مخاطب رسانه

این‌که رسانه کدام گونه از زبان‌ها یا رویکردها است: زبان دولت، زبان قدرت، رسانه به مثابه ابزار، رسانه به مثابه ارگان دولت یا حتی رسانه به مثابه زبان مردم، باید گفت که ادوار این خوانش‌ها گذشته است و در عصر رسانه‌ای شدن جهان کنونی که مبتنی بر تنوع، تعدد و تکثر است، رقابت‌های نفسگیر و زمان در مقیاس لحظه‌ها و ثانیه‌ها، تقدم و تاخر رسانه‌ها را در سرعت، صحت و دقت اطلاع‌رسانی تعیین می‌کند.
کد خبر: ۱۰۰۴۰۲۹
مخاطب رسانه

«مخاطب رسانه» رویکرد اصلی همه انواع رسانه‌ها بویژه رادیو و تلویزیون باید باشد. امروز علاوه بر آن‌که نمی‌توان از انحصار سخن گفت بلکه از حبس اطلاعات و نبود اجازه انتشار آن نیز نمی‌توان حرف زد، چراکه هر شهروند خود به‌مثابه یک رسانه عمل می‌کند و تلفن‌های همراه هوشمند چندکاره امر خبررسانی، تصویربرداری، گزارش‌دهی و ثبت و ضبط رخدادها را تسهیل کرده است و درست بر همین اساس است که مدیران،‌ سیاستگذاران و تصمیم‌گیران حوزه رسانه باید درک درستی از تحولات نو به نو، مستمر و پیچیده عرصه اطلاع‌رسانی و رسانه را مدنظر داشته باشند و بموقع بتوانند به وظایف خود عمل کنند.

نگاهی به رخدادهای چند هفته اخیر کشور، فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حادثه ساختمان پلاسکو (تهران)، سیل (زاهدان)، خاموشی و هوای آلوده (خوزستان - اهواز)، برف و کولاک (مازندران - گیلان)، اعتصابات کارگری (اراک) و ... گویای آن است که مخاطب توقع و انتظار دارد اخبار این وقایع را اول بار از رادیو و تلویزیون کشور بشنود و ببیند و اگر رسانه این اقدام را بدرستی انجام دهد علاوه بر آن‌که مرجعیت خود را در اطلاع‌رسانی حفظ کرده و ارتقا داده است، موجب افزایش اعتماد عمومی به رسانه و نیز کاهش نقش‌آفرینی شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای می‌شود که غالبا با رویکرد تخریبی علیه کشور و مسائل ایران هستند.

اما در این چرخه اطلاع‌رسانی، رسانه‌ها با چند مشکل روبه‌رو هستند که باید برای غلبه بر آنها علاج جدی صورت گیرد:

1ـ سایه انداختن تصمیمات و ابلاغیه‌های دستگاه‌های بیرونی از جمله نهادهای امنیتی و ‌اطلاعاتی که نحوه، میزان و چگونگی پرداختن به حوادث و رخدادها به رسانه‌ها را ابلاغ می‌کنند.

2ـ کاهش قدرت ریسک، جسارت و شجاعت مدیران رسانه در پرداختن به حوادث و رخدادها به دلایل متعدد از جمله تفاوت برداشت نسبت به مصوبات ابلاغی نهادهای بیرونی و از سوی دیگر افتادن در ورطه محافظه‌کاری و نبود اجتهاد رسانه‌ای برای ایفای وظیفه مهم در زمان لازم که حتما باید از سوی رسانه‌ها بسرعت برطرف شود.

3ـ فضاسازی، جوسازی، دامن زدن و بزرگنمایی رخدادها و حوادث از سوی شبکه‌های اجتماعی و تخریب سازمان یافته علیه رسانه‌ها و دعوت مخاطبان و مردم برای پیوستن به پویش (کمپین) ضدرسانه که بعضا مداخله بیگانگان و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند کاملا در آن هویداست.

با این همه ضمن قدردانی و تشکر از همه اصحاب رسانه‌ها و هوشیاری مردم عزیز، انتظار می‌رود همکاران رسانه‌ای در خط مقدم اطلاع‌رسانی کشور باشند و مدیران و نهادهای دیگر هم بدانند اگر مصلحت‌ها، ملاحظات زیادی را بر رسانه‌ها تکلیف کند، فضا را برای بی‌اعتمادی مردم باز کرده‌اند وبدون آن که بخواهند، میدان رسانه را به دیگران داده‌اند. باید آزادی عمل لازم به رسانه‌ها داده شود.

دکتر علی دارابی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها