در ادامه تماسهای سیاسی بین ایران و اروپا دکتر علی لاریجانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان امروز در برن با میشلین کالمی ری ، معاون وزیر امور خارجه سوییس دیدار کرد.
کد خبر: ۱۰۱۶۰۴

به گزارش ایسنا ، در این ملاقات دبیر شورای عالی امنیت ملی آخرین تحولات پیرامون موضوع هستهیی ایران را برای طرف سوییسی تشریح و با اشاره اهتمام جدی طرف ایرانی برای بررسی بسته پیشنهادی اروپا تاکید نمود که جمهوری اسلامی ایران تنها راه دستیابی و تفاهم برای حل و فصل مساله هستهیی را انجام مذاکره و گفتگو میداند.
وی اظهار داشت: ایران روز سهشنبه مذاکرات خود با اروپا را با نظر مثبت آغاز خواهد کرد.
دکتر لاریجانی با اشاره به ضرورت توجه طرفین به ایجاد بسترهای مذاکرات جامع ، طرح هر گونه پیش شرط و ضربالاجل زمانی برای پاسخ پیشنهادی اروپا را رد کرده و آن را مانع جدی شکلگیری مذاکرات سازنده بین طرفین دانست.
کالمی ری ، معاون رییس جمهور و وزیر امور خارجه سوییس نیز در این دیدار با اشاره به موضوع سوئیس مبنی بر حمایت کشورش از حقوق استفاده صلح آمیز همه کشورها از انرژی هستهیی ، مسیر مذاکرات را تنها راه حل و فصل پرونده هستهیی ایران دانست و ضمن حمایت کشورش از این روند ، آمادگی کشور برای کمک به سازوکارهای مناسب در این چارچوب را اعلام داشت.
در این دیدار علاوه بر موضوع هستهیی طرفین پیرامون مسایل منطقهای و از جمله فلسطین و عراق نیز تبادل نظر نمودند.
وزیر امور خارجه سوییس در دیدار با علی لاریجانی بار دیگر پیشنهاد برن برای کمک به یافتن راهحل برنامه هسته ایران از طریق مذاکره را تکرار کرد.
سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران است و به عنوان مجرایی میان تهران و واشنگتن از سال 1980 تاکنون بوده است.
در پی دیدار کالمی ری، وزیر امور خارجه سوییس با لاریجانی، وزارت امور خارجه سوییس اعلام کرد: برن به حل پرونده هستهیی ایران از طریق مذاکره تمایل دارد و قصد دارد در صورتی که از آن درخواست شود حمایت و ابزار لازم را فراهم سازد.
وزارت امور خارجه سوییس افزود: سوییس فعالانه به منع اشاعه و خلع سلاح هستهیی متعهد است، اما هم چنین حق تمام کشورها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هستهیی را به رسمیت میشناسد.
مقامات سوییس تمایلی به ارایه جزییات درباره نشست انجام گرفته میان لاریجانی و وزیر امور خارجه کشورشان ندارند.
وزیر امور خارجه سوییس در ملاقات دیگری که 12 ژوین (22 خرداد) با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در سوییس داشت پیشنهادات مشابه را مطرح کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه سوییس آمده است: لاریجانی در نشست روز شنبه برن را از آخرین تحولات در موضع کشورش در خصوص برنامه هستهیی ایران مطلع ساخت.
لاریجانی پنجشنبه گذشته در ضیافت شام خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاضر شد و با وی درباره برنامهی هستهیی ایران گفتگو کرد. دو طرف این دیدار را سازنده و خوب توصیف کردند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران قرار بود چهارشنبه با سولانا دیدار کند اما این دیدار به درخواست طرف ایرانی لغو شد.
دو طرف قرار است روز سهشنبه هفته جاری بار دیگر در بروکسل با یکدیگر دیدار کنند. بر اساس گزارشهای خبری وزیران امور خارجه روسیه ، فرانسه ، انگلیس و آلمان نیز در این نشست حضور خواهند داشت.
لاریجانی پس از ترک بروکسل راهی مادرید شد و در اسپانیا مقامات اسپانیایی دربارهی برنامه هستهیی تهران مذاکره کرد.
نخست وزیر اسپانیا در دیدار با وی از تهران خواست فرصت رسیدن به راهحل برنامه هستهییاش را از دست ندهد.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایتالیایی اگی ، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی ایران یکشنبه شب به ایتالیا سفر خواهد کرد و در رم با ماسیمو دالما ، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و درباره برنامه هستهیی ایران مذاکره خواهد کرد.
پنج عضو دایم شورای امنیت متشکل از فرانسه ، انگلیس ، روسیه ، چین و آمریکا به همراه آلمان در نشستی در وین توافق کردند مجموعهای از پیشنهادات را به تهران ارایه کنند و تهران در ازای پذیرش مشوقهای این پیشنهاد باید فعالیتهای هستهییاش را تعلیق کند.
این پیشنهاد در تاریخ 16 خرداد در سفر سولانا به تهران به مقامات ایرانی عرضه شد.
غرب خواستار آن است تا پیش از نشست سران گروه هشت که 24 تیرماه در سن پترزبورگ برگزار خواهد شد پاسخ ایران به این پیشنهاد را دریافت کرده باشد. این در حالیست که ایران هر گونه پاسخ به آن را تا پایان مردادماه منتفی دانسته و اعلام کرده است ، کمیتههای کارشناسی در حال مطالعه این مجموعهاند.
بنا به گفته ژان باتیست ماتی، سخنگوی وزارت امور خارجهی فرانسه وزیران امور خارجهی گروه موسوم به 1+5 قرار است روز چهارشنبه در پاریس با یکدیگر دیدار و درباره برنامه هستهیی ایران مذاکره کنند.
این نشست یک روز پس از دیدار سولانا با لاریجانی انجام خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها