یک رسانه روسی با اشاره به سفر وزیر خارجه عربستان به عراق، این سفر را در راستای خواست ریاض برای بهبود روابط با تهران ارزیابی کرد
کد خبر: ۱۰۰۷۲۲۳
سفر الجبیر به عراق برای بهبود روابط عربستان با ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، اسپوتنیک در گزارش خود می نویسد: «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی روز شنبه به عراق سفر کرد. این اولین سفر وزیر خارجه عربستان به عراق در ١٤ سال اخیر بود. جبیر در کنفرانس مطبوعاتی گفت که عربستان سعودی به منظور ایجاد رابطه مستمر با عراق به بغداد آمده و هر دو طرف خواستار انجام عملیات نظامی مشترک علیه تروریسم هستند.

«علی التمیمی» کارشناس حقوق بین الملل درباره این دیدار به اسپوتنیک گفت: از سال ١٩٩٠ روابط میان دو دولت عراق و عربستان سعودی در رکود و بدون هیچ گونه بهبود بوده است. این دیدار به درخواست طرف عراقی در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ شکل گرفت. عراق در پی افزایش و گسترش نیروی خود در جنگ با تروریسم است. عراق که درگیر جنگ بزرگی با تروریسم است می تواند از حمایت سعودی ها که در همسایگی آنها قرار دارند در زمینه امنیتی اطلاعاتی، بازسازی ساختمان های تخریب شده و بازگرداندن حیات و زندگی به شهرها استفاده کند.

در سطح منطقه، سعودی ها می خواهند با استفاده از نزدیک شدن به عراق، روابط خود را با ایران بهبود دهند. برای این کار به یک میانجی برای حل و فصل مشکلات نیاز است.

به عقیده علی التمیمی آمریکا خواستار دخالت بیشتر عربستان سعودی در عراق است زیرا در حال حاضر ایران نقش اصلی را بازی می کند. با این روش آنها قصد دارند تا نقش ایران را در عراق کمرنگ و محدود کنند.

«هادی جالو موری» رییس مرکز مطالعات سیاسی عراق در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنیک گفت که واکنش شدید در جامعه عراق پس از دیدار وزیر خارجه عربستان قابل پیش بینی بود زیرا بسیاری بر این عقیده هستند که سعودی ها نیز مسئول فاجعه ای که امروز کشور تجربه می کند هستند. ما فعلا نمی دانیم که این دیدار چه واکنشی از جانب ایران و دیگر شرکای عراق خواهد داشت. اما بسیاری از سیاسیون، از جمله برخی از جریان های شیعه از این دیدار استقبال کردند.

وی بر این عقیده است که در زمینه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تغییرات چشمگیری صورت خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها