آمار کودکان کار و بچه‌های در معرض آسیب را هیچ‌کسی نمی‌داند، حتی نهادهای دولتی و دستگاه‌های مسئول. بنابراین وقتی سال پیش تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه با محوریت کودکان کار میان سازمان نهضت سوادآموزی و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد چون آمارهای هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها با هم همخوانی نداشت، اهداف تفاهم‌نامه عملا برزمین ماند.
کد خبر: ۱۰۰۰۰۶۹
نبود هماهنگی، مانع تحصیل کودکان کار

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی این خبر را به جام‌جم داد، درحالی که توضیح می‌داد آن تفاهم‌نامه امضا شده بود تا 25 هزارکودک بازمانده از تحصیل، تحت حمایت‌های مالی و تحصیلی قرار بگیرند که به علت نبود هماهنگی ملی، حمایتی شکل نگرفت.

باقرزاده با این حال تشریح کرد کودکان کار درکشور متولی کم ندارند؛ از آموزش و پرورش گرفته که مسئول تحت پوشش گرفتن همه کودکان لازم‌التعلیم است تا وزارت کار و رفاه اجتماعی که بابت کودکان کار سالانه اعتبار می‌گیرد و وزارت دادگستری که دبیرخانه مرجع ملی حقوق کودک در آن مستقراست.

به این سه دستگاه دولتی باید سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودکان کار و خیابان را هم اضافه کرد که البته طبق توضیح رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، چون نتوانستند بانک اطلاعاتی قابل قبول ارائه کنند و بر سر یک آمار به اتفاق نظر برسند، برای سروسامان دادن به تحصیل کودکان کار و درمعرض آسیب نیز تقسیم کار ملی شکل نگرفت.

با این حال سازمان نهضت سوادآموزی که به بازماندگان از تحصیل درگروه سنی ده تا 17 سال نیز خدمات آموزشی ارائه می‌کند، به گفته باقرزاده تا امروز20 هزارو 997 نفر ازکودکان بازمانده از تحصیل را درسراسرکشور تحت پوشش گرفته است.

همچنین سازمان نهضت سوادآموزی دستورالعملی را برای حمایت تحصیلی از کودکان کار و در معرض آسیب چهار استان پرمشکل کشور صادر کرده که به گفته باقرزاده، از زمان اجرای آن در کمتر از یک سال اخیر، در استان یزد 813 نفر، خوزستان 1873 نفر، خراسان رضوی 1195 نفر و درآذربایجان غربی 1316 کودک کار و خیابان تحت خدمات سوادآموزی قرار گرفته‌اند.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها