
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
پث بریکر2 (Pathbreaker II)
دیدن لاستیکهای زیبای خودروها، چیزی است که بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاههای خودرو و تجهیزاتش عاشق آن هستند، اما دیدن یک کار کپی شده فاحش، واقعا بیزارکننده است. این موضوع زمانی رخ میدهد که شرکتی کار شرکت دیگری را برای پایین آوردن قیمت آن، کپی کرده و وارد بازار میکند. البته تمام لاستیکها گرد هستند و آج دارند. پس وقتی سخن از کپیکاری پیش میآید، منظور دزدیدن ایدههای دیگران است. این کار بنا بر قوانین کپیرایت در بسیاری از کشورها مشکلات حقوقی خود را دارد و در اینجا قرار نیست در این خصوص صحبتی شود، اما باید بگوییم بدترین لاستیک ارائه شده در این نمایشگاه پث بریکر 2 از شرکت لینگ ـ لانگ (Ling-Long) بوده است.
این لاستیک از پث بریکر 1، الهام نگرفته بلکه کپی آشکاری از لاستیکهای باجاکلاو تیتیسی، ساخت شرکت میکی تامپسون (Thompson Baja Claw TTC Mickey) است. از آنجا که کیفیت این لاستیکها آزموده شدهاند، باید بگوییم روی کیفیتشان حساب نکنید. در برابر آب مقاومت چندان بالایی ندارند. کنارهها و رد لاستیک آنقدر شبیه باجاکلاو تیتیسی است که انگار شرکت لینگلانگ یکی از لاستیکهای باجاکلاو را خریده و به عنوان قالب کار خود استفاده کرده است. نسبت فاق لاستیک به پهنایش هم 54 میلیمتر است.
دیگان (Deegan)
میکی تامپسون، شرکت سازنده لاستیک، لاستیک جدیدی با نام دیگان 38، وارد بازار کرده که مناسب راندن در هر نوع جادهای است. این شرکت، سال گذشته نیز نوعی لاستیک دیگان 38 مناسب حرکت در زمینهای گلآلود را ساخته بود، اما لاستیک فعلی برای هر نوع زمینی ساخته شده و آجهای بهتر و سازگارتری با کف خیابانها دارد. ترکیبات اختصاصی این شرکت که در تولید این لاستیک به کار رفته، لاستیک را بسیار بادوام کرده است. گودیهای روی لاستیک، خطوط میلهای بیرونکننده سنگها و شیارهایی که دارای زوایای پخدار (زوایایی که تیزیشان گرفته شده) هستند، دیگان را مناسب راندن روی جادههای کثیف و گلآلود کرده است و هرگز سنگریزهها و گلهای روی جاده را با خود حمل نمیکند. این لاستیک، خودرویتان را مناسب تعطیلات خارج از شهر و گشت و گذار در طبیعت، بویژه در زمستان میکند و با خیال راحت میتوانید از رانندگیتان لذت ببرید.
مکسیز تری پادور (Maxxis Trepador)
طراحی این لاستیک با لایههای مورب، جدید و نو نیست، اما بتازگی اندازه 42 اینچی (106سانتیمتری) آن در دسترس قرار گرفته است. این لاستیک با موادی که میزان چسبندگی آن با جاده را بسیار افزایش میدهد و همچنین مواد معمولی ساخته شده است. مکسیز، لاستیکی عالی است که به سرعت به فروش میرود و طرفداران بسیاری دارد. این لاستیک میتواند از پس جادههای ناهموار برآید و کوچکترین صدمهای نبیند. شیارهای موجود روی این لاستیک، باعث میشود مکسیز تریپادور، روی جادههای لغزنده نیز با اطمینان حرکت کند. همچنین جلوی پنچری لاستیکها را نیز میگیرد و عمر آجها را طولانی میکند.
جنرال گربر ایکس 3 (General Grabber X3)
وقتی به مدل قدیمی لاستیک گربر ساخت شرکت جنرال نگاه کنیم متوجه میشویم گربر ایکس3 جدید، خیلی هم جدید نیست. آجهای این لاستیک که بلوکهایی با خط منحنی ملایمی دارند، یادآور لاستیکهای قدیمی گودیر (Good Year) هستند که برای جادههای گلآلود مناسب است. البته بیشتر بازدیدکنندگان از این لاستیکهای قدیمی استقبال کرده و اگر مدلهای جدید، شباهتهایی به مدلهای قدیمی خود داشته باشند، از خرید آن لذت هم میبرند. ساختار این لاستیک سه لایهای بوده و سختترین و ناهموارترین جادهها را هم تحمل میکند. آج این لاستیک بسیار مقاوم است و حتی میتوان گفت تا فرسودگی کامل لاستیک بادوام باقی میماند. کنارههای چندزاویهای آن از پنچر شدن لاستیک جلوگیری میکند. همچنین بهگونهای ساخته شده است که از صدای حرکت لاستیک روی جاده، بسیار میکاهد.
وایلد تایگر تی 01 (Wild Tiger T01)
این لاستیک که در گوشهای از نمایشگاه سما قرار داشت و با کنارههای زرد، قرمز، سبز یا آبی خودنمایی میکرد، توانست نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. البته باید گفت خود لاستیک را رنگ نکردهاند، بلکه این لاستیک با استفاده از کائوچوی طبیعی رنگشده تولید شده است. وایلد تایگر تی01 از شرکت دابلاستارتایر، مسلما اولین و تنها لاستیکی نیست که رنگی است، اما اولین لاستیکی است که آجهای آن سیاه و کنارههایش رنگی است. این ترکیب، ایده بسیار جالبی است که ظاهر لاستیک را دیدنی کرده است. البته ممکن است این لاستیک روی جاده بسیار عالی عمل نکند، اما روی زمینهای خاکی، چمنی، گلآلود و مرطوب و لغزنده، بسیار خوب است.
باجا امتیزد پی 3 (Baja MTZ p3)
لاستیک باجا امتیزد از شرکت میکی تامپسون، با مشخصات x14.50R2040، نیز اگرچه جدید نیست، اما اندازه آن بزرگتر از قبل شده است. آجهای این لاستیک به طور خاصی با استفاده از سیلیکا طراحی شده است و دوام زیادی دارد. همچنین مناسب آب و هوای مرطوب بوده و در برابر بریدگی با اجسام تیز، بسیار مقاوم است. در ضمن کنارههای لاستیک با استفاده از فناوری پاورپلای PowerPly، سه لایه و محکم و مقاوم شده است. شیارهای مجزا و قطعات نوک پیکانی آج این لاستیک، آن را با سطوح ناهموار سازگار و در برابر گرما نیز مقاوم کرده است. این لاستیک در جادههای مختلف تست شده است.
کوپر دیسکاورر (Cooper Discoverer SST Pro)
لاستیک دیگری که نظرها را در نمایشگاه امسال به خود جلب کرد، کوپر دیسکاورر 40اینچی (101سانتیمتر) است که آجهای حجیمی دارد و شیارهای آن براحتی سنگریزهها را از خود دور میکند. با این لاستیکها براحتی میتوانید از زمینهای گلآلود عبور کنید.
اینسا توربو ساهارا نانوتک (Insa Turbo Sahara Nanotech)
این لاستیک نیز طراحی و روکش جدیدی دارد و برای محیطزیست و همچنین خودروهای چهارچرخ متحرک مناسب است. این لاستیک با استفاده از لاستیکهای قدیمی و فرسوده ساخته شده است. در واقع روی آنها روکشی که تحت دمای بسیار زیاد تولید شده کشیده شده است، اما آج و دیوارههای لاستیک کاملا نو هستند. آجهای این لاستیک با استفاده از طراحی لاستیکهای یوکاهاما ژئولندر (Yokahama Geolander) که طرحهایی عالی از گذشته هستند، ساخته شده است. کنارههای این لاستیک، نزدیک شانه، بسیار قوی شده و در بیشتر جادهها، مقاومت خوبی از خودشان نشان میدهند.
دیورانترِین گِرَبِر(Durun Terrain Grabber)
آج این لاستیک بسیار شبیه لاستیکهای BFGoodrich دهه 1350 / 1970 است. این لاستیکها مناسب راندن در هر جادهای هستند. در حقیقت آج این لاستیک با ترکیب خاصی ساخته شده که آن را بسیار مقاوم و دارای عمری طولانی کرده است. قطعات محافظتی محکم روی بخش بالایی شانه لاستیک، این لاستیک را در برابر ضربات و احتمالا بریدگی حفظ میکند و از خطرات خارج شدن از جاده میکاهد. لبههای لاستیک به گونهای طراحی شدهاند که خاک و شن، جلوی عملکرد آنها را نگیرد. شعاع منحصربهفرد طراحی زیر شیارها، کارایی این لاستیک را بسیار بالا برده است.
کامفورسر تراستر (Comforser Thruster)
این لاستیک مخصوصا برای سفرهای طولانی ساخته شده است و شیارهای حجیم آن کمک میکند تا خودرو، حرکت راحت و مناسب هر سطحی داشته باشد. همچنین روی سطوح لغزنده، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان میدهد و در برابر کشش انعطاف دارد. در برابر فرسودگی بسیار مقاوم است و آجهای آن طول عمر بالایی دارند. در ضمن به آسانی پنچر نمیشود.
مترجم: نادیا زکالوند
جامجم
منبع: مجله 4wheel
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد