پرونده هسته ای جمهوری اسلامی دارای ابعاد پیچیده و سردرگمی بود که در عین اهمیت تقریبا کل نظام بین‎ الملل درگیر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بود. مجموعه این عوامل نشان می داد که حل موضوعات مرتبط با این پرونده با فراز و نشیبهایی همراه باشد.
کد خبر: ۹۹۰۱۹۸
حل تمام مشکلات در قالب برجام نگاهی خوش بینانه بود/ ادعای بازبینی توافق هسته ای قابلیت اجرا ندارد

"اردشیر سنایی" استاد روابط بین الملل در یکسالگی توافق هسته ای موسوم به برجام در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: از قبل هم قابل پیش بینی بود توافقی با چنین وسعتی در صحنه بین‎المللی و مشارکت شش کشور برتر دنیا برای مذاکره با ایران، در اجرای تعهدات خود فراز و فرودهایی به همراه داشته باشد.

وی افزد: پس از حصول برجام و تصویب قطعنامه آن در شورای امنیت وقوع اتفاقات و ورود فاکتورهای جدید عملا در مسیر اجرا، این معاهده چند جانبه با چالشهایی مواجه شده است.

این استاد روابط بین‎الملل نظر به یکسالگی برجام، در خصوص نگاه امروز ما به دستاوردها و نقاط ضعف آن خاطر نشان کرد: شخصا معتقدم برجام نقطه مثبتی در کارنامه سیاست خارجی دولت و کل نظام جمهوری اسلامی بوده و حامل دستاوردهایی نیز می باشد.

وی با اشاره به قطعنامه های ضد ایرانی آژانس- ارجاع پرونده ما به شورای امنیت و اعمال تحریمها علیه کشورمان از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرد: زمان زیادی خواهد برد تا تمام مشکلاتی که پیرامون پرونده هسته ای ما وجود داشت مرتفع شود.

سنایی با تأکید به اینکه مدت زمانی طولانی صرف برگشت پذیری تمام آنچه از قبیل تحریمها به نا حق بر ما روا شده لازم می باشد گفت: انتظار اینکه تمام مشکلات جمهوری اسلامی ایران در قالب برجام یک شبه حل شود بواقع از ابتدا نگاه خوش بینانه ای به موضوع برجام بود.

وی در خصوص اقدامات اخیر آمریکا بویژه تمدید قانون ایسا، درباره برجام و عدم پایبندی کاخ سفید به تعهدات خود در توافق هسته ای ابراز داشت: شکی نیست اقدامات اخیر آمریکا پس از توافق نقض آشکار خواسته های جمهوری اسلامی قلمداد می شود.

این تحلیل گر مسایل هسته ای با نگاهی بر شروط اجرایی مقام معظم رهبری پس از معاهده ژنو یادآور شد: با توجه به قیدهایی که رهبری انقلاب آن را از الزامات پذیرش برجام تبین فرموده بودند، حتما ایالات متحده در مسیر برجام و اجرای آن کارشکنی انجام داده است.

وی درباره تمدید قانون ایسا(داماتو) خاطر نشان کرد: اینکه تمدید مجدد ایسا نقض آشکار برجام بوده، همچنان اختلاف نظرهایی در رابطه با آن وجود دارد لیکن آنچه که مهم است بدانیم آمریکا می توانست با عدم تمدید دوباره این قانون حسن نیت خود به ایران و جامعه جهانی را نشان دهد ولی متاسفانه از این کار اجتناب نموده و رفتار درستی را در فضای پسا برجام انتخاب نکرد.

سنایی افزود: بهتر بود واشنگتن در راستای توافق هسته ای خود با ایران در مسیر حسن نیت و عادی سازی روابط گام بردارد اما از طرفی جمهوری اسلامی هم بر اساس اصول و قواعد کلی نظام در غالب شورای امنیت ملی بعنوان رکن برتر اجرای سیاستهای کلی نظام قطعا پاسخ متناسبی به رفتار نامتوازن آمریکاییها نشان خواهد داد.

این استاد علوم سیاسی با گریزی به تحولات ماه های گذشته در صحنه سیاسی جهان، برخی روندهای سیاسی را از متغییرهای تاثیر گذار در نوع رفتار کاخ سفید دانست و اظهار داشت: نتایج انتخابات آمریکا مطابق آنچه که همگان چه در داخل و چه در خارج این کشور تصور می کردند پیش نرفت و در واقع این رویدادها در سیر مناسباتی که آمریکا می توانست در فردای برجام نسبت به جمهوری اسلامی در پیش گیرد، تاثیر گذار بود.

سنایی در پاسخ به سوالی پیرامون مواضع دولت جدید آمریکا به برجام و نیز ادعای تیلرسون وزیر خارجه احتمالی ترامپ مبنی بر بازبینی مفاد برجام عنوان داشت: اظهارات ترامپ و افراد نزدیک به وی بیشتر صرفه انتخاباتی داشته کما اینکه به فاصله چند روز بعد از پیروزی این نامزد جمهوری خواه، شاهد هستیم مواضع آنها از مرحله پاره کردن توافق برجام و ادعای واهی تعطیلی برنامه هسته ای ایران، به نقطه بازبینی و پایبندی بر توافق و نیز عدم امکان آنها به زیر پا نهادن توافق مذکور تعدیل شده است.

وی سپس خاطر نشان کرد: در مجموع رویکرد دولت جدید آمریکا به موضوع برجام متاثر از فضای انتخابات و تخریب وجه دموکراتها برای کسب رأی بوده و از طرفی بی تجربگی و عدم درک درست ترامپ از فضای سیاسی موجود وی را به اتخاذ این رویکرد اشتباه ترغیب نمود.

سنایی افزود: هر اندازه به زمان ورود جمهوری خواهان به کاخ سفید نزدیک می شویم، بنظر می رسد درجه عقلانیت ترامپ و افرادی که برای تصدی در کابیه وی مد نظر هستند افزایش یافته اما مستقل از مواضع آمریکا باید گفت، برجام یک توافق چند جانبه بین المللی است و ادعای واهی بازبینی برجام نیازمند یک اجماع جهانی علیه ایران بوده لذا این امر فاقد ضمانت اجرایی و عملیاتی شدن خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها