اجرای اقتصاد مقاومتی درگیر جهت‌هاست. سال‌هاست اقتصاد کشور با یک رویه مشخص کار خود را پیش می‌برد و تغییر آن نیازمند زیرساخت‌هایی خواهد بود که در کوتاه‌مدت نمی‌توان اتفاق خاصی را شاهد بود. اقتصاد کشور از آسیب‌پذیری کلیدی رنج می‌برد و آن هم رویه اشتباهی است که در طول سال‌های گذشته دنبال کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۰۲۰۳
نقاط قوت و ضعف در اجرای اقتصاد مقاومتی

شناسایی نقاط ضعف و اجرای آن در لایه‌های پایین اقتصادی یکی از مسائلی است که اکنون دولت توانسته بخشی از آن را جامه ‌عمل بپوشاند. مصداق بارز این موضوع هم دانش‌بنیان کردن اقتصاد است که در بخش‌های مختلف اقدامات مطلوبی را شاهد هستیم. مسلما هر کاری که آغاز می‌شود نیاز به زمان لازم برای به نتیجه رسیدن دارد.

در زمینه اقتصادمقاومتی، اقداماتی در بخش طرح‌های ملی انجام شده و رتبه‌بندی به منظور حل مشکلات صورت گرفته است. با این‌که هنوز وابستگی به خارج ادامه دارد، اما به منظور انتقال فناوری این کار صورت گرفته است. برای مثال در بخش دارویی تا 90 درصد خودکفا هستیم و برای 10 درصد باقیمانده ارز زیادی از کشور خارج می‌شود و دولت برای مقابله با این موضوع، بخش دانشگاهی کشور را دخیل کرده تا بخش باقیمانده نیز توانایی تولید داخل را داشته باشد، اما نمی‌توان به خودکفایی صد درصد بخصوص در این بخش رسید به این دلیل که ممکن است مواد اولیه تولیدات داخلی از کشورهای دیگر وارد شود و کشور از این جهت آسیب‌پذیر است.

دیگر اقدام مثبت در زمینه اقتصاد مقاومتی در بخش نفت ا‌ست. بیشترین وابستگی در بخش نفت مربوط به بازیافت چاه‌هاست و اگر این ضریب بخواهد افزایش یابد، در دانشگاه باید مورد بررسی قرار بگیرد. اکنون بررسی 52 چاه در اختیار 9 دانشگاه کشور قرار گرفته و اقدام پایه‌ای انجام شده است. در قراردادهای جدید نفتی پیوند فناوری به عنوان یک بند اصلی و الزامی در نظر گرفته شده که شرکت ایرانی بتواند فناوری را از خارج وارد کند یا با شرکت خارجی به صورت مشترک فعالیت خود را ادامه دهند.

‌ رشد اقتصادی و تولید نفت از جمله اقدامات دولت در راستای اقتصاد مقاومتی بود. تولید و صادرات نفت و همچنین رشد حاصل از آن در اقتصاد کشور به عنوان یک دستاورد مطرح می‌شود، اما موضوعی که مهم‌تر از رشد اقتصادی است، استمرار آن است.

‌ دولت اقداماتی را که در هر زمینه انجام می‌دهد بر پایه اقتصاد مقاومتی گزارش دهد که اکنون این موضوع را شاهد نیستیم. گزارش‌های فعلی دولت معطوف به انجام پروژه‌ها بوده که البته در این بخش هم اقدامات خوبی صورت گرفته است. به نظر می‌رسد دولت باید اقدامات خود را در قالب گزارش عملکرد ارائه کند تا بتوان آن را نقد کرد.

دکتر علی آقامحمدی - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها