فکر کنید بتوانید تا نزدیکی یک پرنده کمیاب در میانکاله بروید و از چند سانتی‌متری‌اش زندگی روزانه این موجود زیبا را ساعت‌ها در روز و در عرض چند ماه بررسی کنید؟ اگر چنین امکانی فراهم شود، نه‌تنها علاقه‌مندان شاهد مستندهای فوق‌العاده خواهند بود، بلکه محققان علوم مختلف در کشور، از چنین ابزارهایی در تحقیق‌های خود بهره بسیار خواهند برد.
کد خبر: ۹۹۵۸۹۶
جاسوسی الهام گرفته از طبیعت

این گونه ربات‌ها چند سالی است، در کشورهای مختلف توسعه یافته و نمونه بارز آن، ساخت مستند پنگوئن‌ها در سال‌های قبل است. تعدادی پنگوئن رباتیک به شکل بچه پنگوئن تا پنگوئن امپراتور با شکل و شمایلی بسیار طبیعی یک سال بین این موجودات شگفت‌انگیز زندگی کردند و دانشمندان از راه دور آنها را کنترل کرده و با دوربین‌ها و سنسورهای موجود روی آنها به بررسی جزئی‌ترین رفتار این جانداران شگفت‌انگیز پرداختند.

در آخرین اتفاق در این بخش، دانشگاه ای‌پی‌اف‌ال (EPFL) سوئیس اقدام به ساخت رباتی بسیار خاص کرده که نوعی کروکودیل عظیم است. اولین بار که عکس آن را دیدم، متوجه نشدم خبر درباره یک ربات است. پوست و رنگ و جزئیات بدن این حیوان، آ‌ن‌قدر طبیعی بود که دقایقی حیرت زده بودم! این ربات که برای جاسوسی از زندگی بزرگ‌ترین کروکودیل‌ها در آفریقا ساخته شده، قادر است از راه دور به بررسی و فیلمبرداری از این حیوانات بپردازد و صدا و تصویر مورد نیاز دانشمندان و محققان را همزمان برای ایستگاه هدایت و کنترل خودش که در فاصله 500 متری از آن قرار دارد، ارسال کند. این ربات هوشمند نیست، بلکه اپراتور از راه دور کنترلش می‌کند. ضد آب است، قابلیت تحمل تنش و برخوردهای شدید را دارد و همزمان صدا و تصویر را از درون آب و روی خشکی مخابره می‌کند.

این ربات الهام گرفته از طبیعت در آزمایشگاه تحقیقاتی بایو لب (BIO LAB) در دانشگاه ای‌پی‌اف‌ال سوئیس و به سفارش بخش مستندسازی بی‌بی‌سی ساخته شده و قرار است در آینده‌ای نه‌چندان دور، مستندی جذاب و بسیار نزدیک از زندگی این موجودات خاص را شاهد باشیم. ساخت ربات‌های الهام گرفته از طبیعت با اهداف مختلف می‌تواند انجام شود و اطلاعات بسیار ارزشمندی را برای محققان در پی خواهد داشت. به نظر من گسترش و ساخت سیستم‌های الهام گرفته از طبیعت یا مبتنی بر زیست الگو در کشور ما نیز دارای اهمیت بسیار است و می‌تواند اطلاعات ارزشمندی برای محققان فراهم کند.

آریا صبوری

پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها