نزدیک به یک سال از اجرای برجام می‌گذرد، اما همچنان مشکلات نقل و انتقال پول پابرجاست و این معضل باعث شده تا بخش خصوصی نتواند از برجام استفاده کامل و بهینه‌ای داشته باشد. البته نباید از دستاوردهای این توافق مانند گشایش اعتبارات اسنادی که در گذشته امکان نداشت، غافل شد. اکنون بازرگانان با بهره‌مندی از بخشی از زوایای برجام توانسته‌اند با همتایان خارجی خود مذاکراتی را داشته باشند، اما این مذاکرات نتیجه مطلوبی نداشته و هنوز قراردادی به امضا نرسیده که منفعت قطعی برای کشور داشته باشد.
کد خبر: ۹۸۹۴۲۱
تحریم‌هایی که همچنان باقی است

برخی مشکلات تا حدی برای بازرگانان حل شده، اما مشکلات اصلی همچنان به قوت خود باقی است. یکی از مشکلات اصلی بازرگانان، نقل و انتقال پول و مراودات بانکی است. قرار بود با اجرای برجام روابط ایران با بانک‌های درجه یک اروپایی برقرار شود و تجار مراودات تجاری و پولی خود را از این طریق انجام دهند، اما ادامه تحریم‌های دلاری علیه ایران باعث شد تا برجام به صورت کامل به اجرا درنیاید.

بسیاری از کشورها مراودات تجاری خود را با دلار انجام می‌دهند و تحریم دلاری ایران به این معناست که در بخش پولی و بانکی گشایشی حاصل نشده و تفاوتی با قبل از تحریم‌ها نداشته است. قبل از تحریم‌ها ایران امکان دسترسی به سوئیفت را داشت و نقل و انتقال پول را براحتی با کشورهای دیگر انجام می‌داد، اما تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باعث شد تا اقتصاد ایران ضربه زیادی بخورد.

از سوی دیگر، باید توجه داشت که بدعهدی از سوی غربی‌ها صورت گرفت و ایران به همه تعهدات خود در مساله برجام عمل کرد. مهم‌ترین مساله‌ای که برای بخش بازرگانی ایران مهم است، رفع مشکلات پولی است و تا زمانی که این معضل رفع نشود، گره از کار بخش خصوصی باز نشده و هزینه‌های بازرگانی را افزایش می‌دهد.

حسین سلاح‌ورزی

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها