فرصتی دست داد تا همراه با خانواده عزیزم، در پردیس سینمایی ملت به تماشای فیلم سینمایی یتیم‌‌خانه ایران بنشینیم. ابوالقاسم طالبی همواره دشمن‌شناسی و بیگانه‌ستیزی در کارهایش وجود داشته و این کار را با اعتقاد و باور انجام می‌دهد.
کد خبر: ۹۷۶۸۸۳
از ویرانگر تا یتیم‌خانه ایران

او در یتیم‌خانه سراغ برهه‌ای از تاریخ گمشده ایران رفته است؛ سال‌های 1295 تا 1300 که مصادف با دوران احمدشاه آخرین پادشاه سلسله قاجار است. در سایه سیاست‌های استثماری بیگانگان و بی‌کفایتی پادشاه و دولت در این برهه، کشور دچار خشکسالی و قحطی عظیم می‌شود و در کوران جنگ جهانی اول، اشغال ایران توسط قوای بیگانه روس و انگلیس راحت‌تر صورت می‌گیرد.

در این قحطی بیش از 9 میلیون نفر از جمعیت ایران به کام مرگ فرو می‌روند و قدرت‌های بیگانه، زمینه روی کار آمدن دیکتاتوری جدید به نام رضاخان را فراهم می‌کنند.

یتیم‌خانه ایران را می‌توان فیلمی فاخر دانست. من مطلع هستم که طالبی زحمات زیادی برای ساخت این کار متحمل شده و کتاب‌ها و منابع مختلفی را طی چند سال فراهم آورد تا بتواند روایتی واقعی را به تصویر بکشد. طالبی از سال 1374 با ساخت «ویرانگر» که فیلمی سیاسی، پلیسی و اکشن بود، کارش را در فیلمسازی شروع کرد و طی 20 سال مسیر رشد و تعالی را طی کرد و به یتیم‌خانه رسید.

قهرمان واقعی این فیلم مردم هستند و از شاه و دربار بی‌کفایت خبری نیست! فیلم راوی صادقی است برای اشغالگری انگلیس در سال‌های 1295ـ 1297 هجری شمسی.

به ابوالقاسم طالبی، رفیق قدیمی‌ام و هنرمند انقلابی کشور و سایر عوامل خداقوت می‌گویم.

اگر می‌خواهید داستان مقابله با سلطه بیگانگان توسط ایرانیان را ببینید و به ایرانی بودن خود ببالید و افتخار کنید حتما به تماشای یتیم‌خانه ایران بنشینید.

دکتر علی دارابی

معاون امور استان‌های صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها