در صورتی که مغازه طلافروشی یا صرافی در مجاور خرابه یا محلی خالی از سکنه قرار گرفته است، باید به‌صورت جدی مواظب سارقانی که در کمین نشسته‌اند، بود. از آنجا که دسترسی سارقان به این طلافروشی‌ها آسان‌تر صورت می‌پذیرد و امکان ورود آنها به جواهرفروشی از طریق سقف مغازه یا کانال‌های کولر وجود دارد، بایداز اقداماتی مثل آرموتورکشی در سقف و مغازه و... استفاده کرد. در این شرایط صاحبان طلافروشی اگر قصد خروج از محل را دارند حتی برای مدت زمان کوتاه حتما طلاها را از ویترین جمع کنند. این قبیل مغازه‌داران همچنین علاوه بر در‌های شیشه‌ای باید از کرکره هم استفاده کنند تا سارقان نتوانند نقشه‌هایشان را براحتی عملی کرده و وارد طلافروشی شوند.
کد خبر: ۹۷۶۵۸۳
توصیه‌هایی به طلافروشان

طلافروشان باید از قرار دادن گاوصندوق در معرض دید بشدت خودداری کنند و آن را داخل دیوار یا مکانی که براحتی قابل مشاهده نیست قرار دهند. کارکنان طلافروشی‌ها یا صرافی‌ها باید برای جلوگیری از سرقت‌های احتمالی از سوی مشتری نماها، از تجمع آنها در مغازه جلوگیری کنند و در مواقع شلوغ تعداد محدودی را بپذیرند تا دستبرد به روش کش روی ازسوی سارقان صورت نگیرد.

یا این که در زمان شلوغی از همکار دیگرشان کمک بگیرند. بدون شک آنها باید به اندازه توانشان پاسخگوی مشتری‌هایشان باشند.

صاحبان جواهر فروشی نیز اگر علاوه بر فاکتورهای کلی‌شان از اموال و اشیای گران قیمت عکس داشته باشند و مدارک را در جای مخصوص قرار دهند، در صورت بروز سرقت می‌توانند به پلیس برای ردیابی و شناسایی شی‌ء دزدیده شده کمک کنند.

بررسی پرونده سرقت‌ها نشان می‌دهد برخی دزدی‌ها نیز از سوی شاگردان یا کارکنان مغازه‌ها رخ می‌دهد و برای کاهش چنین سرقت‌هایی صاحبان جواهر فروشی‌ها یا صرافی‌ها باید مراقب باشند و کلید گاوصندوقشان را براحتی در اختیار شاگردان خود قرار ندهند. ضمن این که از افراد کم سن و سال و نابالغ برای همکاری استفاده نکنند. چرا که دیده شده این افراد به واسطه تجربه کم و نابلد بودن بیشتر هدف سارقان قرار می‌گیرند.

مقاوم‌سازی مغازه‌ها و میله کشی ویترین‌ها و شیشه‌های مقاوم نیز از ورود سارقان به داخل مغازه‌های این‌چنینی جلوگیری می‌کند. صاحبان طلافروشی برای امنیت مغازه‌شان بهتر است همیشه و بخصوص شب‌ها یک چراغ و لامپ را روشن بگذارند تا در صورت ورود سارقان، آنها دیده و شناسایی شوند. بارها دیده شده با وجود دوربین مداربسته و هارد دستگاه ضبط تصاویر، دزدان وارد طلافروشی شده و نقشه خود را عملی کرده‌اند. جالب این که آنها علاوه بر سرقت طلاها، دوربین‌ها و سیستم‌های ضبط تصاویر را نیز با خود می‌برند تا شناسایی نشوند. به همین سبب باید به این امر توجه کرد که هرگز نباید دوربین و بخصوص هاردهای ضبط شده را در مکانی که قابل مشاهده و دسترسی است، قرار داد. حتی بهتر است این هاردها در مکانی خارج از طلافروشی جاسازی شود.

فروشندگان طلافروشی نیز در صورت مواجهه با سارقان باید شرایط موجود را بسنجند و بر اساس توانشان با سارق یا سارقان مقابله کنند. گرچه نمی‌توان در این خصوص راهکار یکسانی ارائه کرد ولی افراد باید اولویت اولشان حفظ جان و سلامتی‌شان باشد و سپس مراقبت از مال واموال.

سرهنگ رضا موذن

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سیاوش
Netherlands
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
۰
۰
درود فراوان بر پلیس آگاهی نیروی انتظامی و همه ی پلیس های ایران
همیشه ایران - همیشه ایرانی .
یا حق
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها