گفت‌وگو با پوریا پورسرخ، بازیگر مرز خوشبختی

حسرت کیان ایرانی به دلم مانده

گزارش پشت صحنه سریال نوروزی «مرز خوشبختی»

رفـاقت و وسوسه

به میان آمدن نام حسین سهیلی‌زاده مساوی است با یک کارنامه رنگارنگ. او در طول سال‌های فعالیتش سریال‌هایی با موضوع‌های اجتماعی، سیاسی، دینی، کودک و طنز ساخته که دراین‌باره می‌توان به سریال‌های جنگلبانان کوچک، خانه آرزوها، رستوران خانوادگی، آخرین گناه، ترانه مادری، دلنوازان، فاصله‌ها، افزونه‌خواه کوچک، سه پنج دو، سراب، روزهای اعتراض، دختران حوا، نیاز، آخرین دعوت، آخرین بازی، آوای باران و پریا اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۱۳۵۳۷
رفـاقت و وسوسه

سهیلی‌زاده نوروز امسال با مجموعه تلویزیونی مرز خوشبختی مهمان مخاطبان شبکه دو سیماست.

نگارش فیلمنامه این مجموعه را علی خودسیانی به عهده داشته که قهرمانان قصه‌اش سه جوان هستند. در این اثر نوروزی بازیگرانی چون پوریا پورسرخ، امیرحسین آرمان، مهدی سلوکی، شهرزاد کمال‌زاده، سروش جمشیدی، مریم معصومی، جمشید جهانزاده، عباس محبی، مهدی صباغی، فرزانه نشاط‌خواه، شهربانو موسوی، رضا یزدانی، جواد زیتونی و عباس محبوب به ایفای نقش می‌پردازند. به گزارش جام‌جم، سهیلی‌زاده این بار در مجموعه مرز خوشبختی می‌خواهد داستانش را از یک وسوسه شروع و به یک وسوسه ختم کند؛ از رفاقت بگوید و به رفاقت برسد. او می‌خواهد درباره انتخاب‌ها، دوراهی‌ها و وقتی بر لب مرزی ایستاده‌ای که یک سوی آن شاید خوشبختی است و در سوی دیگرش خوشبختی، حرف بزند. شنیدن این خلاصه داستان ما را وسوسه کرد تا در یکی از روزهای سرد زمستانی سری به یکی از لوکیشن‌های سریال مرز خوشبختی بزنیم تا از نزدیک شاهد باشیم سهیلی‌زاده برای نوروز امسال چطور می‌خواهد مخاطبان را با یک داستان جذاب پای جعبه جادویی بنشاند.

عصرـ آموزشگاه ـ تعیین سطح

غروب است و سرمای هوا بیداد می‌کند. گروه تولید سریال مرز خوشبختی در آموزشگاهی مستقر هستند و قرار است سکانس کلاس تعیین سطح را تصویربرداری کنند. همه عوامل از تصویربردار گرفته تا صدابردار، گریمور، منشی صحنه و... سر جای خود قرار دارند. با صدای امین محمودی، دستیار اول کارگردان سکوت برقرار می‌شود و کارگردان فرمان ضبط را صادر می‌کند.

در کنار او منشی صحنه و چند نفر از عوامل پشت صحنه نشسته‌اند و نگاهشان به صفحه مانیتور زوم شده است.

در گوشه‌ای از کلاس امیر (امیرحسین آرمان) به تنهایی نشسته و به در خیره شده است. در اتاق با چند ضربه باز می‌شود و بهار (مریم معصومی) وارد می‌شود. امیر بلند می‌شود و می‌ایستد. بهار وارد اتاق می‌شود.

امیر: سلام.

بهار: سلام (آرام، در حالی که با حیرت امیر را نگاه می‌کند): تو اینجا چیکار می‌کنی؟

امیر: اومدم برای تعیین سطح.

بهار: میدونی اگه بابام ببیندت جفتمونو آتیش میزنه؟

امیر (در حالی که به بهار اشاره می‌کند تا آرام باشد): هیس هیس! تقصیر خودته. چرا موبایلتو جواب نمی‌دی؟

....

این صحنه بعد از چند بار برداشت ضبط می‌شود؛ اصولا سهیلی‌زاده از آن دست کارگردانانی نیست که براحتی رضایتش را از یک صحنه اعلام کند. بعد از تمام شدن این صحنه سراغ او می‌روم و در اولین جمله می‌گوید شما که می‌دانید من قبل از پخش مجموعه صحبت نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم بعد از پخش و دریافت بازخوردهای مردمی گفت‌وگو کنم!

یک مجموعه شاد و مفرح

بعد از سماجت‌های فراوان، سهیلی‌زاده رضایت می‌دهد درباره کلیت مجموعه صحبت کند. کارگردان مجموعه نوروزی مرز خوشبختی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که شما رگ خواب مخاطب را می‌شناسید و همیشه از زوایای مختلف به معضلات اجتماعی می‌پردازید، در این سریال قرار است چه نگاهی به مباحث اجتماعی داشته باشید، گفت: ابتدا باید بگوییم که راجع به چه چیزی می‌خواهیم صحبت کنیم. معضلی که امروز حاد شده و در جامعه ما وجود دارد، بحث بیکاری جوانان است. داشتن شغل خیلی اهمیت دارد، چون زیربنای اجتماع از اشتغال شروع می‌شود. اگر بخواهیم جوانان را پاکیزه نگه داریم باید ایجاد شغل کنیم. وقتی جیب جوان پر پول باشد و بیکار نباشد، مسلماً درگیر خیلی از مسائل نمی‌شود. در مجموع ما در سریال مرز خوشبختی به مباحث شغل و بیکاری در ژانر طنز می‌پردازیم.

سهیلی‌زاده درباره این‌که فیلمنامه سریال چه ویژگی‌هایی داشت که او را برای کارگردانی ترغیب کرد، تصریح کرد: خط قصه سریال مرز خوشبختی برایم خیلی جذابیت داشت و تصمیم گرفتم این مجموعه را برای نوروز بسازم.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا درگیر ماراتن رقابت نوروزی هم هستید، عنوان کرد: من هرگز خودم را درگیر چنین مباحثی نمی‌کنم. اگر خط قصه جذاب باشد و بتوانم آن را خوب بسازم، حتماً کارگردانی اش را می‌پذیرم. با کسی رقابت نمی‌کنم و تلاش دارم کار خوب ارائه کنم.

سهیلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که در سال‌های اخیر بیشتر به موضوعات جوانان در آثار نمایشی‌تان پرداخته‌اید، آیا دغدغه شخصی‌تان است که روی چنین موضوعی کار می‌کنید، گفت: با توجه به این‌که رشته تحصیلی ام علوم اجتماعی است و یکی از مسائل بزرگ جامعه، جوانان هستند؛ بنابراین روی این موضوع کار می‌کنم، زیرا اعتقاد دارم اگر ما معضلات جوانان را مطرح کنیم، حتماً راهگشا خواهد بود.

وی ادامه داد: در مجموع با توجه به تحصیلاتم و این‌که خودم مستقیم با جوانان در ارتباط هستم، ترجیح می‌دهم درباره معضلات آنها کار کنم. امیدوارم آثاری که ساخته ام تاثیرگذار بوده باشند.

این کارگردان درباره جنس طنز این مجموعه توضیح داد: ترکیب طنز سریال، کلامی و موقعیت است و تلاش می‌کنیم یک کار شیرین برای ایام نوروز آماده کنیم تا مخاطبان از تماشای آن لذت ببرند.

سهیلی زاده در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که شما خودتان را در ژانری خاص محدود نکرده‌اید و هم تجربه کارگردانی کارهای طنز دارید و هم جدی، کدام یک را بیشتر می‌پسندید، عنوان کرد: درام را خیلی دوست دارم و عاشق این ژانر هستم. هرازگاهی هم به طنز سرک می‌کشم، اما ادعایی در این ژانر ندارم.

وی درباره این‌که آیا در فضای سریال مرز خوشبختی به رسوم نوروز هم اشاره می‌کنید، توضیح داد: فضای سریال مفرح و شاد است و بخشی از قصه در شهرستان محلات می‌گذرد و مخاطبان در این اثر شاهد گل و گیاه هم هستند.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران توضیح داد: در این مجموعه صرفاً از بازیگران طنز بهره نگرفته و کسانی را انتخاب کرده‌ام که بنا به موقعیت قصه، جدی یا طنز بازی کنند. در مجموع، موقعیت‌های طنز این مجموعه متفاوت است. گرچه یکی از ویژگی‌های کار من این است که از بازیگران جوان و غیر چهره استفاده می‌کنم، اما این مساله در سریال‌های 30 تا 40 قسمتی جواب می‌دهد، زیرا فرصت زیادی برای معرفی‌شان به مخاطب داریم، اما در سریال‌های 10 تا 15 قسمتی فرصتی برای غیرچهره‌ها نیست. بنابراین در سریال مرز خوشبختی هم چهره‌های شناخته شده را انتخاب کردم. وی درباره سه قهرمان قصه سریال مرز خوشبختی توضیح داد: نقش‌های این سه قهرمان را امیرحسین آرمان، پوریا پورسرخ و مهدی سلوکی بازی می‌کنند. آرمان ایفاگر نقش یک جوان نخبه به نام امیر است که به‌دنبال کار می‌گردد.

او در مکانیک تبحر زیادی دارد، اما موقعیت کاری برایش فراهم نمی‌شود. پورسرخ نقش یک شاگرد طلافروشی به نام حمید را بازی می‌کند. شخصیت حمید پیچیده نیست، اما خودش را درگیر می‌کند. مهدی سلوکی هم ایفاگر نقش یک روحانی است. این سه بازیگر قهرمان‌های قصه هستند و شهرزاد کمال زاده و مریم معصومی هم نقش‌های مکمل را کنار این سه قهرمان به عهده دارند.

یک تجربه جدید

در حالی که عوامل پشت صحنه خودشان را برای صحنه بعد آماده می‌کنند، سراغ شهرزاد کمال‌زاده می‌روم که برای صحنه بعد گریم می‌شود. وی درباره بازی در این مجموعه توضیح داد: در این سریال نقش فرشته را بازی می‌کنم. او شاغل است و شخصیتی محکم و جدی دارد. این کاراکترم کاملا
جدی است.

کمال‌زاده با اشاره به همکاری دوباره با حسین سهیلی‌زاده گفت: بعد از مجموعه نیاز این دومین کاری است که با آقای سهیلی‌زاده دارم. کار کردن با او را دوست دارم. ضمن این‌که نقشی را که در مرز خوشبختی بازی می‌کنم قبلاً تجربه نکرده بودم، زیرا بیشتر نقش‌هایی که بازی کرده‌ام، خاکستری و منفی است و مخاطب هم مرا با این نقش‌ها می‌شناسد. نقشم را در این مجموعه دوست دارم و امیدوارم مردم که در ایام نوروز، بیننده این سریال هستند از تماشای آن لذت ببرند.

وی در پاسخ به این پرسشی که آیا مناسبتی بودن سریال مرز خوشبختی در انتخابش تاثیرگذار بوده یا نه، توضیح داد: پخش مناسبتی مهم نیست، آنچه اهمیت دارد این است که بازتاب کار چگونه باشد. البته به‌عنوان بازیگر دوست دارم کارم در زمانی پخش شود که مخاطبان بیشتر آن را دنبال می‌کنند، ولی در نهایت خروجی کار مهم است که مورد توجه بینندگان قرار بگیرد، چون ما کار را برای آنها می‌سازیم.

این بازیگر درباره این‌که کدام یک از نقش‌هایی را که امسال در مجموعه‌های تلویزیونی بازی کرده بیشتر دوست دارد، عنوان کرد: من امسال در چهار مجموعه تلویزیونی با عناوین: در قصه‌ها زندگی می‌کنند، دیوار شیشه‌ای، آرام می‌گیریم و مرز خوشبختی بازی کرده‌ام. همه کارهایم را دوست دارم. به همین دلیل نمی‌توانم بگویم کدام یک از آنها برایم خاص است. هرکدام یک تجربه خوب و دوست داشتنی است.

انتخاب زبان شیرین

مهران رسام، تهیه‌کننده مجموعه مرز خوشبختی با اشاره به روند تولید این مجموعه گفت: پیش تولید این مجموعه یک ماه زمان برد و 8 آبان کار را کلید زدیم و تصویربرداری‌اش 12 بهمن تمام شد. اولین لوکیشن سریال، شهرستان محلات و آخرین لوکیشن هم خانه‌ای در شهریار بود. در این مجموعه به مفاهیم بیکاری و مهاجرت معکوس می‌پردازیم، البته با زبان شیرین تا برای مخاطبان جذابیت لازم را داشته باشد. وی درباره انتخاب سهیلی زاده برای کارگردانی سریال افزود: ما پنج یا شش سریال با همکاری یکدیگر تولید کردیم و با توجه به این‌که تعامل کامل داریم، تصمیم گرفتیم یک مجموعه دیگر را نیز با هم کار کنیم. این تهیه‌کننده درباره تعدد لوکیشن‌های این مجموعه توضیح داد: مرز خوشبختی از جمله سریال‌های پرلوکیشن است، حتی در برخی لوکیشن‌ها یک تا سه روز بیشتر نبودیم و همین مساله به‌ سختی کار عوامل تولید اضافه کرد و به لحاظ مالی هزینه‌بر بود. وی درباره انتخاب بازیگران عنوان کرد: برای انتخاب بازیگران گزینه‌های مختلف داشتیم و خوشبختانه گزینه‌هایی را که در نظر داشتیم جذب کردیم. البته نه صددرصد، اما اتفاقات خوبی افتاد. خوشبختانه ما تصویربرداری سریال را به‌موقع شروع کردیم تا در ایام نوروز به روز نباشیم.

سلوکی و ایفای نقش روحانی

اگر به کارنامه هنری هر بازیگر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم بیشتر آنها علاقه‌مند هستند یک روز نقش روحانی را بازی کنند، چرا که این نقش ویژگی‌های خاص خودش را دارد و در ضمن بازیگر می‌تواند توانمندی‌هایش را به رخ بکشد. همین مساله باعث شده تا همیشه بازیگران، نقش‌های روحانی را به شکلی متفاوت و با توجه به برداشت‌ها و نگاه شخصی‌شان بازی کنند. این‌بار قرعه به نام مهدی سلوکی افتاده و او در سریال مرز خوشبختی نقش یک روحانی را بازی می‌کند. البته سلوکی در طول این سال‌ها نقش‌های متفاوتی را بازی کرده، اما تجربه چنین نقشی را نداشته است. او با برنامه تلویزیونی نیمرخ وارد تلویزیون شد و با سریال نرگس، نزد مخاطبان تلویزیون به شهرت رسید. حالا باید به انتظار نشست و دید تا او در سریال مرز خوشبختی نقش روحانی را چطور ایفا کرده است. سهیلی زاده درباره این‌که چطور شد سلوکی را برای نقش روحانی انتخاب کرده، عنوان کرد: روحانی یکی از نقش‌های سخت محسوب می‌شود و سلوکی با بازی در مجموعه مرز خوشبختی یکی از نقش‌های سخت را تجربه می‌کند، اما به نظرم این قابلیت را دارد. بنابراین ریسک کردم و نقش روحانی را به او سپردم. در مجموع سلوکی در این سریال یک کاراکتر خاص را بازی می‌کند.

امیرحسین آرمان

امیر سریال، نقش محوری قصه را به عهده دارد. او جوان نخبه‌ای است که مکانیک خوانده و تیزهوش است. امیر با وجود این‌که در رشته تحصیلی‌اش فرد با استعدادی است، اما در خیلی موارد ساده‌لوح به نظر می‌رسد.

پوریا پورسرخ

نقش حمید، شاگرد طلا فروشی را به عهده دارد. حمید مصداق خیلی از جوانان امروزی است که علاقه دارد یک شبه ره صد ساله را طی کند.

شهرزاد کمال زاده

در این سریال نقش فرشته را بازی می‌کند که شاغل است و شخصیتی محکم و جدی دارد. کاراکتر فرشته کاملا جدی است.

مریم معصومی

نقش بهار نامزد امیر (امیرحسین آرمان) را بازی می‌کند. از سوی دیگر بهار، خواهر حمید (پوریا پورسرخ) است. او یک دختر ساده است که به خاطر همین سادگی‌اش درگیر ماجراهایی می‌شود.

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها