سیدعلی ایروانی یکی از افراد کارآفرین در بخش روستایی است که با تشکیل شرکت تعاونی روستایی اقدام به ارائه خدمت در این حوزه کرده است. درباره نقش و عملکرد این تعاونی‌ها با این کارآفرین گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۹۹۲۲۵۱
نقش تعاونی‌ها در توسعه روستایی

در حال حاضر چه‌کاری انجام می‌دهید؟

کار فعلی ما طبق اساس‌نامه تعاون روستایی، در راستای تهیه و توزیع نهاده‌های کشاورزی است و بر همین اساس، فروشگاهی در راستای تهیه مایحتاج سهامداران و کشاورزان ایجاد کرده‌ایم. البته تسهیلات با کارمزد 5 درصد به سهامداران و کشاورزان از طریق واحدهای اعتباری پرداخت می‌کنیم. بعلاوه فروشگاهی راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن با حضور کارشناس مستقر گیاه پزشکی، کود و سم به‌منظور دفع فنی آفات نباتی و استفاده به‌اندازه و متعادل سم به درختان عرضه می‌شود. به این خاطر که خود سم به میزان زیاد سرطان‌آور است، به همین دلیل کارشناس فوق، برای تجهیز میزان سموم و آفات در این مکان مستقر است. ما کارگزار رسمی بیمه روستاییان و کشاورزان هستیم و حدود 1200 خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان هستند. ما خودمان در روستا صندوق تسهیلات و چهار واحد اعتباری داریم که تسهیلات از طریق صندوق ذکر شده، به کشاورزان و روستاییان پرداخت می‌شود.

مشکل فعلی شما چیست و چه توقعی از دولت و نهادهای زیردست دارید؟

ما توقع چندانی از دولت نداریم و فقط این که طبق ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم ما معاف از مالیات هستیم، اما متأسفانه کارشناسان اداره مالیات، بدون توجه به این اصل به‌حسب سلیقه‌ از کشاورزان و تولیدکنندگان مالیات دریافت می‌کنند.

آیا حمایتی از جانب دولت می‌شود؟

خیر تا امروز هیچ حمایتی از سوی هیچ ارگانی نشده است. ما طرحی را سال 1393 در راستای تولید سبد و کارتون‌سازی ارائه کرده‌ایم، اما تا امروز هیچ‌گونه تسهیلاتی در این خصوص به ما تعلق نگرفته است.

نقش تعاونی‌ها در کاهش هزینه تولید و دلالی‌ها بخصوص در محصولات کشاورزی چیست؟

اگر ما اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را رعایت و اجرا کنیم، بسیاری از معضلات اقتصادی رفع و اشتغال‌زایی بخصوص با اقتصاد مقاومتی حرف اول را در عرصه کشاورزی می‌زند؛ بنابراین با رعایت این اصل دیگر هیچ فردی در روستاها بیکار نخواهد بود و محصولات به‌صورت مستقیم در بازار همانند میوه‌های خریداری‌شده شهرداری از کشاورزان و انتقال به انبارها و توزیع در شب عید به فروش می‌رود.

مهدیه آخوندزاده

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها