نایب رییس شورای عالی زعفران گفت : با از دست دادن بازار عربستان،تاجرهای افغانی زعفران ایران را به نام خود به عربستان صادر می کنند .
کد خبر: ۹۸۰۶۴۵
تجار افغان زعفران ایران را به نام خود به عربستان صادر می کنند

غلامرضا میری در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین درپاسخ به این پرسش که عمده مقاصد صادرات زعفران آیا دستخوش تغییر شده است گفت : امارات ،‌استرالیا و چین به ترتیب کشورهای مقصد صادراتی برای محصول زعفران هستند و در گذشته چهارمین کشورمقصد صادرات زعفران عربستان بود که از سال 1348 به این کشور صادرات داشتیم اما متاسفانه به دلیل شرایط پیش آمده درمنطقه عربستان دیگر از ایران زعفران وارد نمی کند .

وی با اشاره به اینکه در گذشته عربستان سالی حدود 30 تن زعفران از ایران خریداری می کردگفت :در حال حاضر تاجران افغانی با خرید زعفران از ایران این محصول را به نام خود به عربستان صادر می کنند و عملا بازار عربستان را از دست داده ایم .

میری همچنین در پاسخ به این پرسش که تولید امسال زعفران به چه حدود رسیده و قیمت آن هم اینک در بازار چقدر است اظهار داشت :بر اساس آمار رسمی وزارت جها کشاورزی امسال تا پایان آذر 360 تن زعفران برداشت شده است که نسبت به میزان برداشت سال گذشته حدود 50 تن افزایش تولید نشان می دهد .

وی دررابطه با اثر سرما بر روی محصول گفت : چون سرمای شدید تقریبا از 30 آبان آغاز شده بخش قابل توجهی از محصول برداشت شده بود بنابراین میزان خسارتی که وارد شد قابل توجه نبود .

به گفته میری در حال حاضر هر کیلو زعفران از 4 میلیون و 700 هزار تومان تا 6 میلیون تومان به فروش می رسد که تفاوت قیمت آن با احتساب هزینه ها از ایران تا کشور مقصد حدود 100 تا 150 هزار تومان است .

وی در مورد قاچاق پیاز زعفران نیز گفت : قاچاق پیاز زعفران معمولا از خرداد آغاز و تا مهر ادامه دارد که با روشهای مختلف به افغانستان قاچاق می شود اگر چه در شرایط فعلی زعفرانی که در افغانستان تولید می شود 3 تن است و در حال حاضرنمی تواند رقیبی در مقابل 360 تن تولید زعفران ایران باشد اما اگر هوشیار نباشیم و اقدامات لازم را انجام ندهیم ممکن است در آینده این کشور تبدیل به یک رقیب شود .

نایب رییس شورای عالی زعفران درادامه افزود :زعفران یک محصول استراتژیک است و محصولی است که ما به داشتنش افتخارمی کنیم و در این بخش بالغ بر یک میلیون نفر در بخش تولید ، فراوردی ، توزیع ،بسته بندی و صادرات اشتغال دارند وحیف است که با سهل انگاری این جایگاه را از دست دهیم .

میری تصریح کرد : نباید به هیچ کشوردیگری اجازه دهیم تا محصولی را که تولید عمده اش در انحصارماست ازدستمان خارج کند ، همانطور که خیلی از کشورها نیز اجازه چنین کاری را نمی دهند.

وی میزان صادرات زعفران به سایر کشورها را حدود 160 تن دانست و گفت : از میزان تولیدی که در کشور می شود حدود 80 تن به مصرف داخل می رسد و بخشی نیز به صورت چمدانی توسط مسافران ایرانی و گردشگران و زوار از کشور خارج می شود.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۵
گریه كن به حال كشور
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
مردم ایران این وضیعت رو می پسندند
من
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
باز تو شدی زبان مردم .
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
خیلی چیزهایمان بر باد رفته این هم روش
الا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
خوب اینكه از بی عرضه گی شماست لابد باز مردم مقصراند .
ص☹
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
اون موقع كه پیاز زعفرون رو هدیه میدادید به كشور های دیگه ، باید بفكر این موقع بودید ، واقعا ادم های ساده ای هستیم همین عواملی كه میگن تكنولوژی از غرب وارد میكنیم اول باید یك مصرف كننده ی مطلق باشی بعد گوشه ای از اون علم رو كه داشتن یا نداشتنش تفاوت نمیكنه رو ارائه میدن ، بله اینه جهان واقعی ،درك و شعور بعضی ها از یك بچه دبستانی هم پایین تره(لطفا منتشر شود)

نیازمندی ها