یکی از بدیهی ترین اصول مبحث پرداختن به خبر در رسانه ها ، ماهیت و ارزش خبر است.
کد خبر: ۹۷۷۱۵۵
اخبار زرد، زباله هایی در دل رسانه های ورزشی

به گزارش جام جم آنلاین ، در واقع هر آنچه که از دایره ارزش های خبری خارج باشد به عنوان خبر تلقی نمی شود و انتشار و انعکاس آن اقدامی در راستای رسالت خبری نیست.

چارلی براون روزنامه نگار بریتانیایی موضوعات خارج از ماهیت خبری را زباله هایی می داند که مسیر واقعیت را منحرف می کند.

لسلی کاردونی روزنامه نگار برجسته ایتالیایی هم پرداختن به مباحث غیر خبری در بطن رسانه ها را به زدن سنگ به شیشه تشبیه می کند. سنگ موضوع غیر خبری است و شیشه استعاره از رسانه.

نورمن کاراگر دیگر روزنامه برجسته بریتانیایی و استاد دانشگاه آکسفورد در یکی از مقالات خود تزریق اخبار زرد و غیر خبری به رسانه ها را به روندی تشبیه می کند که به تدریج رودخانه خبری را به مردابی متعفن تبدیل خواهد کرد.

روی کینگزلور هم روزنامه نگاری فرانسوی است که اعتقاد دارد هر آنچه که ماهیت و ارزش خبری نداشته باشد به کار بردن آن در رسانه ها احمقانه و غیر قابل اغماض است.

به این ترتیب نظرات بسیار مختلفی از روزنامه نگاران مختلف و برجسته جهان در رابطه با تقبیح و نکوهش موضوعات غیر خبری در بطن رسانه ها ادامه دارد. در واقع از نظر آنها هرگونه خبر زرد که ماهیت خبری ندارد چه در جهت مثبت باشد و چه در جهت منفی لایق این نیست که در رسانه ها به عنوان خبر به کار برده شود.

همه اینها را گفتیم تا برسیم به حال و روز مطبوعات و رسانه های ورزشی این روزهای ایران. تیم ملی ووشوی ایران نایب قهرمان جهان شده و سه مدال طلای ایران از سوی سه بانو به دست می آید. اما صفحه نخست روزنامه ها به همه چیز اختصاص دارد جز این موضوع مهم با ماهیت صد در صد خبری و ارزشمند. از تیپ فلان فوتبالیست تا خنده های دو شخصیت برجسته در ختم منصور پورحیدری تبدیل به تیتر روزنامه ها می شود. اتفاقات مهم دیگری هم در ورزش ایران افتاده ، از حضور بانوی ایرانی در رقابت های جهانی پاراگلایدر گرفته تا دیگر اخبار وزنه برداری و کشتی و دیگر اخبار مهم اما هیچ کدام برای رسانه های ایرانی ارزشمندتر از تولد 38 سالگی علی کریمی نیستند. انبوه خبرهای مربوط به تولد 38 سالگی علی کریمی در روزهای گذشته در رسانه ها دیده شد. اینکه چه کسی به او تبریک گفته و خودش در اینباره چه چیزی در اینستاگرامش نوشته. یکی دیگر از روزنامه ها پا را فراتر می گذارد و به جای اصل قرار دادن خبرهای مهم ، اظهارنظر سخیف خداداد عزیزی درباره علی کریمی و تولدش را تیتر یک روزنامه می کند.

اینجا باز هم به اظهارنظر یک روزنامه نگار برجسته می رسیم. مورفی هورن روزنامه نگار برجسته آمریکایی در کتاب خود به نام «دنیا در مشت رسانه» می نویسد: «بانیان رسانه در بسیاری از مواقع سطح فکری خواننده را تعیین می کنند. آنها می توانند بر دانایی خواننده تاثیر مثبت بگذارند و یا اینکه برعکس او را به سمت لودگی، حماقت و ناآگاهیببرند. رسانه ها با روش هایی پیش پا افتاده که حاکی از دانش و ناآگاهی کم همان بانیان رسانه است نوعی عادت را به خواننده تلقین می کنند. بر اساس این عادت خواننده میل به پرداختن به موضوعات پیش افتاده ، سبک و کم عمقدارد.»

بر اساس اظهارنظر این روزنامه نگار برجسته آمریکایی می توان گفت مخاطب رسانه های ورزشی ایران به جای پرداختن به اصل خبر تمایل به این دارد که اخبار زرد مربوط به تولد علی کریمی، تولد فرزند فوتبالیست مشهور، معدل سردار آزمون در زمان دبستان، آخرین اظهارنظر اینستاگرامی عابدزاده، گشت و گذار وحید هاشمیان درخیابان های آلمان، دبی گردی بازیکنان پرسپولیس و ... را دنبال کند. و اینگونه می شود که جریان خبری در رسانه های ورزشی بسیار کند و کم ارزش می شود. و به دنبال همین اتفاق، سلیقه ها و عاداتی که از سوی رسانه ها به خواننده و مخاطب القا شده اسطوره ها را در ورزش ایران به وجود می آورد، اسطوره هایی که با اخبار زرد به دل مخاطب نفوذ می کنند...

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها