به گزارش جام جم آنلاین از دنیای اقتصاد ، با وجود آنکه دو ماه از امضای قرارداد دو شرکت سایپا و سیتروئن میگذرد، اما تاکنون خبری از فعالیتهای اجرایی این خودروساز فرانسوی در کشور منتشر نشده است.
با امضای توافقنامه هستهای و اجرایی شدن برجام، قرارداد دو برند پژو و سیتروئن با دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به امضا رسید. در این بین، پژو رسما فعالیت جدید خود را در ایران آغاز کرده، اما هنوز خبری از سیتروئن نبوده و مشخص نیست فعالیتهای این شرکت از چه زمانی کلید خواهد خورد.
در حالی این موضوع مطرح میشود که شرکت سیتروئن، در دور جدید همکاری خود با خودروسازی ایران، ۵۰ درصد از سهام شرکت سایپا کاشان را خریداری کرده و بنابراین برای آغاز فعالیت خود در ایران نیازمند ایجاد زیرساخت جدید نیست، بلکه تنها باید به تجهیز خطوط تولید سایپای کاشان برای محصولات موردنظر خود اقدام کند. در چنین شرایطی این پرسش مطرح میشود که چرا شرکت سیتروئن فعالیت خود را برای تولید در ایران آغاز نکرده است؟
در این بین برخی گمانهزنیها به انتخابات ریاستجمهوری آمریکا و برخی موانع سیاسی اشاره دارد. این در حالی است که پژو فعالیت در ایران را آغاز کرده و بنابراین نمیتوان دلایل سیاسی را مانع آغاز به کار دیگر خودروساز فرانسوی در کشور دانست.
موضوع مهم دیگر آن است که خودروهای برندهای پژو و سیتروئن معمولا دارای پلتفرم یکسانی هستند و فقط اتاق و بدنه آنها با یکدیگر تفاوت دارد ؛ بنابراین به لحاظ تامین قطعات نیز نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد.
با این حساب، اگرچه در حال حاضر فضا برای آغاز به کار سیتروئن در ایران مهیا است، با این حال فعلا هم این خودروساز و هم سایپا ، سکوت پیشه کردهاند و باید منتظر ماند و دید دومین خودروساز فرانسوی چه زمانی کار در کاشان را آغاز خواهد کرد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد