یک اسقف ایتالیایی با گذشت چهار سال از استعفای جوزف راتزینگر، معروف به بندیکت شانزدهم، رهبر مستعفی و سابق کاتولیک‌های جهان، از توطئه و فشارهای دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای این استعفا سخن گفت.
کد خبر: ۱۰۰۹۹۹۱

به گزارش ایرنا، روزنامه ایل جورناله چهارشنبه نوشت: لوئیجی نگری، اسقف سابق شهر فرارا در شمال ایتالیا در گفت‌وگو با یک روزنامه آنلاین ریمینی، به یک توطئه بین‌المللی اشاره کرد که به استعفای پاپ سابق در فوریه 2013 (بهمن 1391) منجر شد که در آن باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مشارکت کرده بود.

ایل جورناله در ادامه گزارشی دراین باره افزود: فشارها علیه پاپ سابق به حدی رسید که مقاومت در برابر آن غیرممکن بود و این نظریه وجود دارد که استعفای راتزینگر آن طور که خود وی عنوان کرده، نبوده است.

اسقف نگری گفت: یقین دارم که روزی از مسئولیت‌های وخیم در داخل و خارج از واتیکان پرده برداشته خواهد شد. بندیکت شانزدهم فشارهای بزرگی را متحمل شده بود.

وی افزود: این یک اتفاق نیست که در آمریکا برخی گروه‌های کاتولیک، براساس آنچه توسط ویکی لیکس منتشر شد، از ترامپ خواسته‌اند تا یک کمیسیون بازجویی برای تحقیق درباره اعمال فشار دولت اوباما روی راتزینگر تشکیل دهد. این یک راز جدی است، اما یقین دارم سرانجام مسئولان این ماجرا آشکار خواهند شد.

راتزینگر در کتاب خاطرات خود با عنوان آخرین حرف‌ها، این نظریات را رد و از آن به عنوان نظریه خبرنگاری و گروه‌های کاتولیکی سنتی یاد کرد و افزود: هیچ کسی سعی بر تهدید من (برای استعفا) نکرد، اما این اسقف ایتالیایی که خود را یکی از دوستان نزدیک راتزینگر می‌داند، تردید در این زمینه را کلید زده است.

پاپ سابق در کتاب خاطرات خود ـ که حاصل مصاحبه با یک خبرنگار آلمانی است ـ به یک گروه قدرتمند لابی همجنس بازان در واتیکان اشاره می‌کند و مشکلات سر راه پاپ را که به گفته او قصد پاکسازی آلودگی را در کلیسا دارد، بیان می‌کند.

رسانه‌های ایتالیایی فوریه 2013 که پاپ بندیکت شانزدهم تصمیم به استعفا گرفت، شایعاتی درباره توطئه، گزارش‌های محرمانه و لابی‌ها در واتیکان برای کناره‌گیری وی مطرح کردند. با این حال فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان نیز گفت که دلیل استعفای وی آن‌طور که پنداشته می‌شود، بیماری نیست؛ بلکه این تصمیم تنها مربوط به ناتوانی جسمی و کهولت سن می‌شود.

پاپ سابق بارها گفت، توان جسمی برای ادامه مقام پاپی ندارد و به مصلحت کلیسای کاتولیک استعفا می‌دهد. او تاکید داشت،‌ این تصمیم را آزادانه و پس از تامل بسیار گرفته است.

بندیکت شانزدهم، دویست و شصت و پنجمین پاپ کلیسای کاتولیک، نوزدهم آوریل 2005 پس از فوت ژان پل دوم به عنوان رهبر مذهبی جدید کاتولیک‌ها برگزیده شد و پس از گذشت هفت سال و 10 ماه و 9 روز از این مقام کناره گرفت. این نخستین بار در 600 سال گذشته بوده که یک پاپ از مقام رهبری کاتولیک‌ها استعفا داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها