر رشته قرائت و 29 همراه این عزیزان مهمان کشورمان خواهند بود. شرکت‌کنندگانی از کشورهای اندونزی، الجزایر، اتیوپی، پاکستان، افغانستان، ساحل عاج، مصر، نیجر، بنگلادش، تاتارستان، لبنان، عراق، ترکیه، هندوستان، تانزانیا، سنگال، نیجریه، سوریه، اردن، یمن، کامرون، توگو و جمهوری اسلامی ایران در این دوره حضور‌ دارند. همچنین عبدالهج محمدی‌نژاد از استان سیستان‌وبلوچستان در رشته حفظ کل قرآن و محمد بهرامی از استان لرستان در رشته قرائت تحقیق به‌عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این دوره حضور دارند.

افزون بر این، مصلای امام خمینی(ره) شاهد برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن‌کریم با حضور 22 نفر از برگزیدگان در بخش دختران و 38 نفر از برگزیدگان در بخش پسران از 29 کشور اسلامی خواهد بود.

پخش زنده از شبکه قرآن

یکی از ویژگی‌های مسابقات قرآن کریم در سال‌های اخیر، پوشش آن توسط شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی است. امسال هم قرار است سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم به صورت زنده از شبکه قرآن پخش شود. همچنین پوشش زنده افتتاحیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از امروز از ساعت 17 تا 19 و 30 دقیقه در مصلای تهران روی آنتن می‌رود.

این دوره از مسابقات امروز 30 فروردین‌ماه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح و به‌صورت زنده از ساعت 17 تا 20 از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

کمیل انتظاری

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها