حمله نظامی روز گذشته آمریکا به پایگاه هوایی «شعیرات» استان حمص سوریه از شروع آغاز تحولات در درون برخی نهاد‌های واشنگتن حکایت دارد. به‌عنوان نمونه، تغییراتی در شورای امنیت ملی این کشور انجام گرفت و فردی مانند استفان بنن، مشاور ارشد دونالد ترامپ که پیشتر نقش اصلی را در هدایت مسائل استراتژیک به‌عهده داشت، ناگهان از حضور در این شورا برکنار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۶۸۸۰

به نظر می‌رسد راهبردهای سیاست خارجی آمریکا در منطقه در حال تغییر و بازگشت به سمت ساختارها و سیاست‌های سنتی حزب جمهوریخواه است و ترامپ هم به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برنامه‌های مورد نظر خود را در موضوعات داخلی و خارجی این کشور تا حدودی کنار گذاشته و به همان رویکردهای سنتی جمهوریخواهان بویژه «نومحافظه‌کاران» در رابطه با مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بخصوص موضوع «خاورمیانه بزرگ» یا «خاورمیانه جدید» که از زمان جورج بوش مطرح شده بود، برگشته است. علت مهم اقدام مذکور به این دلیل است که دست آنها از ارائه سیاست‌های جایگزین خالی است. حمله به پایگاه هوایی استان حمص سوریه ادامه سیاست تهاجمی نومحافظه‌کاران جمهوریخواه است و تاکتیکی است که بتوانند در پرتو آن در آینده موضوعات مورد نظر خود را مطرح و مدیریت کنند.

واشنگتن یا باید سیاست سنتی خود را در رابطه با موضوعات بین‌المللی ادامه دهد یا نگاه به سیاست خارجی بویژه منطقه را به‌طور بنیادین تغییر دهد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، عزم جدی و ظرفیتی در درون آمریکا وجود ندارد که بتواند نگاه تازه‌ای به مسائل سیاست خارجی داشته باشد و به همین دلیل این شیوه بازگشت و حمایت از کشورهای متحد سنتی از جمله عربی و غیرعربی منطقه را در تمام ابعاد شاهد هستیم. با بررسی سوابق رخ داده در گذشته به این نکته مهم دست می‌یابیم که واشنگتن خود به گونه‌های مختلف از تروریست‌ها و معارضان مسلح در سوریه و کشورهای پشتیبان آنها حمایت کرده است پس به چه نحو می‌توانست در عرصه عمل اقدامی علیه آنها انجام دهد. پس تنها راه پیش روی آمریکا بازگشت به همان راهبرد سنتی گذشته است.

حمله به این پایگاه، سرپوش گذاشتن بر شکست‌های سیاسی و نظامی چند ماهه اخیر تروریست‌ها و معارضان مسلح است و همچنین به نظر می‌رسد این عملیات برای جلوگیری از یک شکست سنگین‌تر در آینده طراحی و اجرا شده است، اما راحتی، قابل تداوم نخواهد بود، چراکه ادامه یافتن آن نیاز به وجود یک پایگاه سیاسی قوی خواهد داشت که اکنون بسترهای آن فراهم نیست. این موضوع که اکثر رهبران کشورهای موثر اروپایی عنوان می‌کنند انجام این عملیات برای آنها قابل درک است به این دلیل است که خود، خوب مطلع هستند که این نوع حملات خلاف موازین و قوانین پذیرفته شده بین‌المللی است. این کشورها در روزهای گذشته حتی اجازه ندادند شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با تحولات اخیر سوریه از جمله ادعاهای مطرح شده راجع به حمله شیمیایی به «خان شیخون» جلسه بررسی همه‌جانبه‌ای تشکیل دهد، اما همچنان از انجام این‌گونه عملیات‌ها توسط آمریکا برای جلوگیری از شکست بیشتر پشتیبانی می‌کنند.

دکتر سیدرسول موسوی - کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها