در روزهای پایانی سال 95 همه منتظر گزارش عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی هستند؛ بخصوص آن که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیست و هفتم بهمن‌ماه در دیدار با مردم آذربایجان در این باره تاکید کردند: «خب، ما [امسال را] عرض کردیم سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ [سال] دارد تمام می‌شود؛ الان آخر بهمن است، اقدام و عمل باید نشان داده بشود.»
کد خبر: ۱۰۱۰۲۰۵
کارنامه اقتصاد مقاومتی روی میز‌کارشناسان

ایشان افزودند: «من اول سال هم گفتم که مسئولان کشور ـ چه مسئولان قوه مجریه و دولت، چه مسئولان قوه قضاییه، چه مسئولان مجلس؛ فرقی نمی‌کند، همه ـ آخر سال باید نشان بدهند که در این سال برای اقدام و عمل چه کردند؛ نگویند باید چنین بشود، باید بگویند چنین شد؛ این را باید مشخص بکنند.»

سه‌شنبه هفته جاری نیز آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری خواستار ارائه گزارش عملکرد از سوی دولت شد و تاکید کرد: اگر دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی کوتاهی کرده از مردم عذرخواهی کند. با این که مردم منتظر گزارش عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی هستند، حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز در سخنانی در کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهدای جهان اسلام و روز شهید در مشهد نسبت به مطالبات درباره گزارش عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی واکنش نشان داد.

آن‌طور که خبرگزاری ایرنا گزارش داده، روحانی با تاکید بر این که ما در اقتصاد مقاومتی، پیروز شدیم، گفت: مردم بدانند با اراده و مقاومت در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل می‌کنند و حال سوال می‌کنیم آیا موفق هستیم، از این سوال بدتر نمی‌شود. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دولت هنوز گزارش عملکردی برای اجرای اقتصاد مقاومتی ارائه نداده است.

موفقیت‌های دولت زیاد است

بهرام پارسایی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: ابتدا باید دید چه شرایطی در کشور حاکم است و بعد توقع داشت که آیا اجرا موفق بوده یا خیر. عضو کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: دولت طبق بیانات مقام معظم رهبری در مسیر اقتصادمقاومتی حرکت کرد و ایجاد ستاد فرماندهی و پیگیری مسائل مختلف از جمله این اقدامات است.

پارسایی با اشاره به این‌که برخی موانع خارج از دولت وجود دارد، تصریح کرد: افرادی قصد دارند احساس ناامنی را در کشور ترویج کنند تا سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور نشود اما دولت توانسته دستاوردهای زیادی در این زمینه داشته باشد.

پایه اقتصاد مقاومتی تاکید بر تولیدات داخلی است

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس هم معتقد است: بسیاری تصور می‌کنند که اقتصاد مقاومتی به معنای درگیر شدن با خارج از کشور است، درحالی که مفهوم اقتصاد مقاومتی یعنی در جاهایی که کالای تولید داخلی داریم، برای چه باید از خارج وارد کنیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی یادآور شد: البته ممکن است خرید یک کالای خارجی به‌صرفه‌تر باشد، ولی رویکرد کلی باید خرید کالای تولیدکننده ایرانی باشد، البته کالای داخلی نیز باید از لحاظ کیفیت و استانداردسازی قابل قبول باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این‌که انگیزه خرید کالای ایرانی را باید بین مردم ایجاد کنیم، یادآور شد: کیفیت کالاهای ایرانی را باید به حدی بالا ببریم که همگان جذب تولیدات داخلی شوند.

دستاوردهای دولت از نگاه نیلی

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور هم روز چهارشنبه مهم‌ترین دستــاوردهــای اقتصادی دولت را کاهش چشمگیر نرخ تورم، رشد اقتصادی و ایجاد سالانه 700 هزار شغل عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، مسعود نیلی در نشستی با عنوان ارائه گزارش عملکرد اقتصادی دولت یازدهم افزود: در سال جاری تحرک نسبی در بخش صنعت ایجاد شد، به طوری که شاخص تولید صنعت برای پاییز معادل 16درصد و شاخص فروش 9 درصد رشد داشت.

کدام موفقیت؟

سیـدنـــاصـــر موسـوی‌لارگانی، نایــب رئیس فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس هم به خبرنگار جام جم گفت: سه سالی است که مقام معظم رهبری روی اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و بارها اشاره کردند که تنها راه مقابله با تهدیدها و فشارها همین اقتصاد مقاومتی است اما دولت از این ظرفیت و راهنما خوب استفاده نکرد و این‌که برخی عنوان می‌کنند دولت در اجرای این سیاست خوب عمل کرده باید گفت که کدام موفقیت؟

گزارش سالانه داده نشد

دکتر میثم موسایی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی هم با اشاره به عملکرد ضعیف دولت در اجرای برخی بندهای اقتصاد مقاومتی به جام‌جم گفت: دولت باید هر سال گزارش سالانه خود را درباره وضعیت عملکرد اجرای اقتصاد مقاومتی به مردم ارائه می‌داد اما این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: در بند یک این سیاست‌ها مردمی کردن اقتصاد آمده است اما مردم در اقتصاد سهیم نشدند. مشکل اشتغال حل نشد و خصوصی‌سازی‌های واقعی را شاهد نبودیم.

موسایی اضافه کرد: هنوز سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور نشده و از فرصت برجام که عنوان می‌شود، بهره نبرده‌اند و به نوعی اقتصاد مقاومتی از دید مسئولان، مغفول مانده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بانک‌ها منابع زیادی در اختیار داشتند که با هدایت به سمت تولید می‌توانستیم در اجرای اقتصاد مقاومتی گامی برداشته باشیم اما نه تنها این کار اجرایی نشد بلکه از دانش جوانان هم خودمان را محروم کردیم.

آمارها با واقعیات جامعه همخوانی ندارد

دکتر ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان هم در این باره به جام‌جم گفت: اقتصاد مقاومتی سه سال است که ابلاغ شده و ابتدای امسال مقام معظم رهبری ده مورد را به‌صورت ویژه عنوان کردند که تا پایان سال باید اجرایی شود اما کارنامه دولت در روزهای پایانی سال نشان می‌دهد هنوز موفقیت حاصل نشده است.

وی افزود: دولت بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری 12 برنامه ملی و 226 پروژه را معرفی کرد اما در زمینه اقدام و عمل، پیشرفتی حاصل نشد.

شاه‌ویسی با اشاره به این‌که در اقتصاد همه مباحث با اعداد و آمار سنجیده می‌شود، تصریح کرد: در سالی که نام آن اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است نرخ فقر رشد داشته، نرخ تولید ملی روند نزولی را طی می‌کند،‌ نرخ رشد اقتصادی واقعی نیست، اقتصاد درون‌زا فراموش شده و بخش برون‌نگر نیز تنها به واردات تکیه دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این‌که عملکرد را خوب توصیف کنیم نشانگر این نیست که موفق بودیم بلکه باید از ظرفیت‌های موجود کشور بهره برد و با ارائه گزارش و آمارهای مستند با مردم سخن گفت. آمارهایی که داده می‌شود با رکود اقتصادی در تناقض است و همچنان درگیر رکودی هستیم که خروج از آن با سیاست‌های اجرایی فعلی ممکن نیست.

مجلس بزودی از اقتصاد مقاومتی گزارش می‌دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برای ایران امروز چیزی مهم‌تر از یک جهش اقتصادی نیست، گفت: مجلس بزودی گزارشی درباره اقتصاد مقاومتی و توسعه کشور ارائه می‌کند.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر به استان سمنان اظهار کرد:برای ایران امروز چیزی مهم‌تر از یک جهش اقتصادی نیست و برای رسیدن به آن همچنان اولویت کشور برای همه بخش‌های مختلف قوا، موضوع توسعه اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم به تولید ملی و صادرات توجه خاص شده است. با تاکیداتی که رهبری بر اقتصاد مقاومتی داشتند، در قوه مجریه هم کارها و اقدامات خوبی صورت گرفته و سال آینده هم باید تحرک خوبی در این زمینه داشته باشیم.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها