تحریم، جواب تحریم

با تصویب تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از سوی کنگره آمریکا، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای ممنوع کردن واردات کالاهای مصرفی آمریکا تهیه کرده‌اند که اقتصاددانان و کارشناسان، تصویب آن را ضروری می‌دانند.
کد خبر: ۹۷۴۸۴۱
تحریم، جواب تحریم

هر چند سال گذشته پس از تذکر رهبر معظم انقلاب نسبت به جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، وزارت صنعت فهرستی از این کالاها را تهیه و واردات آنها را ممنوع کرد؛ اما نگاه سلیقه‌ای به این فهرست و نبود قانون در این زمینه، سبب تداوم واردات کالاهای مصرفی از آمریکا به کشورمان شده است که اختلافات درباره ورود خودروهای آمریکایی مهم‌ترین نمونه آن است.

در چنین شرایطی، امروز طرح ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا از سوی نمایندگان مجلس مطرح می شود. طرحی که به زعم کارشناسان اقتصادی، باید به‌گونه‌ای اجرا شودکه منافع اقتصادی آمریکا نیز تهدید شود تا این کشور دریابد یکطرفه نمی‌تواند به سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران ادامه دهد.

دکتر مهدی پازوکی، استاد دانشگاه و اقتصاددان درباره طرح تحریم کالاهای آمریکایی به خبرنگار جام جم گفت: با در نظر گرفتن بیانات رهبر معظم انقلاب، به‌طور کلی هرگونه معامله با آمریکا یا واردات از این کشور ممنوع است؛ بنابراین لازم است مسئولان از این فرصت طلایی برای شکست سیاست‌های شیطانی مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

دکتر مهدی پازوکی معتقد است، سیاستگذاران و نمایندگان مجلس لازم است در شرایط فعلی فارغ از هرگونه شتاب‌زدگی، کاملاً اصولی و دقیق قانونگذاری کرده و جایگزین‌های منطقی‌تری برای اقتصاد کشورمان در نظر بگیرند چون در توافق‌نامه برجام بجز آمریکا کشورهای دیگری هم هستند که می‌توانند تأمین‌کننده منافع ایران باشند.

پازوکی تاکید کرد: در این زمینه هرگونه شتاب‌زدگی و جریان‌سازی می‌تواند باعث بروز مشکلات اقتصادی باشد در حالی که همچون گذشته می‌توانیم هرگونه تهدید برای اقتصاد کشور را به فرصت تبدیل کنیم؛ فرصت‌هایی که به نوعی تأمین‌کننده نظر رهبر معظم انقلاب در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز خواهد بود.

منافع اقتصادی آمریکا را هدف قرار دهیم

دکتر بهنام ملکی، اقتصاددان درباره طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا به خبرنگار ما گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کشور باید بر این مبنا باشد که آمریکا دریابد، نمی‌تواند هرگونه که خود تصمیم گرفت عمل کند؛ به این ترتیب وقتی منافع اقتصادی ایران را نادیده می‌گیرد باید احساس کند منافع اقتصادی خودش نیز تهدید می‌شود.

ملکی افزود: این در حالی است که نباید فراموش کنیم رهبر معظم انقلاب بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز تاکید فرموده‌اند یکی از انگیزه‌های این سیاست‌ها بحث کاهش وابستگی به خارج از ایران و برون‌زایی است؛ پس با اجرای این طرح در واقع با یک تیر دو نشان زده می‌شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در این زمینه باید به صورتی کاملا هدفمند ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی به ایران تصویب شود تا بتوانیم دقیقا این کارشکنی دولت آمریکا را به اقتصاد آنها مرتبط کنیم.

تحریم هوشمندانه خرید کالا از آمریکا

دکتر مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به تمدید تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد کشورمان به جام‌جم گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث می‌شود برخی کشورها مثل آمریکا در مقابل سیاست‌های اقتصادی کشورمان کارشکنی کنند وابستگی اقتصاد ایران به واردات است؛ نکته‌ای که تاکنون مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است.

تقوی تاکید کرد: سیاست خصمانه دولت آمریکا علیه کشورمان این فرصت دوباره را در اختیارمان قرار داده تا بتوانیم در زمینه اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب یعنی اقتصاد مقاومتی گامی اساسی‌تر برداریم و وابستگی اقتصاد کشورمان را به واردات کاهش دهیم؛ حالا خواه از آمریکا باشد یا هر کشور دیگر.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، تحریم اقتصادی ایران شاید مشکلاتی مقطعی برای اقتصاد کشورمان ایجاد کند اما در بلندمدت اقتصاد دیگر کشورها را نیز می‌تواند مورد تهدید قرار دهد؛ بنابراین باید با استفاده از فرصت‌ها به‌گونه‌ای هدفمند سیاستگذاری کنیم تا این نگرانی در اقتصاد آمریکا نیز مشاهده شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران کارشکنی آشکار است که هویت واقعی آمریکا را دوباره به جهانیان نشان داد؛ ولی فراموش نکنیم در همین زمان بسیاری از کشورهای اروپایی و صاحبان صنایع و فناوری‌های نوین هیأت‌های تجاری خود را به ایران فرستاده‌اند تا بتوانند ارتباط تجاری خود را با کشورمان گسترش دهند. بنابراین لازم است هدفمند برنامه‌ریزی و این تهدید را به دشمنان ایران منتقل کنیم.

تقوی با اشاره به اهمیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از دلایل مطرح شدن اقتصاد مقاومتی چالش‌ها و ضعف‌هایی بود که کشور با آن مواجه شده است؛ بخصوص کاهش نرخ اشتغال و تولید. نباید با استفاده مداوم از درآمدهای نفتی تنها به‌عنوان کشور مصرف‌کننده شناخته شویم.

وی معتقد است باید ضمن تحریم هوشمندانه خرید کالا از آمریکا، با اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه خام‌فروشی و مصرف بی‌رویه از درآمدهای نفتی برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

به اروپایی‌ها هم خوشبین نباشیم

در همین حال، مهدی موحدی بک‌نظر، دکترای علوم اقتصادی درباره تمدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران به خبرنگار ما گفت: این سیاست جدید آمریکا می‌تواند فرصتی در اختیار ما قرار دهد تا از تقابل سیاست‌های آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا به نفع خودمان استفاده کنیم.

به نظر این کارشناس اقتصادی، نباید فرصت را از دست بدهیم و با در نظر گرفتن تقابل نظر سیاسی در آمریکای بعد از اوباما، این کشور را وارد منازعه‌ای اقتصادی با دیگران مثل روسیه و اتحادیه اروپا برای حضور در اقتصاد کشورمان کنیم تا با این شرایط منافع اقتصادی خودمان را به دست آوریم.

وی گفت: مسئولان سیاست خارجی کشورمان نباید نسبت به وفای عهد اروپایی‌ها نیز خو‌شبین باشند و با تکیه بر این که یک طرف تفاهم‌نامه 1+5 آمریکا بوده و بقیه کشورها در اجرای آن دقت دارند، به‌دنبال ایجاد ارتباط گسترده با اروپا باشند زیرا در گذشته هم کارشکنی‌های برخی کشورهای اروپایی را تجربه کرده ایم و ممکن است دوباره تکرار شود.

ضرورت منع واردات خودروهای ساخت آمریکا به ایران

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو می‌گوید: ممنوعیت واردات خودروهای ساخت آمریکا، کمترین پاسخ به تصویب تمدید قانون تحریم ده ساله بر ضد ایران است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به تمدید ده ساله قانون تحریم‌های ایران در مجلس سنای آمریکا توضیح می‌دهد: جلوگیری از واردات خودروهای آمریکایی و نیز خودروهای برندهای آسیایی و اروپایی ساخت و مونتاژ شده در آمریکا، کوچک ترین کاری است که باید برای مقابله با این تحریم‌ها در این صنف انجام داد. رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: خودروهای مونتاژی غیرآمریکایی که در خاک این کشور تولید و مونتاژ می‌شود نیز همان خودروهای آمریکایی مانند شورلت یا فورد است که فقط لباس آن تغییر کرده و با پوشش ب ام و یا هوندا و ... وارد کشور می‌شود و باید برای جلوگیری از واردات این خودروها فکری اساسی شود.

رضایی اظهار می‌کند: بررسی تولید خودروهای با برند غیرآمریکایی تنها در پنج ایالت آمریکا نشان می‌دهد که این خودروسازان اروپایی و آسیایی برای 420هزار و 738 آمریکایی اشتغال ایجاد کرده‌اند.

ایالت‌های آلاباما، جورجیا، ایندیانا، می‌سی‌سی‌پی و تنسی از فعالیت خطوط تولید خودروسازان غیرآمریکایی سالانه افزون بر 7/47 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور آمریکا دارند.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
منوچ
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
۰
۰
خب مجبوریم این كالاها را از چین و هند وارد كنیم كه اغلب هم تقلبی و بی كیفیت هستند !
نوذر
Saudi Arabia
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
۰
۰
تحریم جواب تحریم!!! چی رو دقیقا ما میخواهیم تحریم كنیم؟ كمی منطقی باشیم.

نیازمندی ها