مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت : از اوایل سال آینده در تولید بنزین خود کفا و در اواخر سال آینده صادر کننده بنزین خواهیم شد.
کد خبر: ۹۹۷۱۳۱
از اواخر سال آینده صادر کننده بنزین خواهیم بود

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، عباس کاظمی معاون وزیر نفت امروز در نشست خبرنگاران گفت : با ورود فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس فاصله میان مصرف و تولید رفع خواهد شد و با ورود فاز دوم این پالایشگاه بنزین تولیدی کشور صادرخواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حال حاضر فعالیت برای احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس سرعت یافته است که این تسریع از نتایج پسابرجامی است به طوری که تجهیزات اصلی پالایشگاه مانند کوره از مهرماه امسال وارد کشور شد که روز گذشته اولین کوره واحد بنزین‌سازی این پالایشگاه نیز روشن شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: تولید بنزین از فاز یک این پالایشگاه بزودی آغاز می‌شود به طوری که هم اکنون واحد نفتا و گازوئیل از فاز یک آغاز شده و محصولات تولیدی با استاندارد یورو 4 نیز صادر شده است.

وی گفت: هم اکنون در 8 کلان شهر کشور بنزین یورو 4 توزیع می شود اما اینکه چرا در زمستانها این کلان شهر هادچار آلودگی می شوند دلیلش وارونگی هواست و با وجودیکه بنزن و آروماتیک به نحو قابل قبولی در بنزین کاهش یافته است اما متاسفانه به دلیل پدیده وارونگی هوا و تعداد بالای خودروهای در حال تردد کربن در زمین تجمع پیدا می کند .

وی تنها راه حل مشکل آلودگی را ایجاد و توسعه حمل و نقل ریلی در شهر های بزرگ دانست و گفت : در 10 ماه نخست امسال در مصرف بنزین حدود 5 درصد افزایش مصرف بنزین داشتیم که آمارها نشان می دهد 9 درصد به تعداد ماشین و موتور اضافه شده است .

کاظمی در رابطه با تولید بنزین یورو5 در کشور گفت : تعهد شرکت ملی پالایش و پخش تولید بنزین یورو 4 است اما با توجه به تعهدی که در پالایشگاههای جدید در تهران ،‌اصفهان و آبادان داریم تولید سوخت یورو 5 را نیز خواهیم داشت.

کاهش قاچاق گازوئیل

وی در رابطه با کاهش قاچاق گازوئیل نیز گفت: با اجرای طرح پیمایش که از ابتدای مهر ماه آغاز شد روزانه 7 میلیون کمتر سوخت به ماشین های سنگین اختصاص یافته است که بر اساس بازنامه و میزان پیمایش به آنها داده شده است که نشان می دهد قاچاق سوخت کاهش یافته است.

کاظمی یکی از اقدامات انجام شده توسط این شرکت را توسعه خطوط انتقال فراورده های نفتی و دو خطه شدن آن دانست گفت :توسعه این خطوط از پالایشگاهها تا بنادرو تهران باعث شده تا تردد کامیونهای تانکری در جاده ها کمتر شود که این موضوع علاوه بر کاهش هزینه های از الودگی محیط زیست نیز جلوگیری می کند .

وی با اشاره به خطوط لوله احداث شده و در دست احداث شرکت گفت: 14 هزار کیلومتر خط لوله باید احداث کنیم که بسیاری از این خطوط که در حال حاضر در کشور وجود دارد قدیمی است که نیاز به نوسازی دارد اما برخی از خطوط نیز مانند خط لوله انتقال فرآورده از آبادان به تهران باید مسیر برگشت آن نیز طراحی شود. به همین دلیل انتظار می‌رود دیگر از حجم کسب و کار نفت‌کش‌های جاده پیما کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به صادرات روزانه 400 هزار بشکه انواع فرآورده در 8 ماه ابتدایی سال جاری گفت: در حال حاضر 6 اسکله بنادر جنوبی کشور فعال هستند که انتظار داریم با افزایش مصرف گاز حجم صادرات فرآورده از قبیل نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و گازوئیل به 600 هزار بشکه در روز نیز برسد.

وی با اشاره به بازارهای ایران گفت: هم اکنون این فرآورده‌ها از طریق خط لوله به عراق و افغانستان و از دریا به چین و هند صادر می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره با اصلاح پالایشگاه‌های موجود در کشور گفت: به دلیل طراحی‌های قدیمی تولید نفت کوره در این پالایشگاه‌ها بسیار زیاد است و به دلیل آنکه قیمت نفت کوره از نفت خام کمتر است بنابراین پالایشگاه‌ها با صرف اقتصادی تولید نمی‌کنند از این جهت اصلاح ساختار پالایشگاه‌ها در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفته است.

وی با اشاره به بهینه‌سازی در برخی از پالایشگاه‌ها خاطرنشان کرد: در آبادان فاز یک اصلاح پالایشگاه آبادان با باز شدن 1.3 میلیارد دلار ال‌سی از بهمن ‌ماه آغاز می‌شود که کنسرسیومی از شرکت‌های چینی و ژاپنی این کار را آغاز خواهند کرد.

کاظمی با اشاره به اینکه برای اصلاح پالایشگاه ابادان 3 میلیارد دلار سرمایه نیاز است ادامه داد: در حال حاضر ال‌سی برای 1.3 میلیارد دلار آن باز شده و مابقی نیز روز آینده باز خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به پالایشگاه اصفهان، تهران و تبریز گفت: مذاکرات خود را با شرکت‌های چینی، ژاپنی و کره جنوبی به منظور اصلاح ساختار پالایشگا‌ه‌ها آغاز کردیم تا بتوانیم تولید نفت کوره در این پالایشگاه‌ها را که هم اکنون 24درصد است به زیر 10 درصد برسانیم.

وی ادامه داد: مذاکرات برای پالایشگاه اصفهان با شرکت دایلم کره جنوبی است که محصولات تولیدی نیز به یورو 4 و یورو 5 ارتقا پیدا می‌کند.

معاون وزیر نفت برای اصلاح مجموع این پالایشگاه‌ها 14 میلیارد دلار هزینه نیاز است.

وی در مورد افزایش قیمت گازوییل گفت: هیات دولت باید در این مورد تصمیم بگیرد و تا جایی که اطلاع دارم برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوییل ندارد.

معون وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه نیاز کشور به بنزین سوپر ۵ درصد بوده است، گفت: در یک مدتی تهیه بنزین سوپر در پالایشگاه اراک به مشکل خورد و توزیع بنزین سوپر در تهران با اختلال روبرو شد. اما در حال حاضر در تولید بنزین سوپر مشکلی وجود ندارد.

معاون وزیر نفت در مورد حجم ذخیره بنزین در کشور گفت: ذخیره بنزین بالای یک میلیارد لیتر است.

کاظمی در مورد حذف کارت سوخت نیز توضیح داد: بنزین از خرداد سال ۹۴ با سهمیه توزیع نشده و فقط مکانیزم الکترونیکی کارت سوخت در جایگاه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها